زمان مطالعه: 4 دقیقه

اختلالات و مشکلات راه رفتن اطفال

یکی از شایع ترین بیماری های ارتوپدی در بین کودکان ، مشکلات راه رفتن اطفال می باشد. این قبیل بیماری ها در بین اطفال بسیار رواج داشته و متاسفانه شاهد مراجعه بسیاری از والدین به مراکز ارتوپدی هستیم که با اشکلات موجود در رابطه با راه رفتن کودکان مواجه بوده و از این مسئله به شدت نگران هستند. اگر کودکی دچار بیماری های ارتوپدی باشد ، زمانی که شروع به راه رفتن می کند این بیماری ها خود را نمایان خواهند کرد ؛ به طوری که والدین به سهولت می توانند این ایرادات را در حین راه رفتن کودک ، تشخیص دهند. دکتر محمد ابراهیم طاهریان ، این عارضه را برای شما برطرف می سازد.

مشکلات راه رفتن اطفال

تشخیص بیماری های ارتوپدی اطفال

بدین منظور توصیه می شود بلافاصله پس از تولد ، تمامی اندام های نوزاد بویژه ستون فقرات او تحت معاینه قرار گیرند ؛ به انجام غربالگری بلافاصله پس از تولد نیز به شدت تاکید می شود ، چرا که به کمک غربالگری می توان بسیاری از بیماری های ارتوپدی اطفال را در زمان تولد تشخیص داد.

توجه داشته باشید که در صورت وجود مشکل ؛ با تشخیص زود هنگام می توان ، این بیماری ها را با روش هایی بسیار ساده درمان نمود.

در برخی از مواقع ، والدینی که سن فرزندان آن ها 5 یا بیش از آن می باشد جهت درمان مراجعه می کنند. متاسفانه مراجعه در این زمان بسیار دیر می باشد و در نتیجه ، درمان این بیماران ، نیازمند انجام روش های سخت تری هم چون جراحی خواهد بود.

علاوه بر موارد ذکر شده ، پروسیجرهای دیگری نیز برای تشخیص مشکلات راه رفتن اطفال صورت می پذیرند که شامل موارد زیر می شوند :

  • X ray : این تست تصاویری را تولید می کند که در آن بافت های داخلی ، استخوان ها دیده می شوند. همچنین اعضایی که به مشاهده ساختار و وضع قرار گیری استخوان ها کمک می کنند نیز در این روش تصویربرداری می شوند.
  • MRI : یک پروسیجر تشخیصی است که تصاویر دقیق و پر جزئیاتی از بافت های نرم و ساختارهای داخل بدن به ما می دهد. گاهی اوقات این آزمایش برای تشخیص وجود هرگونه نا هنجاری در نخاع و اعصاب انجام می پذیرد.
  • سی تی اسکن : یک پروسه تصویر برداری تشخیصی که تصاویر دقیقی از استخوان ها و مفاصل نشان می دهد.

مشکلات ارتوپدی اطفال

یکی از بیماری های شایع ارتوپدی کودکان ، انحراف پا به سمت داخل می باشد که در علم پزشکی آن را متاتارسوس ادداکتوس می نامند ؛ شانس ابتلا به این بیماری در دختران و پسران یکسان است.

بیماری انحراف پا می تواند با بسیاری از بیماری های دیگر ارتوپدی ؛ همچون در رفتگی لگن همراه باشد.

کودکی که به این بیماری مبتلا است ؛ در زمان راه رفتن ، پای خود را به سمت داخل خم می کند.

این بیماری در 50 درصد از موارد هر دو پای کودک را درگیر می کند ، به همین علت به پزشکانی که غربالگری اطفال را انجام می دهند توصیه می شود پای نوزادان را با یکدیگر مقایسه نکنند ، بلکه پای آن ها را با حالت پای طبیعی قیاس نمایند.

چه عواملی منجر به بروز مشکلات راه رفتن اطفال می شوند؟

پیچ خوردن درشت نی

در این عارضه درشت نی به سمت داخل یا بیرون می چرخد. این مشکل معمولا بدون درمان و قبل از چهار سالگی کودک بهبود می یابد. برخی کودکان از هجده تا سی ماهگی باید شب ها آتل ببندند ، اما زیاد از این مورد استفاده نمی شود. تنها زمانی به جراحی فکر می شود که بچه بین هشت تا ده سال سن داشته باشد و مشکل شدیدی در راه رفتن داشته باشد.

چرخش ران

این امر زمانی اتفاق می افتد که استخوان ران (فمور) به سمت داخل یا بیرون چرخش پیدا کند. وقتی فمور به داخل بچرخد ، پنجه پاها به سمت داخل اشاره می کنند. نشانه های این عارضه معمولا بین دو تا چهار سالگی مشاهده می شوند ، و معمولا بدون درمان خاصی بهبود می یابد.

چرخش به سمت بیرون استخوان ران باعث می شود پنجه به سمت بیرون باشد. این مورد از نوع داخلی آن کمتر رخ می دهد. در مواردی این معضل راه افتادن کودک را به تاخیر می اندازد اما بی هیچ اقدامی درمان می شود. زمانی که فرزند شما بیشتر از 9 سال سن داشته باشد و به مشکلات راه رفتن اطفال مبتلا شده باشد ، پزشک به جراحی روی می آورد.

 

مشکلات راه رفتن اطفال

درمان انحراف پای کودکان

بهترین زمان جهت درمان بیماری انحراف پای اطفال ، قبل از یک سالگی می باشد ؛ برای بسیاری از والدین این سوال پیش می آید که چگونه قبل از این که کودک ، شروع به راه رفتن کند می توانیم این بیماری را تشخیص دهیم ؟

همانطور که گفته شد با انجام غربالگری این بیماری مشخص می شود ؛ همچنین خود والدین نیز با مشاهده پای کودک ، به راحتی می توانند متوجه غیر طبیعی بودن آن شوند.

در اکثر مواقع بیماری متاتارسوس ادداکتوس یا انحراف پا به سادگی به وسیله روش هایی ؛ همچون ماساژ درمانی قابل درمان است ، اما زمانی که شدت بیماری زیاد باشد ، متخصص ارتوپد با انجام روش هایی ؛ همچون گچ گرفتن ، جراحی و غیره اقدام به درمان مشکلات راه رفتن اطفال می نماید.