امروزه فیزیوتراپی در درمان دیسک و بهبود این بیماری نقش عمده ای ایفاء می کند. درمان های فیزیوتراپی ، نه تنها بهبود سریع درد را به دنبال دارند ؛ بلکه به افراد می آموزند که چگونه از بدن خود در مقابل سایر صدمات محافظت نمایند. فتق دیسک کمر یکی از شایع ترین مشکلات ستون فقرات است که می تواند با کمردرد شدید و محدودیت حرکتی همراه شود. درمان دیسک بر اساس شدت بیماری ، تشخیص متخصص و فیزیوتراپیست متفاوت است. این مطلب که از سوی دکتر محمد ابراهیم طاهریان ، بهترین متخصص ارتوپد تهران تهیه شده ، به طور جامع به موضوع مذکور پرداخته شده است.

فیزیوتراپی در درمان دیسک

بیرون زدگی دیسک را در موارد خفیف ، می توان با روش های غیر جراحی مانند فیزیوتراپی درمان نمود ؛ اما در موارد شدید که بیرون زدگی دیسک سبب فلج اندام های تحتانی یا بی اختیاری شده باشد فیزیوتراپی در درمان دیسک موثر نخواهد بوذ و فرد باید سریعا فرد تحت عمل جراحی دیسک قرار گیرد. لازم به ذکر است در مواردی که وسعت بیرون زدگی دیسک ، شدید است و انجام جراحی ضرورت دارد ؛ برای کمک به تسریع بهبودی ، کاهش عوارض جراحی و بازگشت هرچه سریع تر فرد به سطح آمادگی ، انجام درمان های فیزیوتراپی ضروری می باشد.

فیزیوتراپی در درمان دیسک

به طور کلی متدهای مختلفی به منظور درمان های فیزیوتراپیک وجود دارد ؛ شروع این درمان ها غالبا با درمان های پاسیو یا غیر فعال است که منجر به ریلکس شده بدن می گردند. از جمله درمان های غیرفعال یا پاسیو می توان به موارد ذیل اشاره کرد :

• ماساژ بافت های عمقی
  • درمان های گرم و سرد
  • تحریک های الکتریکی ؛ نظیر تنس و هیدروتراپی

پس از آن که با انجام درمان های پاسیو ، بدن رو به بهبودی می رود ؛ فرد قادر به انجام فعالیت های اکتیو یا فعال می گردد که این فعالیت ها به تقویت بدن و پیشگیری از تشدید درد می انجامند.

درمان های فعال یا اکتیو که جهت درمان بیماری دیسک ، می توان از آن ها بهره برد عبارتند از :

• ثبات عضلات شکمی
  • انعطاف پذیری
  • تقویت عضلات

در مقاله پیش رو ، به اختصار به بررسی درمان های فیزیوتراپی در درمان دیسک پرداخته ایم.

درمان های پاسیو برای دیسک های هرنیه

در ادامه کلیه روش های درمانی درمان های پاسیو را مختصرا تشریح نموده ایم.

• ماساژ بافت های عمقی

به طور میانگین بیشتر از 100 نوع ماساژ بدین منظور موجود است که از این میان ، ماساژ بافت های عمقی مناسب ترین گزینه برای درمان دیسک های هرنیه محسوب می گردد. ماساژ بافت های عمقی ؛ از میزان استرس و اسپاسم در عضلات عمقی ، کاسته و می توان گفت که از حرکات اضافی عضلات ممانعت به عمل می آورد.

• درمان های گرم و سرد

گرما و سرما ، هر یک اثرات مطلوب و مفید خود را به دنبال دارند ؛ از این رو پزشک ، ممکن است هر دوی آن ها را متناوبا در راستای درمان دیسک به کار گیرد. به طور کلی ، پزشک جهت افزایش جریان خون در اندام مورد نظر از گرما استفاده می کند. همچنین توجه داشته باشید که انتقال مواد مغذی و اکسیژن به موضع مورد نظر و خارج ساختن مواد ناشی از اسپاسم عضلات و در نتیجه ، ترمیم محل آسیب دیده ، در گرما درمانی تسهیل می گردد. در سرما درمانی یا اصطلاحا کرایوتراپی ؛ از سرعت جریان خون کاسته شده و در پی این اتفاق ، از التهاب اسپاسم عضلانی و درد موجود نیز کاسته خواهد شد.

• تنس

در فرایند فیزیوتراپی در درمان دیسک ، تنس در حقیقت ، دستگاهی است که با بهره وری از جریان الکتریکی و تحریک عضلات ؛ اسپاسم عضلانی را کاهش داده و با آزادسازی اندورفین ، منجر به تقلیل درد می گردد.

• هیدروتراپی

مقصود از هیدروتراپی ، قرارگیری در حوض آب گرم می باشد که به شل شدن عضلات و کم تر شدن شدت درد می انجامد.

درمان های اکتیو برای دیسک های هرنیه

در این بخش از مقاله فیزیوتراپی در درمان دیسک ، تمامی روش های درمان های اکتیو به صورت مختصر شرح داده شده اند.

• ثبات عضلات شکمی

قدرت عضلات شکمی تاثیر قابل توجهی در ثبات ستون فقرات دارد ؛ تا جایی که ضعف عضلات شکمی سبب ایجاد فشار مضاعف بر روی عضلات پشت و کمر شده و منجر به ایجاد درد در این نواحی می گردد. لذا پزشک متخصص از طریق تجویز تمرین های مناسب جهت ثبات عضلات شکم ، کمک می کند با تقویت عضلات این ناحیه ؛ عضلات پشت و کمر ، ثبات یافته و درد موجود کاهش یابد.

• انعطاف پذیری

حرکاتی نظیر ایروبیک و ورزش های قدرتی می باشد که سبب ایجاد کشش در بدن شده و انعطاف پذیری عضلات را به دنبال دارند و سهولت حرکات بدن را در پی خواهند داشت.

• هیدروتراپی

هیدروتراپی در درمان های فعال ؛ برخلاف هیدروتراپی در درمان های پاسیو ، به منزله انجام ورزش های آبی ؛ همچون ایروبیک در آب می باشد که به میزان قابل توجهی به کاهش شدت درد کمک می کند.

• تقویت عضلات

باید توجه داشت که عضلات قوی به عنوان یک حامی و پشتیبان قوی برای ستون فقرات به شمار می روند و به راحتی می توانند درد ستون فقرات را کاهش داده و از دردهای آینده نیز پیشگیری نمایند. با توجه به موارد فوق الذکر می توان اذعان داشت که فیزیوتراپی در درمان دیسک ، موثر است.

شما عزیزان و همراهان گرامی و محترم ، می توانید جهت بهره مندی از بهترین خدمات مشاره و درمان های فیزیوتراپی و ارتوپدی به مطب تخصصی دکتر محمد ابراهیم طاهریان ، متخصص جراحی استخوان و مفاصل و بهترین متخصص ارتوپد در تهران مراجعه فرمایید.

آیا فیزیوتراپی می تواند دیسک فتق را بدتر کند ؟

جواب کوتاه ، خیر است. با هر نوع درمان به ویژه با حرکت همیشه تغییر علائم تشدید کننده وجود دارد. اگرچه ممکن است در هنگام تمرینات جدید احساس درد عضلانی کنید ، فیزیوتراپیست ها به خوبی در روند آسیب دیسک فتق آموزش دیده اند و می دانند که از چه مواردی باید جلوگیری شود. علاوه بر این ، آن ها بر این مسئله اشراف دارند که چگونه دوز و شدت ورزش را تعیین کنند تا بتوانید در سریع ترین زمان ممکن به فعالیت های روزمره خود بازگردید.

مزایای فیزیوتراپی در درمان دیسک

مهم ترین جنبه فیزیوتراپی در درمان دیسک ، ایجاد یک برنامه ورزشی خانگی شخصی است. این همان چیزی است که فیزیوتراپی را از سایر گزینه های درمانی متمایز می کند و نشان داده شده است که فیزیوتراپی ، موثرترین قسمت در درمان هر نوع کمردرد است. درمان های فعال ( به جای گزینه های غیرفعال ) همیشه نتایج طولانی مدت بهتری دارند و برای سلامتی شما نیز مناسب هستند. هدف کلی فیزیوتراپی ، کمک به بیماران در بازگشت به وضعیت مطلوب در سریع ترین زمان ممکن و بدون آسیب دیدگی موضعی می باشد. پزشک متخصص ، برای درمان دیسک ؛ بیمار را به استفاده طولانی مدت از داروها یا انجام جراحی تشویق نمی کند ، مگر این که کاملا ضروری تشخیص داده شود.

پزشک متخصص در راستای درمان دیسک با فیزیوتراپی چه اقداماتی انجام می دهد ؟

بهترین دکتر اتروپد تهران برای کمک به افراد مبتلا به دیسک کمر موارد زیر را انجام می دهد :

• آموزش تکنیک های مناسب ایستادن
  • آموزش نحوه صحیح راه رفتن با آسیب
  • کمک به تقویت عضلات معده
  • کمک به تقویت عضلات پشت
  • تمرینات بهینه سازی قدرت ستون فقرات
  • تمرینات تنس TENS و کششی فیزیوتراپی
  • انجام فعالیت های کمکی برای رشد بهتر عضلات
  • آموزش استراتژی های مناسب بلند کردن اجسام سنگین
  • تشویق به انجام حرکات کششی جهت بهینه سازی انعطاف پذیری ستون فقرات و پاها

سخن پایانی

استراحت ، اجتناب از نشستن و خم و راست شدن و همچنین پرهیز از برداشتن اشیای سنگین و رانندگی کردن ، از توصیه های عمومی هستند که به تمام مبتلایان به دیسک کمر توصیه می شوند. فیزیوتراپی برنامه ای متناسب با نیازهای خاص بدن بیمار جهت درمان موفق دیسک می باشد. امروزه ، سیستم مراقبت های بهداشتی این امکان را فراهم ساخته تا برای زمان و نیز هزینه درمان مورد نیاز ، صرفه جویی شود. لازم به ذکر است که فیزیوتراپی یک گزینه کاملا ایمن ، موثر و غیرتهاجمی برای درمان درد ناشی از دیسک کمر می باشد.