زمان مطالعه: 7 دقیقه

جراحی آندوسکوپیک دیسک ، سال ها قبل با هدف درمان مشکلات ناشی از ستون فقرات و همچنین درمان دیسک کمر و دیسک گردن ، پا به عرصه ظهور نهاد.به طور کلی در مواردی که درمان های مراقبتی در راستای درمان این عارضه ، مثمر ثمر نبوده و موثر واقع نگردند ، نیاز به مداخلات جراحی ضرورت خواهد یافت. عمل آندوسکوپیک دیسک ، از جمله روش های درمان این بیماری به شمار می رود ، لازم به ذکر است که از جراحی آندوسکوپی دیسک تحت عنوان جراحی دیسککتومی آندوسکوپی نیز یاد می شود. شایان ذکر است که در تمامی افراد نمی توان از طریق جراحی آندوسکوپیک ، اقدام به درمان دیسک نمود و تشخیص این مسئله در صلاحیت جراح ستون فقرات می باشد. در این راستا می توانید به بهترین جراح آندوسکوپیک دیسک در تهران ، دکتر محمد ابراهیم طاهریان رجوع فرمایید.

 

جراحی آندوسکوپیک دیسک - دکتر محمد ابراهیم طاهریان

 

مقصود از جراحی آندوسکوپی دیسک کمر ، برداشتن نسج ( بافت ) اکسترود شده و آزاد سازی کامل عصب تحت فشار می باشد. توجه داشته باشید که در این روش از جراحی دیسک کمر ، نیازی به ایجاد برش های جراحی دیسک به روش باز و همچنین باز شدن کانال نخاع وجود نخواهد داشت. لذا جراحی آندوسکوپیک دیسک در واقع نوعی روش جایگزین برای جراحی باز محسوب می شود که طی آن از بافت دیسک ، محافظت به عمل آمده و به جرأت می توان گفت در این جراحی به میزان قابل توجهی از تخریب بافت دیسک پیشگیری می شود. از این رو باید اشاره داشت که در جراحی آندوسکوپی دیسک ، ریسک ایجاد زخم و عفونت ناشی از جراحی بسیار ناچیز می باشد. در نتیجه از این روش می توان به عنوان کم خطرترین و کم عارضه ترین روش جراحی دیسک نام برد که دوران نقاهت آن نیز به مراتب ، بسیار کوتاه تر از دوره نقاهت جراحی دیسک به روش باز می باشد.

نحوه جراحی آندوسکوپیک دیسک

به منظور انجام جراحی دیسک با تکنیک آندوسکوپیک باید برشی ظریف با ابعاد 8 تا 10 میلیمتر در ناحیه ستون فقرات بیمار ایجاد گردد تا از این طریق بتوان ابزار آندوسکوپ را به حفره بین مهره ای وارد نموده و با برداشت موضعی که سبب ایجاد فشار بر عصب شده ، اقدام به درمان دیسک کمر نمود. توجه نمایید آندوسکوپ ، در واقع لوله ای طویل و باریک می باشد که در یک رأس آن دوربینی با قابلیت بزرگنمایی بالا تعبیه شده و این امکان را برای جراح فراهم می آورد که به سهولت و با وضوح هر چه بیشتر ، بتواند اندام های داخلی بدن بیمار را ملاحظه نموده و در نتیجه ، جراحی را با نهایت دقت به انجام برساند.

صحبت های دکتر محمد ابراهیم طاهریان جراح ستون فقرات تهران درباره جراحی آندوسکوپیک دیسک

 

مزایای جراحی آندوسکوپیک دیسک

بر اساس مطالب مذکور ، به جرأت می توان اذعان نمود که جراحی دیسک به روش آندوسکوپیک ( کم تهاجمی ) ، در قیاس با جراحی دیسک به روش باز ( تهاجمی ) از مزایای متعددی برخوردار است که در ذیل به آن ها اشاره شده است :

  • در این روش از جراحی دیسک ، نیازی به بستری شدن فرد در بیمارستان وجود ندارد.
  • این روش به دلیل کم تهاجمی بودن ، عوارض ناشی از جراحی باز را به دنبال ندارد.
  • به دلیل عدم استفاده از تیغ جراحی ، خونریزی حین عمل در حداقل ممکن خواهد بود.
  • بعد از جراحی آندوسکوپیک دیسک ، احتمال بروز عفونت وجود نخواهد داشت.
  • دوران نقاهت جراحی دیسک با تکنیک آندوسکوپیک ، بسیار کوتاه بوده و میزان موفقیت آن نیز بسیار قابل توجه است.

لازم به ذکر است افرادی که از این طریق اقدام به جراحی دیسک نموده اند ، غالبا پس از گذشت یک روز از جراحی ، بهبودی نسبی خود را باز یافته و معمولا بعد از 14 روز ، قادر به انجام امور روزمره خود خواهند بود. باید توجه داشت انجام فعالیت ها و ورزش های سنگین تا مدت زمانی که پزشک معالج تعیین نموده برای بیمار ، ممنوع می باشد. دقت داشته باشید که چنانچه بهترین جراح ستون فقرات در تهران مراجعه کنید ، احتمال بهره مندی از این مزایا نیز بیشتر می شود.

کاربرد جراحی آندوسکوپیک دیسک

عمل دیسککتومی آندوسکوپی می تواند در معالجه عارضه های زیر ، تاثیر گذار باشد:

  • درمان بیرون زدگی دیسک
  • درمان فتق دیسک
  • ترمیم پارگی دیسک کمر

 

 

عمل آندوسکوپیک دیسک چقدر طول می کشد ؟

مدت زمان انجام جراحی آندوسکوپیک دیسک کمر یا به عبارتی جراحی دیسککتومی آندوسکوپی ، به تبحر و توانمندی جراح ستون فقرات و نیز وسعت آسیب دیدگی دیسک بستگی داشته و حدودا 30 الی 45 دقیقه به طول خواهد انجامید. در پایان این روش از جراحی ، بیمار به مدت 2 ساعت در اتاق ریکاوری تحت نظر قرار گرفته و پس از آن که شرایط عمومی وی به حالت پایدار رسید ، به بخش ، انتقال داده شده و معمولا یک روز بستری می گردد. جراح معالج روز بعد از عمل ، بیمار را تحت ارزیابی و معاینات دقیق قرار می دهد. ناگفته نماند که این معاینات ، غالبا تا 3 ماه بعد از جراحی ادامه خواهد داشت.

چند وقت بعد از جراحی آندوسکوپی دیسک ، میتوان به محل کار بازگشت ؟

حدودا از 1 الی 2 هفته پس از جراحی دیسککتومی آندوسکوپی ، می توان کارهای ساده و فعالیت های جزئی را از سر گرفت. اما به طور کلی تا 6 هفته تا 6 ماه بعد از این عمل جراحی ، انجام کارهای سخت و سنگین ممنوع می باشد.

کاندیدای جراحی آندوسکوپی دیسک

افرادی که به جراحی آندوسکوپیک دیسک روی می آورند معمولاً از درد و بی حسی ناشی از فتق یا بیرون زدگی دیسک کمر در عذاب بوده و سایر روش های درمانی غیر تهاجمی و محافظه کارانه تاثیری در بهبودی آن ها نداشته اند. علاوه بر این ، دیسککتومی آندوسکوپی می تواند برای کاهش درد و گرفتگی که به سبب پارگی دیسک نمود یافته است ، گزینه مناسبی در نظر گرفته شود. به طور کلی تمامی کسانی که به سبب مشکلات مربوط به دیسک ، دچار ضعف و بی حسی در پاها شده اند و دامنه حرکتی آن ها محدود گشته است ، می توانند کاندیدای این نوع عمل جراحی محسوب شوند.

ریسک و عوارض احتمالی جراحی دیسک به روش آندوسکوپی

به طور کلی پروسه دیسککتومی آندوسکوپی ایمن و کم تهاجم می باشد. اما همانند سایر روندهای تهاجمی باید احتمال بروز عوارض پس از آن را نیز در نظر داشته باشیم.

  • خونریزی
  • واکنش آلرژیک به داروی بیهوشی
  • عفونت
  • آسیب دیدن رشته های عصبی
  • ترشح مایع نخاعی

اگر در طول جراحی آندوسکوپیک دیسک ، بافت دیسک به طور صحیح و کامل برداشته نشود ، همچنان رشته های عصبی تحت فشار قرار گرفته و علائم عارضه باقی می مانند.در این شرایط احتمال دارد فتق دیسک مجدداً نمود یابد. برای کاهش ریسک عارضه های احتمالی بعد از عمل ، می بایست در انتخاب جراح خود دقت کنید. در صورتیکه برای انجام این عمل به بهترین جراح آندوسکوپیک دیسک در تهران ، یعنی دکتر محمد ابراهیم طاهریان مراجعه نمایید ، احتمال خیلی کمی وجود دارد که دچار عارضه ای شوید.

توضیحات دکتر طاهریان ، بهترین جراح آندوسکوپیک دیسک و ستون فقرات در تهران در خصوص عوارض عمل آندوسکوپی

 

 

ریکاوری جراحی آندوسکوپیک دیسک کمر

مدت زمان نقاهت و ریکاوری فرد بعد از جراحی دیسککتومی آندوسکوپی بسته به کار و شغل او دارد. افرادی که دارای شغل اداری هستند و مدت زیادی را پشت میز می نشینند ، ریکاوری آنان یک الی دو هفته در نظر گرفته می شود. کسانی که شغل شان به فعالیت فیزیکی بیشتری نیازمند است و باید در طول یک روز کاری تحرک زیادی داشته باشند ، مدت ریکاوری حدوداً 4 الی 6 هفته زمان می برد. در طول دوره نقاهت ممکن است نیاز باشد فرد ، در یک دوره فیزیوتراپی شرکت کند. این امر به او کمک می کند تا هر چه سریع تر توانایی جسمانی خود را بدست آورد. چنانچه بیمار درگیر درد نسبتاً شدیدی شود ، بهترین جراح ستون فقرات تهران برای او مسکن تجویز می کند که لازم است طبق دستور مصرف نماید. همچنین در این محدوده زمانی جراح از بیمار می خواهد تا چند هفته بعد از جراحی آندوسکوپیک دیسک ، از خم شدن ، چرخیدن و حمل اجسام سنگین دور بماند. ترمیم رشته های عصبی کمی طول می کشد. در این مدت امکان دارد شخص بی حسی یا سوزش را در نواحی پاها تجربه کند. با پایان یافتن دوره ریکاوری ، اکثر افراد متوجه کاهش چشمگیر شدت درد در پاها و کمر می شوند.

جراحی آندوسکوپیک دیسک فورامینال چیست؟

یکی از بهترین روش های نوین جراحی دیسک کمر ، در افراد مبتلا به بیرون زدگی یا پارگی دیسک و تنگی کانال نخاعی است که به شیوه جراحی بسته با بهره وری از آندوسکوپیک انجام می شود . در این فرآیند بیمار در اتاق عمل روی تخت به روی شکم دراز کشیده و با بیهوشی عمومی یا بی حسی موضعی میزان درد را به صفر می رسانند و بیمار ذره ای درد را احساس نخواهد کرد. بعد از فرآیند عکسبرداری کامل از ستون فقرات و دیسک آسیب دیده ؛ سوزن مخصوص و ابزار باز کننده از برش کوچکی در حدود نیم سانتیمتر استفاده می کند که وارد ناحیه بیرون زدگی دیسک شود. سپس دوربین از طریق کانال ایجاد شده وارد می شود و همزمان با وسعت دید و وضوح بالا با استفاده از ابزار ویژه و ظریف ، قطعه بیرون زده دیسک را خارج و عصب ونخاع آزاد می شود. بعد از اتمام روند عمل با خروج وسایل ها و دوربین ، ناحیه برش زده شده را با یک بخیه و یا فقط با پانسمان می بندند ، بیمار بلافاصله احساس بهبودی را دارد. زمان بستری شخص یک شب می باشد و در روز بعد ترخیص می شود و فعالیت های روزانه خود را می تواند بعد از 3 الی 4 روز ، مجددا از سر بگیرد.

 

 

میزان موفقیت این روش چقدر است؟

پروسه جراحی آندوسکوپی دیسک کمر بسیار موفق می باشد. در یک بررسی نزدیک به بیش از هشتاد درصد بیماران از نتایج عمل جراحی راضی بوده اند که بخش عمده این میزانت رضایت به تبحر و تجربه جراح بر میگردد که تسلط کامل بر روند جراحی دارد. این مجرب بودن باعث میگردد کمترین خطایی در روند جراحی رخ ندهد و بهوبد بیمار صد در صدی باشد.

هزینه عمل آندوسکوپیک دیسک

هزینه جراحی آندوسکوپیک دیسک در تهران ، نیازمند معاینه و بررسی بیمار از سوی پزشک متخصص ارتوپد می باشد. از این رو افراد ، جهت آگاهی از هزینه این عمل جراحی حتما باید به پزشک مراجعه فرمایند. پزشک پس از انجام بررسی ها و آنالیزهای لازم ، هزینه عمل را به بیمار اطلاع خواهد داد. بنابراین شما با مراجعه به مطب بهترین جراح آندوسکوپیک دیسک کمر تهران در خیابان آفریقا ، بعد از انجام معاینات دقیق از هزینه جراحی مطلع می شوید.