تاثیر فیزیوتراپی در درمان دیسک

امروزه فیزیوتراپی در درمان دیسک و بهبود این بیماری نقش عمده ای ایفاء می کند. درمان های فیزیوتراپی ، نه تنها بهبود سریع درد را به دنبال دارند ؛ بلکه به افراد می آموزند که چگونه از بدن خود در مقابل سایر صدمات محافظت نمایند.

درمان های فیزیوتراپی برای بیماری دیسک

به طور کلی متدهای مختلف به منظور درمان های فیزیوتراپیک وجود دارد ؛ شروع این درمان ها غالبا با درمان های پاسیو یا غیر فعال است که منجر به ریلکس شده بدن می گردند.

از جمله درمان های پاسیو می توان به موارد ذیل اشاره کرد :

• ماساژ بافت های عمقی
  • درمان های گرم و سرد
  • تحریک های الکتریکی ؛ نظیر تنس و هیدروتراپی

پس از آن که با انجام درمان های پاسیو ، بدن رو به بهبودی می رود ؛ فرد قادر به انجام فعالیت های اکتیو یا فعال می گردد که این فعالیت ها به تقویت بدن و پیشگیری از تشدید درد می انجامند.

فیزیوتراپی در درمان دیسک

درمان های اکتیو که جهت درمان بیماری دیسک ، می توان از آن ها بهره برد عبارتند از :

• ثبات عضلات شکمی
  • انعطاف پذیری
  • هیدروتراپی
  • تقویت عضلات

در مقاله پیش رو ، به اختصار به بررسی درمان های فیزیوتراپی در درمان دیسک پرداخته ایم.

درمان های پاسیو برای دیسک های هرنیه

در ادامه کلیه روش های درمانی درمان های پاسیو را مختصرا تشریح نموده ایم.

• ماساژ بافت های عمقی :

به طور میانگین بیشتر از 100 نوع ماساژ بدین منظور موجود است که از این میان ، ماساژ بافت های عمقی مناسب ترین گزینه برای درمان دیسک های هرنیه محسوب می گردد.

ماساژ بافت های عمقی ؛ از میزان استرس و اسپاسم در عضلات عمقی ، کاسته و می توان گفت که از حرکات اضافی عضلات ممانعت به عمل می آورد.

• درمان های گرم و سرد :

گرما و سرما ، هر یک اثرات مطلوب و مفید خود را به دنبال دارند ؛ از این رو پزشک ، ممکن است هر دوی آن ها را متناوبا در راستای درمان دیسک به کار گیرد.

به طور کلی ، پزشک جهت افزایش جریان خون در اندام مورد نظر از گرما استفاده می کند.

همچنین توجه داشته باشید که انتقال مواد مغذی و اکسیژن به موضع مورد نظر و خارج ساختن مواد ناشی از اسپاسم عضلات و در نتیجه ، ترمیم محل آسیب دیده ، در گرما درمانی تسهیل می گردد.

در سرما درمانی یا اصطلاحا کرایوتراپی ؛ از سرعت جریان خون کاسته شده و در پی این اتفاق ، از التهاب اسپاسم عضلانی و درد موجود نیز کاسته خواهد شد.

• تنس :

تنس در حقیقت ، دستگاهی است که با بهره وری از جریان الکتریکی و تحریک عضلات ؛ اسپاسم عضلانی را کاهش داده و با آزادسازی اندورفین ، منجر به تقلیل درد می گردد.

• هیدروتراپی :

مقصود از هیدروتراپی ، قرارگیری در حوض آب گرم می باشد که به شل شدن عضلات و کم تر شدن شدت درد می انجامد.

فیزیوتراپی در درمان دیسک

درمان های اکتیو برای دیسک های هرنیه

در این بخش از مقاله ، تمامی روش های درمان های اکتیو به صورت مختصر شرح داده شده اند.

• ثبات عضلات شکمی :

قدرت عضلات شکمی تاثیر قابل توجهی در ثبات ستون فقرات دارد ؛ تا جایی که ضعف عضلات شکمی سبب ایجاد فشار مضاعف بر روی عضلات پشت و کمر شده و منجر به ایجاد درد در این نواحی می گردد.

لذا پزشک متخصص از طریق تجویز تمرین های مناسب جهت ثبات عضلات شکم ، کمک می کند با تقویت عضلات این ناحیه ؛ عضلات پشت و کمر ، ثبات یافته و درد موجود کاهش یابد.

• انعطاف پذیری :

حرکاتی ؛ نظیر ایروبیک و ورزش های قدرتی می باشد که سبب ایجاد کشش در بدن شده و انعطاف پذیری عضلات را به دنبال دارند و سهولت حرکات بدن را در پی خواهند داشت.

• هیدروتراپی :

هیدروتراپی در درمان های فعال ؛ برخلاف هیدروتراپی در درمان های پاسیو ، به منزله انجام ورزش های آبی ؛ همچون ایروبیک در آب می باشد که به میزان قابل توجهی به کاهش شدت درد کمک می کند.

• تقویت عضلات :

باید توجه داشت که عضلات قوی به عنوان یک حامی و پشتیبان قوی برای ستون فقرات به شمار می روند و به راحتی می توانند درد ستون فقرات را کاهش داده و از دردهای آینده نیز پیشگیری نمایند.

با توجه به موارد فوق الذکر می توان اذعان داشت که فیزیوتراپی در درمان دیسک ، موثر است.

شما عزیزان و همراهان گرامی و محترم ، می توانید جهت بهره مندی از بهترین خدمات مشاره و درمان های فیزیوتراپی و ارتوپدی به مطب تخصصی دکتر محمد ابراهیم طاهریان متخصص جراحی استخوان و مفاصل و بهترین متخصص ارتوپد در تهران مراجعه فرمایید.