جراحی تعویض مفاصل لگن و زانو ، یکی از مهم ترین دستاوردهای علم پزشکی به شمار می رود. این عمل جراحی ، در سال های اخیر به منظور درمان آسیب دیدگی های مفصلی که در پی بیماری آتریت و صدمات مختلف پدید آمده اند مورد استفاده قرار گرفته و رهایی از درد مزمن مفاصل و بهبود کیفیت زندگی را برای افراد به دنبال داشته است. لازم به ذکر است این عمل جراحی ، افزون بر موارد فوق ، مزایای دیگری  از جمله بهبود حرکت و تعادل و افزایش توازن و قدرت بالا تنه و پاها و همچنین سهولت در راه رفتن و بالا و پایین رفتن از پله ها را نیز به دنبال دارد. در واقع عمل تعویض مفاصل لگن و زانو در مواردی که سایر روش های درمانی ، نتیجه بخش نبوده اند ؛ مناسب ترین و بهترین گزینه درمانی با اثربخشی و ماندگاری طولانی مدت خواهد بود. دکتر محمد ابراهیم طاهریان ، بهترین جراح ارتوپد در تهران می باشند که با ارزیابی و معاینه دقیق وضعیت مفصل بیمار و انجام عکسبرداری های لازم ، نسبت به تجویز موثرترین برنامه درمانی برای بیماران خود اقدام می نمایند. لذا افرادی که به دنبال بیماری های التهابی یا صدمات ، با درد مفاصل لگن و زانو درگیر هستند ، می توانند با اطمینان خاطر از دریافت بهینه ترین خدمات درمانی به مطب جناب آقای دکتر طاهریان واقع در خیابان آفریقا تهران رجوع فرمایند و پروسه درمان را تحت نظر ایشان آغاز کنند.

جراحی تعویض مفاصل لگن و زانو - دکتر محمد ابراهیم طاهریان

ماندگاری مفصل مصنوعی در زانو و لگن چقدر است ؟

این پرسش ، از رایج ترین سوالات و دغدغه هایی است که غالبا افرادی که عمل جراحی تعویض مفاصل لگن و زانو برای شان تجویز می گردد ؛ با آن روبرو هستند و در جلسه ویزیت آن را از جراح ارتوپد تهران می پرسند . امروزه عمده مفاصل مصنوعی یا در حقیقت پروتزهایی که جهت تسکین درد مفصل لگن و زانو مورد استفاده قرار می گیرند ، تقریبا یک تا دو دهه ماندگاری دارند. از این رو افرادی که تحت این عمل جراحی قرار می گیرند ، می توانند از این حیث که پروتز برای شان 10 تا 20 سال کار خواهد کرد ؛ مطمئن باشند و با طیب خاطر اقدام به انجام جراحی تعویض مفاصل زانو و لگن نمایند.

بیهوشی در تعویض مفصل لگن و زانو

روش های بیهوشی مختلفی برای انجام این جراحی وجود دارد که بیهوشی اسپاینال یا بیهوشی موضعی از ناحیه کمر ، بهترین روشی می باشد که بدین منظور می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

در ذیل به برخی از مزایای مهم این روش بیهوشی اشاره می نماییم :

• میزان خونریزی حین عمل در بیهوشی اسپاینال در حداقل ممکن می باشد.
  • از مهم ترین مزایای بیهوشی به روش اسپاینال ، می توان به عدم احساس درد بعد از جراحی اشاره نمود.
  • کاهش عوارض ناشی از جراحی ، از دیگر مزایای بیهوشی اسپاینال محسوب می گردد.
  • تقلیل احتمال لخته شدن خون در پاها و اندام های تحتانی و همچنین کاهش ریسک بروز آمبولی ، در بیهوشی به روش اسپاینال ؛ یکی دیگر از مزیت های ویژه این روش به شمار می رود.

بر اساس موارد فوق الذکر می توان گفت ، برای انجام جراحی تعویض مفاصل لگن و زانو ، بیهوشی از ناحیه کمر ( بیهوشی اسپاینال ) ، نسبت به سایر روش های بیهوشی ارجحیت دارد. البته لازم به ذکر است که تعیین روش بیهوشی در صلاحیت یک جراح ارتوپد خوب در تهران می باشد.

جراحی تعویض مفاصل لگن و زانو - دکتر محمد ابراهیم طاهریان

جراحی تعویض مفصل لگن و زانو در چه کسانی مورد نیاز است ؟

جراحی تعویض مفصل لگن و زانو در حقیقت ، یک عمل جراحی تهاجمی و اساسی است. بنابراین اغلب در صورتی توصیه می شود که سایر درمان ها مانند فیزیوتراپی یا تزریق استروئید ، به کاهش درد یا بهبود تحرک کمک نکرده باشند.

به طور کلی جراحی تعویض مفاصل لگن و زانو در موارد ذیل مورد نیاز خواهد بود :

1. در مفصل لگن و زانو احساس درد ، تورم و سفتی دارید و دامنه حرکتی شما کاهش یافته است.
  2. درد مفصل لگن و زانو ، آن قدر شدید است که کیفیت زندگی و خواب تان را مختل کرده است.
  3. به دلیل درد و عدم تحرک ( ناشی از درد مفصل لگن و زانو ) ، احساس افسردگی می کنید.
  4. درد مفصل لگن و زانو ، به قدری است که انجام کارهای روزمره  مانند خرید کردن برای تان دشوار یا غیر ممکن شده است.

شرایط لازم برای انجام جراحی تعویض مفاصل لگن و زانو

باید از سلامت فیزیکی کافی و مناسبی برخوردار باشید تا بتوانید هم با یک عمل جراحی پیچیده و هم با توانبخشی پس از آن کنار بیایید. لازم به ذکر است که از دید پزشک متخصص ارتوپد و جراح ستون فقرات در تهران همه افراد مبتلا به آرتروز مفصل لگن و زانو ، کاندید مناسبی برای جراحی تعویض مفصل لگن و زانو نیستند. به طور کلی جراح ارتوپد ، در صورتی انجام این عمل جراحی را درخواست می کند که علائم و نشانه های خاصی در بیمار وجود داشته باشد که نشان دهد جایگزینی مفصل لگن می تواند یک درمان مناسب باشد. بنابراین برای انجام جراحی تعویض مفصل زانو و لگن در تهران ، ابتدا بایستی به بهترین جراح ارتوپد مراجعه نمایید.

جراحی تعویض مفاصل لگن و زانو - دکتر محمد ابراهیم طاهریان

افراد واجد شرایط جراحی تعویض مفاصل لگن و زانو از شرایط زیر برخوردارند :

• با آرتروز متوسط ​​تا شدید از جمله آرتروز ، آرتریت روماتوئید یا آرتریت پس از سانحه که باعث درد می شود یا فعالیت های زندگی روزمره را مختل می کند ، در لگن یا زانو مواجه هستند.
  • راه رفتن ، بالا رفتن از پله ها و خم شدن ، نشستن و برخاستن برای آن ها دشوار است.
  • درد ، حتی در هنگام استراحت نیز وجود دارد و میزان آن متوسط ​​تا شدید است و حتی ممکن است خواب را تحت تأثیر قرار دهد.
  • تحلیل رفتن مفصل لگن و زانو در آن ها ، باعث سفتی این ناحیه می شود و این امر ، بر میزان حرکت لگن در هنگام فعالیت های طبیعی تأثیر می گذارد و حتی در مواردی سبب می شود فرد در هنگان راه رفتن لنگ بزند.
  • در موجود در مفاصل لگن و زانو  با هیچ یک از درمان های غیر جراحی مانند داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID) ، فیزیوتراپی ، تزریق استروئید یا استفاده از عصا یا واکر ، منجر به کاهش علائم بیماری نگردد.

آیا جراحی تعویض مفاصل لگن و زانو درد را از بین می برد ؟

هنگامی که تعویض مفصل انجام می شود و توانبخشی به پایان می رسد ؛ بیش از 90٪ بیماران ، نتیجه جراحی را خوب یا عالی ارزیابی می کنند. به طور کلی مهم ترین مسئله برای یافتن راه حل موثر جهت رفع درد مداوم  این است که ابتدا علت درد مشخص شود. زیرا بدون این دانش ، یافتن درمان مناسب بسیار دشوار خواهد بود. از این بابت برای جراحی تعویض مفصل در تهران به دکتر محمد ابراهیم طاهریان مراجعه نمایید تا از میزان رضایت از نتیجه عمل برای شما تا حد امکان بالا رود.

مراقبت های بعد از تعویض مفصل لگن

مدت زمان مورد نیاز بعد از عمل تعویض مفصل لگن به شرایط بیمار و رعایت اقدامات بعد از پروسه بستگی دارد. مهمترین اقدامات عبارتند از :

• بیشترین درصد مراقبت به نحوه قرار گیری لگن بعد از جراحی برمیگردد.
  • انجام تمرینات فیزیوتراپی به قوی شدن عضله های مفصل کمک بسیاری می کند. انجام کارهایی مانند شنا و پیاده روی آهسته نیز جزو توصیه های مهم در روند دوره نقاهت به بیمار است.
  • بدیهی است که تا چند روز بیمار به کمک یکی از اطرافیان نیازمند است جهت مراقبت و کمک به انجام کارهای او.
  • مدتی تا بهبودی کامل نیاز است که از واکر و عصا در زمان راه رفتن استفاده شود. در نتیجه به خاطر داشته باشید که این ابزار را قبل از روز جراحی تهیه کنید.
  • از بالا و پایین رفتن از پله خودداری کنید تا درمان قطعی و بهتر شدن شرایط
  • در زمان خواب و استراحت بهتر است که از یک بالشت در میان زانو کمک بگیرید
  • در دوره نقاهت رژیم غذایی خاصی مد نظر نیست اما بهتر است از مواد خوراکی فیبر دار برای دفع بهتر و راحت تر استفاده شود و همچنین مصرف مواد حاوی آهن را فراموش نکنید که در تسریع روند بهبود شما بسیار موثر خواهد بود.
  • برای تسکین درد های احتمالی پس از جراحی تعویض مفاصل لگن و زانو بهتر است به توصیه پزشک از مسکن های داده شده استفاده کنید.
  • مراقبت از ناحیه مورد جراحی بسیار مهم است ، زیرا وارد شدن عفونت از این مسیر بسیار راحت است و عواقب بسیاری برای شخص به دنبال خواهد داشت. در نتیجه تمیز نگه داشتن این محل را فراموش نکنید
  • پزشک بعد از انجام پروسه جراحی ، برای بازسازی عضلات تضعیف شده بیمار را به فیزیوتراپی ارجاع می دهد. شایان ذکر است که عمل تعویض مفصل لگن به تعداد جلسات بیشتری نیاز مند است جهت بهبودی کامل.
  • بهتر است که بعد از عمل تا آخر عمر از توالت فرنگی در سرویس بهداشتی استفاده کنید.

توصیه های مهم در ارتباط با انجام فعالیت های روزانه بعد از عمل تعویض مفاصل لگن و زانو :

• استفاده از کفش های مناسب موجب کمتر شدن فشار بر روی مفصل ران می گردد ، در نتیجه کفشی مناسب است که بعد از پوشیدن و راه رفتن با آن بتواند فشار وارده را به طور یکسان تقسیم کند و به یک نقطه از بدن فشار وارد نشود.
  • از انجام دادن هر گونه حرکت که موجب فشار آمدن به مفاصل ران می گردد بپرهیزید
  • از خم شدن به جلو در زمان نشستن بر صندلی یا تخت خواب ممانعت کنید
  • ایستادن های طولانی مدت و کوه نوردی و همچنین راه رفتن بدون استفاده از ابزار های گفته شده را فراموش کنید.
  • از نشستن بر روی صندلی های با ارتفاع کم و غیر استاندارد بپرهیزید.
  • در زمان خواب همانطور که در نکات مراقبت های بعد از عمل گفته شد ، می دانید که از یک بالشت باید کمک گرفت زیرا این کار مانع از در رفتن لگن می شود. همچنین موقع رفتن به تخت خواب جهت استراحت و خوابیدن ، بهتر است که ابتدا پای جراحی شده را بر روی تخت بگذارید سپس پای سالم را روی تخت قرار بگیرد.