درد ستون فقرات به دلیل ناراحتی هایی که به دنبال دارد ، سبب می شود افرادی که با این مسئله درگیر هستند ؛ همواره به دنبال یافتن راهی جهت تسکین و درمان آن باشند. این افراد می توانند در راستای درمان این مقوله مهم به بهترین جراح ستون فقرات در تهران ، دکتر محمد ابراهیم طاهریان مراجعه نمایند تا تحت نظر ایشان ، تصمیم به بکارگیری بهینه ترین متد درمانی برای آنان اتخاذ گردد. لازم می دانیم پیش از پرداختن به بحث جراحی اندام و ستون فقرات ، اطلاعاتی اجمالی در خصوص ستون فقرات و اهمیت بالقوه آن در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

ستون فقرات

پیش از آشنایی با جراحی اندام و ستون فقرات ، با ساختار آن آشنا شوید. ستون فقرات در حقیقت ساختاری اسکلتی از مهره ها ، استخوان ها و دیسک های واقع در امتداد کمر می باشد که موظف به حمایت از وزن بالاتنه است. البته ناگفته نماند که حفاظت از نخاع نیز از دیگر وظایف ستون فقرات به شمار می رود. لذا به جرأت می توان از ستون فقرات به عنوان یکی از مهم ترین ارگان بدن یاد کرد که در صورت مواجهه با هر گونه اختلال یا اشکالی می تواند سبب بروز ناراحتی و درد و نیز اشکال در حفظ تعادل و غیره برای افراد گردد. توجه داشته باشید که مبدأ ستون فقرات از پایه مغز ، آغاز شده و به انتهای بالاتنه یا اصطلاحا دنبالچه منتهی می شود و می توان آن را در سه بخش ذیل تقسیم بندی نمود :

1. بخش منحنی گردنی
  2. بخش منحنی قفسه سینه
  3. بخش منحنی کمری

ستون فقرات در حالت نرمال ، مشابه حرف S لاتین می باشد ؛ به نحوی که در بخش گردنی و کمری شاهد یک منحنی مقعر مختصر و در بخش قفسه سینه شاهد یک منحنی محدب جزئی هستیم. لازم به ذکر است این منحنی ها به مثابه یک فنر عمل کرده و در عین حال که سبب برقراری تعادل می شوند ، قادر به کنترل شوک های وارده به ناحیه کمر نیز خواهند بود. با توجه به آشنایی نسبی که در خصوص ساختار و عملکرد ستون فقرات بدست آورید ، متوجه می شوید که جراحی اندام و ستون فقرات بسیار پروسه حساسی است و می بایست تحت نظر یک جراح ستون فقرات خوب در تهران به انجام رسد.

مشکلات ستون فقرات

قاعدتا سلامت جسم ، تحت تاثیر پارامترهایی نظیر فعالیت بیش از حد ، خم شدن های مکرر ، بلند کردن اشیاء با وزن بالا و مواردی از این قبیل ، تحت الشعاع قرار گرفته و در معرض رویارویی با مشکلاتی نظیر مشکلات ستون فقرات واقع خواهد شد. مشکلات ستون فقرات ، تنها به درد گردن یا کمر منتهی نمی شوند و می توانند عوارضی از جمله ضعف و بی حسی شانه ها ، دست ها و بازوها و مواردی از این دست را به دنبال داشته باشند و در صورت حدّت ، منجر به کاهش دامنه حرکتی گردن شده و بدین ترتیب تعاملات اجتماعی و کیفیت زندگی فرد مبتلا را تحت تاثیر قرار دهند.

درمان مشکلات ستون فقرات

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره شد ، افرادی که دچار مشکلات ستون فقرات هستند ، جهت تشخیص و درمان آن باید به جراح ستون فقرات در تهران مراجعه نمایند. پزشک پس از بررسی بیمار و آنالیز آزمایشات انجام شده ، بر اساس وضعیت بیمار و وسعت مشکل ، بهترین گزینه جهت درمان را برای وی بر می گزیند که ممکن است یکی از آن ها جراحی اندام و ستون ققرات باشد. در برخی موارد ممکن است از طریق تجویز دارو بتوان به کاهش و کنترل درد فائق آمد. در پاره ای موارد نیز احتمال دارد پزشک از طریق فیزیوتراپی و تجویز حرکات کششی ، اقدام به درمان بیمار نماید. اما در صورتی که هیچ یک از روش های مذکور ، منتج به کنترل و درمان مشکلات ستون فقرات نگردد ، جراحی ستون فقرات برای بیمار تجویز خواهد شد.

جراحی اندام و ستون فقرات

امروزه جراحی اندام و ستون فقرات با حداقل تهاجم مورد استفاده قرار گرفته و با حداقل دخالت در عضلات انجام می پذیرد. با انجام جراحی ستون فقرات به روش های کم تهاجمی یا جراحی آندوسکوپیک ستون فقرات ، می توان از میزان خونریزی در حین عمل به میزان قابل توجهی کاست و همچنین فرآیند بهبودی را تسریع بخشید. البته ناگفته نماند تشخیص روش جراحی به عهده  بهترین جراح ستون فقرات می باشد و در برخی افراد ممکن است جراحی به روش آندوسکوپیک ، پاسخگو نبوده و پزشک از طریق جراحی به روش باز اقدام به درمان بیمار نماید.

دکتر محمد ابراهیم طاهریان ، بهترین جراح آندوسکوپیک دیسک و جراح اندام و ستون فقرات در تهران ، با بهره وری از تجارب درخشان خود در این حوزه ، در ارائه موثرترین و کارآمدترین خدمات در زمینه درمان مشکلات ناشی از ستون فقرات جزو پیشتازان می باشند. شما همراهان گرامی می توانید به منظور رهایی از دردهای مزمن ستون فقرات ( گردن و کمر ) ، انواع دیسک و دردهای مفاصل ، با نهایت اطمینان به مطب دکتر طاهریان مراجعه فرمایید.

در چه مواردی جراحی اندام و ستون فقرات کاربرد پیدا می کند ؟

درد استخوان دنبالچه کمر و انتهای ستون فقرات

استخوان دنبالچه ، یک استخوان کوچک مثلثی است که در پایین ستون فقرات و در قاعده نخاع و زیر استخوان خاجی قرار دارد. دنبالچه ، از سه تا پنج استخوان تشکیل شده است و چندین تاندون ، عضله و رباط به آن متصل می شوند. استخوان دنبالچه ، وزن بدن را هنگام نشستن تحمل می کند. به طور کلی ، دنبالچه دو عملکرد اصلی دارد :

1. نقطه اتصال عضلات ، رباط ها و تاندون ها است.
  2. تحمل وزن بدن روی نشیمنگاه ( استخوان کف لگن ) را بر عهده دارد.

علل درد استخوان دنبالچه

از دلایل بالقوه درد استخوان دنبالچه ، می توان به موارد ذیل اشاره کرد که البته در صورت بروز می توانید به یک جراح اندام و ستون فقرات خوب در تهران مراجعه نمایید:

• زایمان طبیعی
  • فعالیت های ورزشی ؛ مانند اسب سواری یا دوچرخه سواری
  • ضربه ناشی از افتادن روی استخوان دنبالچه یا شکستگی
  • نشستن طولانی مدت
  • اختلال عضله لگن
  • کشیدگی عضلات لگن در مجاورت استخوان دنبالچه که موجب تحریک اعصاب اطراف استخوان دنبالچه می شود.

علائم درد استخوان دنبالچه

درد استخوان دنبالچه ، دقیقا در ناحیه دنبالچه ایجاد می شود و معمولا هنگام نشستن،  به ویژه در سطوح سخت بدتر می شود. درد استخوان دنبالچه ، غالبا به عنوان یک درد مداوم کسل کننده توصیف می شود. ایستادن یا نشستن مدت طولانی ، بلند شدن از روی صندلی ، رابطه جنسی و اجابت مزاج ممکن است احساس درد را افزایش دهد. به طور کلی توصیه می شود چنانچه دردی مداوم را در ناحیه دنبالچه تجربه می کنید ، با یک توده در استخوان دنبالچه خود مواجه شده اید یا این که استخوان دنبالچه تان دچار قرمزی و گر گرفتگی شده و این اتفاق ، سبب افزایش درجه حرارت بدن تان شده است ؛ حتما به جراح اندام و ستون فقرات مراجعه کنید. ممکن است ایشان تشخیص دهد که برای رفع مشکل به جراحی اندام و ستون فقرات نیاز داشته باشید.

تشخیص درد استخوان دنبالچه

درد مزمن و بی وقفه استخوان دنبالچه ، ممکن است نشانه ای از یک بیماری زمینه ای باشد و باید توسط پزشک ارزیابی شود. همچنین در موارد نادر ، درد استخوان دنبالچه می تواند نشانه ای از عفونت یا تومور استخوان دنبالچه خاص به نام وتروما باشد. ضمنا ناگفته نماند که گاها بیماران مبتلا به سرطان در استخوان ها یا اندام های نزدیک به دنبالچه ، نیز ممکن است از درد مزمن نوروپاتیک در دنبالچه رنج ببرند که درمان آن دشوار است. اولین گام برای تشخیص درد استخوان دنبالچه ، گرفتن شرح حال پزشکی کامل از بیمار و معاینه فیزیکی او می باشد. در قدم بعدی ، جراح اندام و ستون فقرات در تهران سعی می کند شروع محل و شدت درد را تعیین کند ، همچنین این که چه چیزی باعث افزایش درد می شود و این که چگونه درد بر زندگی روزمره شما تأثیر می گذارد را نیز مورد بررسی قرار دهد. اگرچه بیشتر دردهای استخوان دنبالچه ، خوش خیم هستند و بدون مداخله التیام می یابند ؛ اما با این وجود پزشک ، به دنبال حذف سایر دلایل مربوط به بیماری های دستگاه گوارش ، مجاری ادرار و سیستم عصبی است و در پی تشخیص علت دقیق بیماری می باشد. باید اشاره داشت که تصویربرداری ام آرآی و اشعه ایکس ، می توانند به پزشک کمک کنند تا از نزدیک استخوان ها و بافت های اطراف استخوان دنبالچه ، تحلیل رفتن استخوان ، شکستگی یا تومور را بررسی نماید.

درمان درد استخوان دنبالچه

درد دنبالچه ، در بسیاری موارد  معمولا پس از چند هفته یا چند ماه بدون درمان برطرف می شود. درد استخوان دنبالچه در برخی موارد نیز، با مداخلات محدود یا جزئی مرتفع می گردد ؛ اما با این حال ، گاهی اوقات درد استخوان دنبالچه جدی است و نیازمند درمان می باشد.

روش های درمان درد استخوان دنبالچه

جراح اندام و ستون فقرات تهران در وهله اول روش های محافظه کارانه را در پیش می گیرد ؛ اما در صورتیک درمان مطلوب حاصل نشود ، به روش های تهاجمی تر همچون جراحی اندام و ستون فقرات روی می آورد.

• برای کاهش درد و التهاب از پدهای گرم کننده یا کیسه های یخ استفاده کنید.
  • داروهای مسکن مانند استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده کنید.
  • انجام حرکات اصلاحی ، تحت نظر متخصص ارتوپد.
  • نشستن روی بالش نشیمن به شکل دونات که به آن بالش دنبالچه نیز گفته می شود ، می تواند تا فشار وارد بر استخوان دنبالچه را کاهش دهد.
  • همانطور که می دانید ، تغذیه مناسب و رعایت یک رژیم غذایی متعادل از اجزای مهم سلامت کلی هستند. از این رو به جرأت می توان گفت که رژیم غذایی ، ورزش و حفظ وزن سالم نیز نقش مهمی را در سلامتی ستون فقرات ایفاء می کنند. به طور کلی استخوان ها ، عضلات و سایر ساختارهای ستون فقرات ، به تغذیه مناسب نیاز دارند تا بتوانند بدن را پشتیبانی کنند و سایر عملکردهای خود را انجام دهند.
  • جراحی اندام و ستون فقرات ؛ باید متذکر شد جهت کنترل و درمان درد مداوم استخوان دنبالچه که با درمان های غیر جراحی و انجام حرکات اصلاحی کاهش نمی یابد ، انجام جراحی تمام یا بخشی از استخوان دنبالچه ، گزینه نهایی خواهد بود.

نحوه جراحی اندام و ستون فقرات در استخوان دنبالچه

طی جراحی استخوان دنبالچه کمر ، یک برش در بالای قسمت دنبالچه ( مستقیما در زیر پوست و بافت چربی زیر جلدی ) زده می شود ؛ سپس غضروف محافظ روی استخوان ، جدا شده و به قسمت جلویی منتقل می گردد. در این مرحله ، استخوان دنبالچه برداشته می شود و در صورت مشکوک بودن به تومور ؛ ممکن است نمونه برداری شود. عمل ، حدود سی دقیقه طول می کشد و می تواند سرپایی انجام شود.

بعد از جراحی اندام و ستون فقرات در استخوان دنبالچه

دشوارترین قسمت عمل ، فرآیند بهبودی بعد از جراحی می باشد که طولانی است.

• بعد از جراحی استخوان دنبالچه ، پانسمان قرار گرفته بر روی موضع عمل شده ، هر سه روز تعویض می شود.
  • بخیه ها بعد از دو هفته برداشته می شوند.
  • ممکن است تا چند ماه پس از عمل ، در ناحیه جراحی شده ، بخصوص در هنگام نشستن ، احساس درد و ناراحتی کنید.
  • برای کاهش احساس ناراحتی می توانید هنگام نشستن ، از کوسن پر از ژل استفاده کنید یا به جلو خم شوید.
  • بعد از عمل دنبالچه ، بهترین حوالت خوابیدن ، این است که به پهلو بخوابید و بین زانوان تان ، بالش قرار دهید.
  • پس از این عمل جراحی و تا زمان بهبودی ، از پوشیدن شلوارهای تنگ و نشستن های طولانی خودداری کنید.

به طور کلی ، سه ماه تا یک سال پس از جراحی طول می کشد تا بیماران شاهد بهبودی از علائم خود باشند. برای ارزیابی نتایج بالینی و عملکردی ، نیز ممکن است نیاز باشد 12 تا 36 ماه تحت مراقبت باشید. برای انجام جراحی اندام و ستون فقرات در تهران حتما به بهترین جراح ، دکتر محمد ابراهیم طاهریان ، مراجعه کنید.