خار پاشنه : فاسیای کف پا در حقیقت ، باندی پهن در کف پا می باشد که از پاشنه پا تا نوک انگشتان پا امتداد یافته است ؛ حال آن که چنانچه فاسیا دچار التهاب شود و این التهاب تداوم یابد ؛ می تواند موجب نشت و رسوب کلیسم در نقطه پیوند فاسیا به پاشنه پا شده و به خار پاشـنه بدل گردد. دکتر محمد ابراهیم طاهریان در درمان این دسته از عارضه ها بهترین عملکرد را دارد.

خار پاشنه ، نوعی زائده استخوانی خار مانند است که در استخوان پاشنه پا نمود می یابد ؛ این زائده گاها دردناک شده و می تواند منجر به اختلال در راه رفتن شود.

لازم به ذکر است که خود خار پاشـنه ، هرگز سبب ایجاد درد نشده و درد موجود در پاشنه پا ، از کشیدگی فاسیای کف پا نشأت می گیرد.

برای تشخیص دقیق این بیماری باید به متخصص ارتوپد مراجعه گردد.

دکتر محمد ابراهیم طاهریان بهترین متخصص ارتوپد در تهران و از حاذق ترین پزشکان این حوزه می باشند ؛ شما همراهان عزیز که از مشکل خارپاشنه رنج می برید می توانید با مراجعه به مطب ایشان از خدمات بهینه ای بهره مند شده و از درد مزمن ناشی از این بیماری رهایی یابید.

علل ایجاد کننده بیماری خار پاشنه

به طور کلی علت اصلی خار پاشـنه ، ناشی از آسیب یا فشار به نسج پاشنه پا می باشد که منتج به استخوانی شدن بست های کف پا و در واقع التهاب فاسیای کف پا می شود.

خار پاشنه

البته عوامل دیگری نیز وجود دارند که زمینه ابتلا به بیماری خارپاشنه را فراهم می سازند ؛ در ذیل به مهم ترین آن ها اشاره داشته ایم.

• اضافه وزن
  • پوشیدن کفش نامناسب
  • صافی کف پا
  • زیاد یا کم بودن قوس کف پا
  • راه رفتن روی سطوح ناهموار
  • افزایش سن و متعاقبا تغییر جنس نسج فاشیای پلانتار
  • چرخش کف پا به بیرون ( Pronation ) و تشدید فشار وارده به بافت فاشیا
  • ضربات مداوم به کف پا ( به عنوان مثال انجام ورزش هایی که سبب کوبیده شدن مکرر کف پا به زمین می شوند )

علائم خار پاشنه

خار پاشـنه غالبا با درد در پاشنه پا ، خود را نمایان می کند. درد خار پاشنه ، در لبه داخلی پاشنه یا مرکز آن است.

لازم به ذکر است شدت درد خار پاشنه و درد کف پا ؛ در ابتدای روز و پس از برخاستن از خواب و استراحت ، به مراتب بیشتر از دیگر بازه های زمانی است و با راه رفتن ، به تدریج از میزان آن کاسته می شود.

همچنین توجه داشته باشید که درد خار پاشنه پس از اولین قدم بعد از نشستن طولانی مدت ،  تشدید می گردد.

راه رفتن روی سطوح ناهموار و سخت و همچنین حمل اشیاء سنگین ؛ از دیگر مواردی که به افزایش درد خار پاشنه می انجامد.

درمان خارپاشنه

در راستای درمان خارپاشنه ، هم روش های غیرجراحی وجود دارد و هم روش جراحی.

البته باید اشاره داشت که پزشک متخصص ، به منظور درمان این بیماری در عمده موارد از درمان های غیرجراحی بهره برده و امکان درمان موفقیت آمیز را میسر می سازد.

درمان غیرجراحی خارپاشنه

اقدامات غیرجراحی جهت درمان خارپاشنه عبارتند از :

• استراحت

به طور مثال افرادی که فعالیت های ورزشی ای انجام می دهند که طی آن به پاشنه آن ها فشار و ضربه وارد می شود ؛ برای درمان این بیماری باید فعالیت ورزشی خود را متوقف نموده یا به طور موقت قطع کنند.

• سرما

از دیگر راهکارهای غیرجراحی که در راستای درمان خارپاشنه می تواند موثر واقع گردد ، قرار دادن پاشنه پا بر روی یک کیسه پلاستیکی مملو از یخ یا یک بطری یخ زده می باشد. ( این کار باید روزانه 3 الی 4 مرتبه و هر بار به مدت 20 دقیقه تکرار شود )

• دارو

تجویز داروهای ضد التهابی از قبیل بروفن یا سلوکسیب نیز یکی دیگر از راه های درمان غیرتهاجمی خارپاشنه می باشد.

نرمش : با انجام برخی نرمش های خاص و ایجاد کشش ملایم بر روی عضلات پشت ساق فاشیای پلانتار می توان آن ها را منعطف تر و نرم تر نموده و درد ناشی از خارپاشنه را تسکین بخشید.

• تزریق کورتون

با تزریق کورتون در موضع درد البته توسط پزشک متخصص ، می توان اقدام به درمان خارپاشنه نمود.

لازم به ذکر است که تزریق متناوب کورتون ، می تواند خطرناک بوده و منجر به پارگی فاشیای کف پا شده و در نتیجه فرد را با صافی کف پا و درد شدید مواجه سازد.

• کفی طبی

با قرار دادن کفی های طبی ( از جنس سیلیکون ) در داخل کفش ، می توان پاشنه پا را نرم نگاه داشته و از افزایش درد پیشگیری نمود.

• آتل شبانه

به طور طبیعی هنگامی که می خوابید ، کف پا به سمت پایین خم می شود که این امر منتج به ریلاکس شدن فاشیای پلانتار می گردد و در نتیجه زمانی که فرد از خواب بر می خیزد با درد صبحگاهی روبرو خواهد بود.

لذا با استفاده از آتل یا به عبارتی اسپلینت و بستن آن به پا و ساق در هنگام خواب ، می توان مچ پا را در حالت 90 درجه قرار داده و مانع کشیده شدن فاشیای پلانتار در حین خواب شد.

• شوک ویو تراپی

در این روش ، امواج پرقدرت صوتی به پاشنه پا تابانده شده و بدین ترتیب با تسریع روند ترمیم آسیب های فاشیای پلانتار به درمان خارپاشنه می انجامد. ( این روش در همه افراد نتایج یکسانی ندارد )

درمان خارپاشنه با جراحی

چنانچه پس از یکسال درمان فعال ، همچنان از درد ناشی از این بیماری رنج می برید ؛ ممکن است پزشک شما برای تان انجام جراحی را تجویز نماید.