زمان مطالعه: 6 دقیقه

فتق دیسک یا بیرون زدگی دیسک ، از بیماری های شایعی به شمار می رود که متاسفانه افراد بسیاری با آن درگیر هستند. لازم به ذکر است که روش های درمانی مختلفی به منظور درمان مبتلایان به این بیماری وجود دارد.  اصلاح دیسک گردن به وسیله لیزر ، یکی از روش های کم تهاجمی در راستای درمان دیسک گردن به شمار می رود که با توجه به محل درد و وسعت آن ، بهترین جراح ارتوپد تهران ،  می تواند از این روش درمانی استفاده کند. به گفته دکتر محمد ابراهیم طاهریان ، این روش درمانی ، به مراتب بیشتر از سایر روش های موجود مورد توجه قرار گرفته است و به کمک آن می توان عوارض ناشی از اختلال دیسک را به حداقل رساند.

 

اصلاح دیسک گردن به وسیله لیزر - دکتر محمد ابراهیم طاهریان

اصلاح دیسک گردن به وسیله لیزر

  • هیچگونه اسکار بزرگ و قابل رویتی برجای نمی ماند
  • نیازی به بستری شدن در بیمارستان نیست
  • تحت بی حسی موضعی انجام می پذیرد
  • دوره نقاهت پس از آن کوتاه مدت است
  • پس از پایان فرایند به سرعت کاهش علائم ناشی از دیسک را احساس خواهید کرد
  • احتمال بروز عوارض بعد از لیزر بسیار کم است

به سبب موارد فوق ، جراحی لیزر دیسک گردن به یک پروسه محبوب مبدل شده و بسیاری از افراد تمایل دارند به جای جراحی سنتی تحت پروسه لیزر قرار بگیرند. با این حال همچنان برای درمان برخی از عارضه ها ، انجام جراحی به روش باز ضروری است. تشخیص بهترین متد درمانی بر عهده یک جراح ستون فقرات خوب در تهران است.

اصلاح دیسک گردن به وسیله لیزر

به طور کلی از تکنولوژی لیزر می توان جهت ایجاد برش بر روی پوست و جدا کردن یا کوچک کردن نسوج خاص بهره برده و بر اساس نوع اختلال ، وضعیت بیمار و وسعت مشکل وی از آن استفاده نمود. در اصلاح دیسک گردن به وسیله لیزر نیازی به ایجاد برش و شکاف در گردن و همچنین بیهوشی وجود ندارد و می توان تنها از طریق بی حسی موضعی این جراحی را به انجام رساند. بهترین جراح ستون فقرات تهران در جراحی لیزری دیسک گردن ، سوزنی ظریف را به ناحیه فتق دیسک وارد کرده و از این طریق یک فیبر نوری به بدن وارد می نماید. انرژی لیزر از طریق این فیبر به صورت کاملا مستقیم به موضع مورد نظر تابانده شده و در نتیجه به تبخیر بخش کوچکی از هسته دیسک می انجامد. در جراحی دیسک گردن با لیزر ، افزون بر کاستن از حجم دیسک ، ریشه عصب نیز از محل دیسک آزاد شده و به این ترتیب التهاب و درد ناشی از فتق دیسک مرتفع شده و دیسک درمان می گردد. توجه داشته باشید که در جراحی لیزری دیسک گردن ، خطرات و ریسک ناشی از جراحی به روش باز و همچنین میزان خونریزی به حداقل ممکن خواهد رسید. ضمنا طول دوره نقاهت جراحی دیسک گردن با لیزر ، بسیار کوتاه بوده و بیمار می تواند با سرعت بیشتری نسبت به روش باز به امور روزمره خود باز گردد.

تفاوت جراحی دیسک گردن با لیزر و روش باز

در جراحی دیسک گردن به روش باز ، بیمار تحت بیهوشی عمومی قرار گرفته و بخشی از دیسک که دچار فتق یا بیرون زدگی شده است ، توسط تیغ جراحی برداشته می شود. این در حالی است که در جراحی دیسک گردن با لیزر ، بدون ایجاد برش بر روی پوست بیمار ، نور لیزر به داخل دیسک فرستاده می شود و به کمک آن از حجم بخش داخلی دیسک کاسته شده و به این ترتیب قسمت بیرون زده دیسک به موقعیت اصلی خود باز گردانده می شود.

 

اصلاح دیسک گردن به وسیله لیزر - دکتر طاهریان

آیا تمام مبتلایان به دیسک گردن را می توان با استفاده از تکنولوژی لیزر درمان کرد ؟

به طور کلی اصلاح دیسک گردن به وسیله لیزر ، در تعداد قابل توجهی از مبتلایان به این بیماری ممکن خواهد بود و در این دسته از افراد می توان ، این روش درمانی را جایگزین جراحی به روش باز نمود. البته لازم به ذکر است تشخیص این مسئله که بیمار ، مجاز به استفاده از این روش درمانی هست یا خیر به عهده بهترین دکتر ارتوپد و جراح ستون فقرات در تهران می باشد. به عنوان مثال ، برخی بیماران بنا به دلایل مختلفی مجاز به جراحی دیسک گردن به روش باز نیستند ، ولی انجام جراحی دیسک با لیزر برای آن ها امکان پذیر بوده و خطری به دنبال ندارد. در مقابل ، برخی بیماران نیز با عمل لیزر قابل درمان نخواهند بود و بهترین روش جهت درمان آنان ، عمل جراحی دیسک به روش باز می باشد.

مراقبت های بعد از جراحی لیزر دیسک گردن

اگرچه اصلاح دیسک گردن به وسیله لیزر از جراحی های کم تهاجمی به شمار می رود ؛ اما به هر حال جهت تسریع روند بهبودی ، نیازمند رعایت یکسری دستورات مراقبتی خاص می باشد که در ادامه به آن ها اشاره نموده ایم :

  • ترمیم دیسک و بهبود عضلات پس از جراحی دیسک گردن با لیزر ، نیاز به حداقل 72 ساعت استراحت دارد و طی این بازه زمانی باید از بالا و پایین بردن گردن و چرخاندن آن اجتناب شود.
  • در جراحی لیزری دیسک گردن ، جای زخم و بخیه وجود ندارد ؛ اما باید از محل عبور سوزن لیزر مراقبت به عمل آورد و از تحمیل فشار و ضربه به آن ناحیه خودداری نمود.
  • 3 روز بعد از جراحی دیسک گردن با لیزر ، می توانید فعالیت های سبک مثل ایستادن ، نشستن و راه رفتن را انجام دهید ؛ البته بهتر است سعی کنید که انجام این کارها را به حداقل رسانده و همچنین از خم کردن گردن نیز تا چند هفته پرهیز کنید.
  • بعد از جراحی لیزری دیسک گردن ؛ نیاز به رژیم غذایی خاصی وجود ندارد ، اما بهتر است به منظور تسریع بهبودی ، مواد مغذی حاوی پروتئین و ویتامین ها را در برنامه غذایی تان بگنجانید.
  • در صورت تجویز دارو ، حتما آن ها را به صورت مرتب و سر وقت مصرف نمایید.
  • طی دوران نقاهت عمل لیزری دیسک گردن ، از مصرف سیگار خودداری کنید ، چرا که سیگار فرآیند بهبودی را مختل کرده و در استخوان سازی و غضروف سازی تاثیر سوء خواهد گذاشت.

 

اصلاح دیسک گردن به وسیله لیزر - دکتر محمد ابراهیم طاهریان

چه کسانی کاندیدای مناسبی برای جراحی لیزر دیسک گردن هستند؟

هرچند که  اصلاح دیسک گردن به وسیله لیزر ، پروسه ای کم تهاجم تلقی شده و ریسک بروز عوارض پس از آن بسیار پایین می باشد ، اما همچنان یک جراح دیسک خوب در تهران ترجیح می دهند که در وهله اول جهت درمان عارضه پیش آمده روندهای محافظه کارانه همچون مصرف دارو ، تزریقات درمانی و فیزیوتراپی را در دستور کار قرار دهند. اما چنانچه علائم ناشی از عارضه شدید باشند وهم چنان بر شدت آن ها افزوده شود یا مداخلات محافظه کارانه بر روی آن ها اثری نداشته باشند ، جراحی انجام می شود. جراحی گردن به وسیله لیزر می تواند برای افرادی که به عارضه هایی همچون فتق دیسک ، برآمدگی دیسک ، خارهای استخوانی و تنگی کانال نخاعی دچار هستند ، مؤثر واقع شود.

اثرات جانبی و خطرات جراحی دیسک گردن با لیزر

به طور کلی جراحی به کمک لیزر از جراحی باز دیسک بسیار ایمن تر است اما همیشه باید احتمال بروز عوارض و ریسک ها را نیز در نظر گرفت. خونریزی ، عفونت ، تشکیل لخته خون و عدم تاثیر گذاری مطلوب از جمله مواردی است که وقوع آن ها بعد از جراحی با لیزر محتمل است. این مسئله را به خاطر داشته باشید که نمی توان از ریسک عوارض بعد از عمل به طور کامل چشم پوشی کرد اما می توان اقداماتی را در جهت به حداقل رساندن خطر وقوع آن ها به انجام رساند.

در قدم اول لازم است به یک جراح و متخصص ارتوپد خوب در تهران که با تجربه و کارآزموده است ، مراجعه نمایید. ایشان به پشتوانه تجربه خود با بالاترین دقت جراحی را انجام می دهد. پیش از قرار گرفتن تحت پروسه بایستی دکتر ارتوپد را از تمام شرایط جسمانی خود مطلع سازید. در دوران نقاهت پس از عمل محل ورود سوزن ها را لمس نکنید تا از تجمع آلودگی در آن نواحی جلوگیری شود. بهتر است دست هایتان همیشه پاکیزه باشد تا حتی در صورت وقوع این امر به صورت غیر ارادی ، ریسک عفونت کاهش یابد. طبق دستور پزشک ، به پیاده روی مشغول شوید. انجام این امر از از تشکیل لخته خون جلوگیری می کند. چند هفته پیش و پس از جراحی دیسک گردن با لیزر باید سیگار کشیدن را ترک کنید تا هم از عفونت پیشگیری شود هم دوران نقاهت با سرعت بالاتری به پایان رسد.

هزینه جراحی دیسک گردن با لیزر

اصلاح دیسک گردن به وسیله لیزر در تهران ، در حال حاضر توسط برجسته ترین پزشکان متخصص ارتوپدی ، از جمله دکتر محمد ابراهیم طاهریان ، بهترین متخصص ارتوپد تهران ، قابل انجام می باشد. لازم به ذکر است که قبل از معاینه بیمار ، نمی توان قیمت جراحی دیسک گردن با لیزر را تعیین نمود و برای احتساب هزینه کلی این جراحی باید بیمار تحت ارزیابی و معاینات تخصصی قرار گیرد.