زمان مطالعه: 6 دقیقه

زانو درد در کودکان به عنوان بیماری های ارتوپدی اطفال ، می تواند نتیجه بسیاری از عوامل باشد. لازم به ذکر است که درد زانو در کودکان ، معمولا در نتیجه استفاده بیش از حد از زانو رخ می دهد ، البته می تواند ناشی از ضربه یا بیماری خاص نیز باشد.  به طور کلی شروع درد زانو در کودکان ، پس از تاخیر قابل توجهی اتفاق می افتد و افت سطح فعالیت کودک می تواند بیانگر شروع علائم زانو درد باشد. دکتر محمد ابراهیم طاهریان ، متخصص ارتوپدی در تهران در این مقاله هر آنچه که باید در مورد این بیماری بدانید را توضیح داده اند.

زانو درد در کودکان

چه عواملی باعث زانو درد در کودکان می شوند ؟

آناتومی مفصل زانوی کودکان ، به گونه ای است که نسبت به مشکلات کوچک و استفاده بیش از حد بسیار حساس است ؛ لذااین موارد می توانند منجر به بروز درد زانو در کودک شوند. به طور کلی ، موارد زیادی وجود دارند که می توانند باعث درد زانو در کودکان شود.

از عمده ترین عواملی که می توانند موجب زانو درد در کودکان شوند ، می توان به موارد ذیل اشاره داشت :

  • عدم تعادل عضلات ران که از مفصل زانو حمایت می کند.
  • انعطاف پذیری ضعیف زانو
  • در رفتگی کاسه زانو
  • مشکلات مربوط به هم ترازی زانوها
  • استفاده از روش ها یا تجهیزات نامناسب آموزشی – ورزشی
  • زیاده روی در انجام فعالیت های ورزشی

ناگفته نماند که ضربه مستقیم ، نیز می تواند سبب آسیب دیدگی رباط ها و تاندون ها شده و به درد زانو بیانجامد.

علائم زانو درد در کودکان

متداول ترین دلیل درد زانو در کودکان ، استفاده بیش از حد از زانو است. مفصل زانوی کودک ، نسبت به آسیب های کوچک به رباط ، ورزش و استفاده بیش از حد بسیار حساس است. معمولا درد قدامی زانو به تدریج شروع و با افزایش سطح فعالیت بدتر می شود. هنگامی که کودک ، مکررا زانو را خم می کند ( پرش ، دویدن و سایر تمرینات ) ، درد ممکن است شدت یابد. درصورت عدم درمان ، کودک ممکن است دچار ضعف عضلانی ران ( عضلات چهار سر ) شود. اگر درد زانو در اثر ضربه باشد ، کودک هنگام بالا رفتن از پله ها ، ایستادن یا راه رفتن ممکن است صدای زانو یا ترک خوردن را تجربه کند. این اتفاق ، ممکن است منجر به ناپایداری زانو ( لغی ) شود که معمولا در نتیجه آسیب رباط است.

اگر زانوی کودک یا اطراف آن ملتهب شده است ، ممکن است به معنای تشکیل چرک در مفاصل زانو به دلیل عفونت باکتریایی باشد و می تواند یک مورد جدی از تورم و درد برای جلوگیری از راه رفتن کودک باشد. اگر مفاصل زانوی کودک گرم و قرمز همراه با تورم باشد ، ممکن است کودک مبتلا به آرتروز نوجوان شده است. کودکان ورزشکار ، ممکن است آرتروز جوانی را در قسمت جلوی زانو تجربه کنند. این شرایط ممکن است در کودکان از 6 ماهگی تا 16 سالگی اتفاق بیفتد.

زانو درد در کودکان

بیماری ازگود اشلاتر

بیماری ازگود اشلاتر ، یکی از دلایل عمده درد زانوی نوجوانان در حال رشد است. این بیماری ، التهاب در ناحیه زیر زانو است که تاندون از ناحیه زانو ( تاندون کشکک ) به استخوان درشت نی متصل می شود. هنگامی که استخوان ها ، عضلات ، تاندون ها و دیگر ساختارها به سرعت در حال تغییر هستند ؛ بیماری ازگود اشلاتر اتفاق می افتد. از آن جا که فعالیت بدنی فشار بیشتری را بر استخوان ها و عضلات وارد می کند ، کودکانی که در دو و میدانی شرکت می کنند ؛ به ویژه دویدن و پرش ، در معرض خطر بیشتری هستند. با این حال ، نوجوانان کم تحرک نیز ممکن است این مشکل را تجربه کنند. صدمه غضروف زانو اغلب همراه با پیچ خوردگی زانو اتفاق می افتد. آن ها می توانند هنگام ایجاد حرکات رو به روی هم یا تغییر سریع سرعت رخ دهند و به طور منظم همراه با حساسیت ، تورم و احساس گرفتگی در اطراف زانو هستند. در بعضی موارد ، یک تکه غضروف می تواند از انتهای استخوان جدا شده و باعث درد طولانی مدت در زانو شود.

تشخیص زانو درد در کودکان

متخصص ارتوپد ، پیش از هر چیز معاینات جسمی لازم ؛ از جمله فشار دادن زانو و پاها و حرکت دادن آن ها به روش های خاص را انجام می دهد. این آزمایشات ، می توانند نشان دهند که کدام قسمت از زانو آسیب دیده است. همچنین در راستای تشخیص علت دقیق درد زانو ، گاهی اوقات آزمایشات تصویربرداری نیز استفاده می شود که شامل موارد زیر می باشد :

  1. اشعه ایکس برای بررسی آسیب دیدگی استخوان ها
  2. سی تی اسکن یا ام آر آی برای مشاهده داخل زانو

نکات پیشگیرانه آسیب دیدگی زانو در کودکان

به گفته دکتر محمد ابراهیم طاهریان ، بهترین دکتر ارتوپد در تهران ، جهت جلوگیری از وقوع عارضه نامبرده نکات ذیل را رعایت فرمایید :

  • فشار وزن بدن بر زانو ، موجب بروز صدمات و آسیب دیدگی زانو می شود ؛ لذا اگر فرزندتان اضافه وزن دارد ، به او کمک کنید تا وزن خود را کاهش دهد.
  • کودکانی که ورزش و فعالیت بدنی دارند ، حتما تمرینات مناسب برای گرم کردن و سرد کردن ؛ مانند کشش عضلات همسترینگ و عضلات چهار سر ران قبل و بعد از تمرین و بازی انجام بدهند.
  • تقویت عضلات و مفاصل زانو برای جلوگیری از زانو درد ضروری است ، تمرینات هوازی به تقویت عضلات پا کمک می کند.
  • استفاده از کفش های ورزشی مناسب و وسایل محافظت از زانو مفید است.

زانو درد در کودکان

برای درمان زانو درد در کودکان چه باید کرد ؟

به والدین عزیزی که کودک شان دچار زانو درد است ، توصیه می شود که به منظور ارزیابی دقیق کودک خود حتما یک جلسه با پزشک متخصص ترتیب دهند تا با تشخیص علت دقیق زانو درد ، مناسب ترین روش درمانی را برای کودک خود در پیش گیرند.

روش های درمان زانو درد در کودکان

تا زمانی که کودک توسط یک متخصص مورد ارزیابی قرار نگیرد ، باید او را از انجام هر گونه فعالیتی که باعث بروز زانو درد می شود ، منع نمود.

درمان های زیر می توانند به کودک در راستای درمان درد زانو ، کمک کنند :

  • حمام گرم ؛ به ویژه قبل از خواب ، می تواند به کاهش درد زانو کمک کند.
  • قرار دادن کمپرس یخ پیچیده شده در حوله بر روی زانو ، می تواند در رفع تورم و التهاب زانو و نیز رفع زانو درد ؛ موثر واقع گردد.
  • تا زمان بهبودی و تسکین درد زانو ، فعالیت هایی که باعث آسیب دیدن زانو می شوند باید متوقف شوند.
  • مالش ملایم ناحیه آسیب دیده ، می تواند احساس بهتری در کودک ایجاد کند.
  • کشش آرام ساق پا و ران ها در طول روز ، می تواند علائم زانو درد را تسکین داده یا از تشدید آن جلوگیری کند ؛ البته توجه داشته باشید که تمرینات کششی ممکن است برای کودکان خردسال چالش برانگیز باشد.
  • درمان های خانگیاز این که به کودک داروهای مسکن ؛ مانند استامینوفن یا ایبوپروفن بدهید ، اکیدا اجتناب فرمایید ؛ زیرا مصرف داروهای حاوی آسپرین در کودکان می تواند موجب بروز یک بیماری نادر اما جدی به نام سندرم “ری” شود.
  • در صورتی که متخصص برای کودک ؛ باند الاستیک ، یا نوع دیگری از تکیه گاه را جهت تسکین درد زانو تجویز نموده است ؛ طبق دستورالعمل از آن استفاده کنید.
  • توجه داشته باشید که کودک تان وزن مناسبی داشته باشد ، زیرا اضافه وزن می تواند مفاصل زانو را تحت فشار قرار داده و سبب تشدید درد شود.

فیزیوتراپی برای زانو درد در کودکان

در این رویکرد ، یک ارزیابی جامع انجام می پذیرد تا دلیل اصلی بروز درد در زانو مشخص شده و از عدم وجود دیگر مشکلات اطمینان حاصل گردد. در این فرآیند امکان دارد موارد زیر نیز بررسی شوند :

  • هم ترازی قسمت پایینی پا ، کاسه زانو و عضلات چهار سر
  • ثبات زانو ، چرخش لگن و محدوده حرکتی زانوها و لگن
  • ارزیابی کاسه زانو برای وجود هر گونه سفتی
  • بررسی اینکه عضلات ران به زانو متصل هستند یا خیر
  • قدرت ، انعطاف پذیری ، استحکام و شرایط کلی ماهیچه های ران و همسترینگ
  • سفتی تاندون آشیل ، همچنین انعطاف پذیری و موقعیت قرار گیری پاها

پس از انجام این ارزیابی ، ممکن است فیزیوتراپیست برای برطرف کردن زانو درد در کودکان ، رویکردهای درمانی مناسبی را پیش گیرد. این موضوع عموما شامل مواردی مثل تمرینات قدرتی و حرکات کشسانی می شود.

ممکن است پزشک علاوه بر این موارد ، توصیه هایی را نیز در مورد شرکت در ورزش های مختلف به بیمار ارائه کرده و او را به استفاده از ابزارهایی مثل بریس و کفی کفش تشویق نماید.

زانودرد کودکان باعث بروز اثرات جانبی طولانی مدت می شود؟

با به کار گرفتن درمان مناسب ، بیشتر مشکلاتی که مربوط به زانو هستند و در کودکی رخ می دهند برطرف خواهند شد و به صورت طولانی مدت ، موجب زانو درد نمی شوند.

چه زمانی باید به متخصص مراجعه کرد؟

  • در صورتی که درد بیشتر از دو هفته ادامه پیدا کند
  • درد در زانو روی عملکرد و کارهای روزانه کودک اثر منفی گذاشته باشد
  • درد باعث لنگیدن کودک شده باشد
  • بروز آسیب در زانو

توجه داشته باشید که در صورت بروز هر یک از این علائم ، به یک متخصص خوب مراجعه کنید و آن را پشت گوش نیاندازید.