پزشک جراح ستون فقرات

به طور کلی ستون فقرات ؛ از مهره ها ، استخوان ها و دیسک هایی که در امتداد کمر واقع شده اند تشکیل یافته است و وظیفه پشتیبانی و حمایت از بالاتنه و همچنین نخاع را بر عهده دارد.

از ستون فقرات ؛ می توان به عنوان یکی از بخش های مهم بدن یاد کرد ، چرا که هر گونه اختلال و درد مرتبط با این بخش از بدن ؛ می تواند خطرات و عوارض متعددی به دنبال داشته باشد.

از این رو با توجه به اهمیت بالقوه ستون فقرات ، توجه داشته باشید که در صورت مواجهه با ناراحتی یا درد در این ناحیه باید سریعا و پیش از وقوع عوارض جدی تر به یک جراح ستون فقرات مجرب و حاذق مراجعه نمایید و تحت درمان قرار گیرید.

مطالعه مقاله پیش رو ، راهکارهای انتخاب بهترین جراح ستون فقرات را به شما همراهان گرامی ارائه می نماید.

انتخاب جراح ستون فقرات

یکی از متداول ترین سوالاتی که در زمان رویارویی با دردهای ستون فقرات و لزوم مراجعه به جراح ، ذهن افراد را درگیر می کند این است که بهترین جراح ستون فقرات کیست ؟

قاعدتا هر فردی جهت یافتن بهترین متخصص و جراح ستون فقرات ، در وهله اول باید با توجه به شهر و منطقه محل سکونت خود اقدام نماید.

از این رو توصیه می شود ؛ از دوستان و آشنایانی که به منظور درمان دردهای ستون فقرات به جراح ستون فقرات مراجعه کرده و از نتایج درمان خود راضی هستند ، تحقیق نمایید.

جراح ستون فقرات

راهکار دیگری که می تواند شما را در این راستا یاری نماید ، جستجوی عبارت ” بهترین جراح ستون فقرات ” که در انتهای آن نام شهر خود را قید کرده اید ؛ در اینترنت و موتورهای جستجو می باشد.

پس از جستجو در اینترنت و تحقیق از دوستان خود می توانید ، لیستی از بهترین جراحان این حوزه را یافته و به وبسایت های رسمی ایشان مراجعه فرمایید.

لازم به ذکر است در سایت مرتبط با هر پزشک ، می توانید اطلاعاتی پیرامون تخصص و تجربیات پزشک مورد نظر خود کسب نمایید.

همچنین با مراجعه به بخش گالری تصاویر سایت و صفحه اینستاگرام پزشک مورد نظر ، خواهید توانست به مشاهده نمونه کارهای ایشان پرداخته و با اطمینان خاطر به مطب ایشان مراجعه فرمایید.

دکتر محمد ابراهیم طاهریان جراح ستون فقرات تهران ، از بهترین پزشکان متخصص ستون فقرات در استان تهران به شمار می روند که در ارائه باکیفت ترین و بهینه ترین خدمات ، تشخیص و درمان موثر مشکلات ستون فقرات و همچنین جراحی اندام و ستون فقرات جزو پیشتازان این حوزه می باشند.

جراحی فیوژن ستون فقرات

جراحی فیوژن ستون فقرات ، تحرک بین دو مهره را از بین می برد.

اگر چه این جراحی ممکن است انعطاف پذیری را کاهش دهد ، اما برای درمان اختلالات ستون فقرات و حرکات دردناک مفید است.

جراحی فیوژن یا همجوشی ستون فقرات ، می تواند با دیسککتومی یا جراحی دیسک همراه باشد.

وقتی دیسک برداشته می شود ، پیوندهای استخوان در فضای خالی دیسک قرار می گیرند تا ارتفاع مناسب بین استخوان ها حفظ شود. پزشک از این روش جراحی ، برای ایجاد همجوشی پیوند استخوان برای ایجاد ثبات طولانی مدت استفاده می کند.

محدودیت سنی در جراحی ستون فقرات

رایج ترین سوال این است که آیا جراحی ستون فقرات محدودیت سنی دارد یا خیر ؟

کمردرد یا به عبارت بهتر درد فقط در یک گروه سنی خاص اتفاق نمی افتد و نمی توان گفت کمردرد فقط در افراد مسن یا فقط جوانان رخ می دهد.

تومور نخاع ، شکستگی و مشکلات دیسک از مواردی هستند که هر کس در هر رده سنی می تواند با آن روبرو شود. هر چند جراحی های موفق و ناموفق وجود داشته است ، اما این بدان معنا نیست که اصلا نباید انجام شود.

چه زمانی جراحی ستون فقرات ضروری است ؟

درصورتی که گزینه های غیر جراحی یا “محافظه کارانه” نتوانند تأثیر مثبتی در تسکین درد داشته باشند ، درد مداوم است و به یک مشکل مکانیکی در ستون فقرات مربوط می شود ، لذا در این موارد جراح تصمیم می گیرد عمل جراحی را انجام دهد.

جراحی اصلاح ناهنجاری ستون فقرات ، برای کمک به تقویت و تسهیل همجوشی بین دو مهره انجام می شود.

اقدامات قبل از جراحی ستون فقرات

• منزل را برای دوره بهبودی آماده کنید. وسایل مورد نیاز مانند ظروف آشپزی ، وسایل نوشتاری ، تلفن ها و دستگاه کنترل از راه دور را در دسترس آسان قرار دهید.
  • بعد از جراحی ، حرکات شما محدود است. ممکن است نتوانید به جلو خم شوید یا به سطوح بالا دسترسی داشته باشید.
  • سیگار را ترک کنید. نیکوتین موجود در تنباکو خطر عوارض بعد از جراحی را افزایش می دهد و می تواند در بهبود استخوان تداخل ایجاد کند و خطر ابتلا به عفونت را افزایش دهد. در ماه های منتهی به جراحی ، اقداماتی را برای ترک سیگار یا ترک دخانیات انجام دهید.
  • خم شدن و بستن بند کفش پس از جراحی کمر امکان پذیر نیست ؛ بنابراین یک یا دو جفت کفش راحت و بدون بند تهیه کنید.
  • خوردن غذای سالم پس از جراحی باعث بهبودی می شود و فقط به شما کمک می کند در دوران نقاهت احساس بهتری داشته باشید. برای وعده های اولیه ای که از بیمارستان برمی گردید ، چندین وعده غذایی آسان برای گرم کردن یا آماده طبخ تهیه کنید.
  • تاریخچه پزشکی بیمار ، یافته های اشعه ایکس ، سی تی اسکن ، ام آر آی و سایر آزمایش های تشخیصی و سلامت عمومی بیمار در معاینه جسمی و عصبی بررسی می شود. ( ارزیابی قبل از عمل ، شرایط جسمی بیمار را که می تواند منجر به عوارض جانبی شود مانند مشکلات قلبی یا تنفسی را شناسایی می کند. )
  • معاینه و سابقه پزشکی دقیق ؛ اطلاعات مربوط به آلرژی دارویی و غذایی ، عوارض جانبی ناشی از دارو یا مکمل های غذایی ، شرایط پزشکی قبلی ، سابقه خانوادگی ، مصرف دخانیات و الکل ، سابقه خونریزی را گرد آوری می کند.
  • در معاینه فیزیکی ؛ فشار خون ، ضربان قلب و تنفس ، درجه حرارت بدن ، قد و وزن بیمار ثبت می شود.
  • پزشک هر گونه ناهنجاری در سر ، چشم ها ، گوش ها ، بینی و گلو را یادداشت می کند.
  • توان فیزیکی بیمار مانند راه رفتن ، بالا رفتن از پله ها و دامنه حرکتی اندام مانند گردن بررسی می شود.
  • در طول معاینه عصبی ، وضعیت روانی بیمار ، عملکرد حسی و حرکتی در نظر گرفته می شود.
  • هر شرایطی که بر سیستم قلبی عروقی ، ریوی ، دستگاه گوارش ، غدد درون ریز و عصبی تأثیر بگذارد ؛ خطر جراحی را می تواند افزایش دهد. درک این مشکلات و رفع آن ها می تواند عمل را ایمن تر کند.
  • آزمایش خون برای بیمار تجویز می شود ، آزمایش خون می تواند اطلاعات زیادی در مورد سلامت عمومی بیمار فراهم کند. به عنوان مثال ؛ کم بودن تعداد گلبول های قرمز خون ( هموگلوبین ) ممکن است وجود کم خونی را نشان دهد.

لازم به ذکر است که گلبول های قرمز برای انتقال اکسیژن به بدن لازم هستند و گلبول های سفید خون برای مبارزه با عفونت لازم است. پلاکت ها کوچکترین سلول های خون و برای انعقاد خون ضروری هستند.

• آزمایش ادرار نیز تجویز می گردد. این آزمایش ؛ عفونت دستگاه ادراری ، کلیه ، دیابت و کمبود آب بدن را مشخص می کند.
  • بیماران زن در سنین باروری ، علاوه بر آزمایشات فوق الذکر ؛ تست بارداری نیز انجام می دهند.

مراقبت های بعد از جراحی ستون فقرات

بعد از جراحی همیشه یک دوره نقاهت وجود دارد ؛ مدت زمان بهبودی به عوامل مختلفی بستگی دارد که شامل نوع جراحی ، سن و سلامت عمومی بیمار می باشد.

به عنوان مثال ، بهبودی پس از دیسککتومی معمولا بسیار سریع است و بهبودی از همجوشی یا لامینکتومی به زمان بیشتری نیاز دارد.

• در دوران نقاهت بعد از جراحی ستون فقرات ؛ به جای خم شدن از ناحیه کمر ، حتما زانوها را خم کنید و بنشینید. از برداشتن اجسام سنگین و حتی فعالیت های عادی مانند برداشتن سبد رخت و بغل کردن بچه ها خودداری کنید.
  • دو هفته اول پس از جراحی ، فقط پیاده روی کوتاه انجام دهید. به آرامی میزان راه رفتن را افزایش دهید و این کار را به تأخیر نیندازید.
  • فعالیت های سنگین مانند دویدن و ورزش هایی مانند گلف را انجام ندهید.
  • وظایف منزل که به پشت فشار وارد می کنند مانند باغبانی و جارو برقی انجام ندهید.
  • در تمام جلسات فیزیوتراپی تجویز شده توسط پزشک شرکت کنید.
  • دو هفته اول پس از جراحی رانندگی نکنید.
  • برش های جراحی را به مدت 5 تا 7 روز خشک نگه دارید.
  • هنگام دوش گرفتن ، برش را با مواد پلاستیکی بپوشانید.

در پایان لازم به ذکر است که در صورت مواجهه با علائمی اعم از عفونت ؛ مانند ترشح مایعات ، تورم یا قرمزی حتما با پزشک خود تماس بگیرید.