زمان مطالعه: 5 دقیقه

مقصود از جراحی استخوان و مفاصل یا ارتوپدی ( Orthopedics ) ، جراحی تاندون ، رباط ، عضلات ، اعصاب اندام ها و آسیب دیدگی های هر نقطه ای از اندام بدن می باشد. در این مقاله دکتر طاهریان ، توضیحات جامعی درباره جراحی استخوان و مفاصل ارائه داده اند. از این رو توصیه می کنیم اگر در این زمینه نیاز به اطلاعات مفیدی دارید این مقاله را مطالعه کنید. امروزه بیماری های ارتوپدی ، از جمله درد استخوان و مفاصل ، زانو یا کمر درد ، احساس سفتی و درد در مفاصل در حین خواب یا در پی کم تحرکی طولانی مدت و غیره در افراد به چشم می خورد که می توان گفت مصدومیت هایی هستند که تسکین نمی یابند. بنابراین ، یکی از اصلی ترین و رایج ترین دلایل مراجعه به متخصص ارتوپدی فراهم می شود.

لازم به ذکر است که پزشکان متخصص ارتوپدی ، که از آن ها تحت عنوان جراح استخوان و مفاصل نیز یاد می شود ، شناخت کاملی از آناتومی سیستم اسکلتی عضلانی و همچنین انواع مختلف مفاصل و نحوه عملکرد آن ها دارند. در ادامه به معرفی اجمالی درباره جراحی مفاصل و استخوان و راه های درمان آن می پردازیم.

جراحی استخوان و مفاصل

استخوان و مفاصل چگونه آسیب می بینند؟

استخوان ها و مفاصل ، ممکن است در اثر عوامل مختلفی دچار آسیب دیدگی شوند. از این رو ، لازم است در سریعترین زمان ، برای درمان آن اقدام شود. در غیر این صورت ممکن است به سایر نقاط بدن نیز آسیب وارد کند. برخی از شایع ترین و رایج ترین آسیب هایی که ممکن است در این نواحی با آن مواجه شوید ، به دلایل زیر بروز می دهد:

  • پوکی استخوان
  • عفونت و التهاب در ناحیه استخوان
  • وجود تومور در استخوان یا مفصل
  • بیماری های مادرزادی
  • شکستگی های استخوانی در اثر ضربه
  • تغییر شکل استخوان

برای درمان بیماری های استخوان و مفاصل به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

افراد در صورت رویارویی با هر یک از بیماری های ارتوپدی ، باید به متخصص ارتوپد ( جراح استخوان مفاصل ) مراجعه کنند. جراح استخوان و مفاصل یا جراح ارتوپد ، هر دو تعریفی از یک مفهوم مشابه می باشند. لذا می توان گفت که متخصص ارتوپد ، پزشکی است که پس از اخذ مدرک دکتری ، به فراگیری آموزش های تخصصی در راستای تشخیص و درمان بیماری های استخوان و مفاصل ، طی یک دوره 4 ساله پرداخته و به موفقیت نائل آمده است.

به طور کلی جراح ارتوپد ، به منظور درمان مشکلات و بیماری های استخوان و مفاصل ، پیش از هر چیز ، به تشخیص منشأ بیماری پرداخته و پس از انجام معاینات لازم و درخواست آزمایشات و تصویربرداری های مخصوص ، اقدام به درمان بیماری می نماید. لازم به ذکر است که پزشک متخصص ، جهت درمان بیماری ، در مواردی ممکن است از طریق دارودرمانی یا فیزیوتراپی اقدام نماید یا این که در برخی موارد ، جراحی را گزینه مناسبی در این خصوص می داند.

بهترین جراح استخوان و مفاصل

از آن جا که متخصص ارتوپد ، توانایی انجام جراحی اندام را نیز دارد به ایشان جراح استخوان و مفاصل نیز اطلاق می گردد. توجه داشته باشید که جراح استخوان و مفاصل ، موظف به درمان شکستگی های مربوط به دست ، پا و کمر نیز می باشد. البته ناگفته نماند که شکستگی های اندام های ذکر شده ؛ گاهی اوقات فاقد نیاز به جراحی بوده و با انجام اقداماتی از قبیل جا انداختن و گچ گرفتن درمان پذیر خواهند بود. تنها در موارد بخصوصی ، مستلزم انجام جراحی می باشند که جراح استخوان و مفاصل ( جراح ارتوپد ) ، توان انجام آن را دارد.

بهترین جراح استخوان و مفاصل ، با تشخیص دقیق مشکلات ارگان ها یا اندام های بدن ، قادر خواهد بود جراحی استخوان و مفاصل را در نهایت دقت و صحت پیش ببرد و نتایجی رضایت بخش ، برای مراجعین خود به ارمغان آورد. به طور کلی هر نوع دردی از اندام های بدن ، اعم از دست ، پا ، گردن و کمر را درگیر کند ، درمان آن در صلاحیت متخصص ارتوپد می باشد.از این رو ، توصیه میشود برای این کار ،حتما به دکتر محمد ابراهیم طاهریان ، بهترین جراح ارتوپدی تهران مراجعه نمایید.

جراحی استخوان و مفاصل یا ارتوپدی

متداول ترین جراحی استخوان و مفاصل کدام اند؟

با توجه به نوع مشکل به وجود آمده و مشکل افراد ، جراحی های متفاوتی برای آنها در نظر گرفته می شود. از این رو ، برخی از رایج ترین جراحی های استخوان و مفاصل به شرح زیر می باشد:

  • آرتروسکوپی

این جراحی برای تشخیص و درمان مشکلات داخل مفصل استفاده می شود. آرتروسکوپی یا آرتروپلاستی ، جراحی کم تهاجمی است و به بیمار امکان می دهد به فعالیت های طبیعی خود ، بدون درد باز گردد.

  • ترمیم بافت نرم

نوع دیگری از جراحی استخوان و مفاصل ، ترمیم بافت نرم است. این جراحی شامل ترمیم و جایگزینی بافت تخریب شده با بافت زنده در بدن می باشد.

  • تعویض مفصل

وقتی مفصل دچار پارگی ، ساییدگی یا شکستگی بر اثر تصادف یا آرتروز ، دیسپلازی یا نکروز عروقی می شود ، قدرت حرکت را محدود می کند. بنابراین ممکن است افراد به جراحی تعویض مفصل نیاز پیدا کنند. لازم به ذکر است در صورتی که سایر درمان ها به کاهش درد یا بهبود پاسخ ندهد ، جراحی تعویض مفصل انجام خواهد شد.

  • جراحی ترمیمی مفصل

خراب شدن پروتز ، با گذشت زمان به دردناک شدن و التهاب مفصل منجر می­شود. در این حالت ، پروتز جدید جایگزین بخش یا تمام پروتز فرسوده می شود.

  • ترمیم شکستگی استخوان

جراحان ارتوپد ، بسته به محل ، نوع و شدت جراحت ، با استفاده از صفحات فلزی ، پیچ یا پین ، شکستگی را ترمیم می کنند.

  • جراحی فیوژن

در مواردی که بیمار دردهای مفصلی یا آرتروز شدید دارد ، جراح ارتوپد ، دو استخوان را جوش می دهد تا یکی شوند. به این ترتیب درد را کاهش داده و ثبات بیشتری در آن ناحیه ایجاد می کند.

  • استئوتومی

جراح ارتوپد در این روش ، استخوان های تغییر شکل یافته را برش و شکل داده و مفاصل آسیب دیده را ترمیم می کند. در واقع استخوان ها را به طور صحیح کوتاه یا بلند می کند و استخوان ، فرم مورد نظر را به دست می آورد.

دوران نقاهت بعد از جراحی استخوان و مفصل

جراحی استخوان و مفصل ، مانند هر جراحی دیگری ، دوره نقاهت دارد. به این صورت که لازم است برخی مراقبت ها را بعد از جراحی انجام داد ، تا روند بهبودی و دوره نقاهت سریعتر پیش رود. دقت کنید که این جراحی ، جزء جراحی های سرپایی به شمار نمی رود. از این رو ، لازم است بیمار بعد از عمل ، حدود 1 هفته در بیمارستان بستری شوید. این مدت زمان با توجه به نوع عمل و تشخیص پزشک ، مشخص می شود.

بعد از مرخص شدن نیز ، لازم است بیمار برای راه رفتن ، حتما از عصا یا واکر استفاده کند. زیرا امکان به تنهایی راه رفتن را ندارد. اما باید توجه کرد که این موضوع جای نگرانی ندارد. زیرا استخوان ها و مفاصل در عمل درگیر شده اند ، پس امری طبیعی می باشد.

مدت زمانی که لازم است این دوره سپری شود ، با مشورت پزشک مشخص می شود که معمولا به چند هفته می رسد. دقت کنید که برخی  فعالیت ها مانند رانندگی ، بالا رفتن از پله ، نشستن و راه رفتن کمی دشوار و دردناک می شود. از این رو ، پزشک برای شما برخی داروهای مسکن تجویز می کند که لازم است آنها را طبق زمان بندی و دوز مشخص ، مصرف کنید تا عملکرد مفاصل شما بهتر پیش برود.