درمان به روش تزریق پی آر پی با استفاده از پلاکت های خون، به علت داشتن مقادیر بسیار زیادی از پروتئین نقش موثری در درمان آسیب دیدگی ها دارد. این تکنیک سبب بهبود پیوند استخوان فک، استخوان های صورت و گردن و آسیب دیدگی های زانو و غیره شده است. همچنین یک روش ایمن در کاهش التهابات تاندون شانه، کشش های مزمن رباط بدون نیاز به جراحی نیز می باشد. ادامه مطالب دکتر محمد ابراهیم طاهریان ، بهترین متخصص ارتوپد تهران بخوانید تا با این پروسه درمانی نوین آشنا شوید.

تزریق پی آر پی

پی آر پی چگونه تولید می شود؟

این ماده درمانی، با استفاده از خون خود فرد و قرار گرفتن در دستگاه سانتریفیوژ با چرخش سریع، پلاسما های سرشار از پلاکت را از سایر بخش های خون جدا می کند. در واقع این ماده دارای فاکتور های رشد بوده و تاثیر بسیاری در تحریک سلول ها به منظور بازسازی بافت های آسیب دیده دارد. همچنین PRP در کاهش التهاب و علائم اسیب دیدگی بسیار موثر می باشد.

تزریق پی آر پی چه مزایایی دارد؟

• دارای عوارضی کم و جزئی
  • موثر در بهبود محل اسیب دیده
  • دارای تاثیر درمانی بسیار موثر و مفید
  • یک درمان غیر تهاجمی و بدون جراحی
  • پیشگیری از پیشرفت و شدت آسیب وارد شده
  • بهبود اندام ها توسط پلاکت های موجود در خون خود فرد

مراحل تزریق پی ار پی

ابتدا به مقدار مورد نیاز، حدود 15 الی 50 میلی لیتر از خون خود بیماران گرفته می شود، و با قرارگیری خون داخل دستگاه های سانتریفیوژ، پلاسمای حاوی پلاکت از سایر مواد دیگر جدا خواهد شد. سپس پزشک پلاکت ها را برای تزریق پی ار پی آماده کرده و ناحیه آسیب دیده را به خوبی ضد عفونی می کند. در این مرحله بهترین متخصص ارتوپد تهران به آرامی پی آر پی را با استفاده از یک سرنگ به مفصل و یا محل اسیب دیده تزریق کرده، و محل مورد نظر را پانسمان می کند.

چه مواردی با پی آر پی درمان می شود؟

به طور کلی می توان گفت این روش علاوه بر درمان در روند بهبودی و کاهش دوره نقاهت نقش مهمی دارد. از جمله موارد قابل درمان و موثر در بهبودی به این روش :

آسیب دیدگی ها: دیسک کمر، آرتوروز زانو و شانه، مفصل ران و همچنین مچ پا، درد و نقص عملکرد مفاصل و سندرم تونل کارپال، التهاب تاندون و رباط، پیچ خوردگی مچ پا و دست، آسیب دیدگی های زانو و آسیب دیدگی های شانه و غیره است، که در ادامه درمان آن ها با استفاده از تزریق پی آر پی را توضیح خواهیم داد.

آسیب دیدگی زانو : بروز هرگونه اسیب در زانو از جمله: پارگی تاندون آشیل و یا آرتوروز، آسیب عضلات چهارسررانی و عضلات همسترینگ و غیره را می توان با استفاده از تزریق پلاکت های خون خود افراد درمان کرد و روند بهبودی آن را نیز افزایش داد.

آسیب دیدگی تاندون مزمن : با استفاده از تزریق پی آر پی می توان اسیب دیگی های تاندون، عارضه تنیس البو که نوعی اسیب شایع در تاندون های آرنج می باشد را به میزان چشمگیری بهبود بخشید.

آسیب دیدگی های رباط و عضلات : ورزشکاران از جمله پر طرفدار ترین افراد در استفاده از روش PRP می باشند.
آن ها به منظور رفع آسیب دیدگی های عضلانی، رباط و کشیدگی تاندون، عضلات شانه و پا و غیره، از تزریق پی آر پی برای بهبود مشکلات و آسیب دیدگی های خود بهره می برند.

شکستگی ها : با بروز شکستگی در هر یک از اندام های بدن روند بهبودی بسیار کند خواهد شد. بنابراین با بکارگیری از پی ار پی می توان سرعت بهبود و جوش خوردگی استخوان ها را نیز افزایش داد.

جراحی : امروزه برخی از پزشکان به منظور تسریع در روند بهبودی بافت ها، به هنگام جراحی از پی آر پی استفاده می کنند.

ترمیم بافت های اسیب دیده : بدن انسان به طور طبیعی در صورت وجود التهاب در غضروف ها و مفاصل شروع به ترمیم بافت های اسیب دیده می کند. اما با بکارگیری از PRP می توان روند بهبود التهاب را به مقدار چشم گیری افزایش دهد، تا بدن زمان و انرژی کافی را برای ترمیم بافت های اسیب دیده داشته باشد.

کاهش التهاب : با تزریق پی آر پی به هنگام وجود اسیب در مفاصل و اندام ها، فاکتورهای رشد بدن سبب تحریک بدن شده تا به تولید فیبروبلاست و اندوتلیال بیشتری بپردازد که در کاهش التهاب نقش بسیار مهمی دارد. این فاکتور ها در تولید عروق خونی به منظور افزایش سطح گردش خون در ناحیه اسیب دیده بسیار تاثیر گذار هستند.

چه افرادی کاندیدای مناسبی برای استفاده از پی آر پی هستند؟

1. افراد مبتلا به تاندونیت در طولانی مدت
  2. بیمارانی با مصرف داروهای ضد التهابی غیر خوراکی
  3. بزرگسالان با وجود مشکلات عضلانی و تاندونی

انجام این روش درمانی به چه افرادی توصیه نمی شود؟

• وجود عفونت در بدن بیمار
  • بیماران مبتلا به فلج مغزی
  • افراد مبتلا به ناهنجاری و مشکلات خون به صورت مادر زادی
  • افراد مبتلا به سرطان هایی سرطان سینه، سرطان پروستات و سرطان خون

اقدامات ضروری قبل تزریق پی آر پی چیست ؟

توصیه می شود یک ماه قبل از تزریق از هرگونه داروی حاوی کورتیکو استروئید، داروهای موثر در ضد انعقاد خون و غیر استروئیدی خودداری کنید. همچنین قبل از انجام این روش توصیه می شود، به مقدار کافی آب بنوشید.

تزریق پی ار پی چگونه اثر می کند؟

با استفاده از این روش درمانی، تمامی پلاکتهای موجود در پلاسمای غلیظ شده ، فاکتور های رشد بی شماری را جذب کرده تا فرایند ترمیم استخوان و بافت نرم را تقویت کند. همچنین با تکثیر سلول های بنیادی و فیبروپلاست ها می تواند در بازسازی و تقویت بافت های آسیب دیده موثر باشد.

سلول های بنیادی و پی آر پی چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

پی آرپی حاوی پلاسمای غنی شده از پلاکت های جدا شده از خون طی قرار گیری در دستگاه سانتریفیوژ می باشد. درحالی که سلول های بنیادی از مغز استخوان گرفته می شوند. در این روش یک سلول را در فضای خالی از اسیب قرار گرفته، تا با توجه به بروز برخی واکنش ها سبب تسریع در روند بهبودی آسیب شود.

عوارض احتمالی ناشی از تزریق پی آر پی چیست؟

1. لخته شدن خون
  2. بروز درد در ناحیه تزریق شده
  3. واکنش های آلرژیک و حساسیت
  4. تغییر رنگ پوست افراد در نواحی درمان شده
  5. بروز عفونت در صورت آلوده بودن سرنگ و یا اطراف محل تزریق

مراقبت های بعد از درمان به روش PRP

• بهتر است بعد از تزریق پی ار پی به مدت 2 الی 3 روز از انجام هرگونه فعالیت ورزشی و سنگین خودداری شود.
  • به منظور کاهش فشار بر مفاصل آسیب دیده باید از عصا، آتل استفاده شود.
  • امکان دارد پزشک به شما توصیه کند که به فیزیوتراپیست مراجعه کنید. بهتر است ابتدا تمرینات شما با ورزش های کششی انجام شود.
  • پس از گذشت چهار هفته می توانید، به مرور از ورزش های آرام بدون وارد شدن آسیب به محل درمان شده بهره ببرید.
  • به توصیه بهترین دکتر ارتوپد تهران چند مرتبه در روز یخ را در محل آسیب دیده بگذارید.
  • در صورت بروز درد شدید با مشورت پزشک می توانید از کمپرس های آب گرم استفاده کنید.

آیا تزریق این روش درمانی دردناک است؟

درد موجود در این روش درمانی با استفاده از PRP بسیار به آستانه تحمل افراد بستگی داشته و به علت وارد شدن سوزن در قسمت های آسیب دیده، بیمار چند روز ابتدایی دردی جزئی را احساس خواهد کرد.

آیا با تزریق پی آر پی دیگر نیاز به جراحی نمی باشد؟

همانطور که اشاره شد این روش درمانی در پیشگیری از پیشرفت و فرسودگی اندام ها موثر بوده و در صورت تزریق مرتب و پی در پی می تواند، نیاز به جراحی برای تعویض مفاصل را کاهش دهد.

این تکنیک درمانی را هرچند وقت یکبار باید انجام داد؟

تعداد جلسات لازم برای تزریق به میزان آسیب وارد شده و تصمیمات ارتوپد خوب تهران برای تاثیر در بهبودی بستگی دارد. اما به طور کلی در یک دوره شش ماهه و سه جلسه ای تزریق انجام خواهد شد.

نتیجه تزریق چه زمانی مشخص می شود؟

نتیجه بکارگیری از این روش درمانی به میزان اسیب موجود در قسمت های مختلف بدن بستگی داشته است. اما به طور میانگین نتیجه نهایی ان بعد از 5 تا 6 هفته پس از تزریق مشخص خواهد شد.

نکته: داشتن یک برنامه فیزیوتراپی منظم و انجام حرکات جسمی و تهاجمی، در مشخص شدن نتیجه و داشتن تاثیر دائمی و بهبودی اسیب دیدگی ها مفید است.

میزان موفقیت در این روش درمانی چقدر است؟

در ابتدا باید بدانید که هرگونه بهبودی با استفاده از تزریق پی آر پی به صورت دائمی می باشد. تاثیر درمان در این روش حدودا 85 الی 90 درصد بوده و در بسیاری از افراد بهبودی به صورت کامل و 100 درصدی خواهد بود.

دوره نقاهت بعد از تزریق پی آر پی چگونه است؟

توصیه می شود بعد از تزریق بیماران به مدت 6 هفته از هرگونه فعالیت سنگین خودداری کرده و استراحت کنید. پس از گذشت دوره نقاهت و بهبودی کامل با مراجعه به فیزیوتراپیست حرکات لازم و مناسب برای اندام آسیب دیده را آغاز کنند.

مدت زمان لازم برای تزریق این روش درمانی چقدر است؟

این نوع تزریق توسط پزشکی ماهر و با تجربه در مطب، حدودا 45 دقیقه بوده و بیشترین زمان آن صرف تولید PRP خواهد شد.

برای دانلود پی دی اف مقاله کلیک کنید