آرتریت در حقیقت به معنای التهاب مفصل است که می تواند یک یا چند مفصل را درگیر کند. علائم این بیماری به مرور زمان پدیدار می شوند ، البته در برخی موارد می توانند به طور ناگهانی نیز ظاهر شوند. لازم به ذکر است که این عارضه بیشتر در افراد بالای 65 سال دیده می شود ؛ البته این بدان معنا نیست که کودکان به آن دچار نمی شوند ، چرا که این بیماری در کودکان ، نوجوانان و جوانان نیز دیده می شود. از مفاصل و انگشتان دست می توان به عنوان ظریف ترین اعضای بدن یاد کرد که در بهینه ترین شرایط فیزیکی ، مانند ماشین روغن کاری شده کار می کنند و به شما کمک می کنند تا فعالیت های روزانه خود را به راحتی انجام دهید. در صورت بروز بیماری آرتریت انگشتان دست ؛ در مراحل اولیه بیماری خواهیم دید که انگشتان دست دچار خشکی شده و با محدودیت حرکتی مواجه می شوند تا جایی که این درد پس از یک روز فعالیت­ و استفاده بیش از حد از دست ها ، تشدید می گردد. با دکتر محمدابراهیم طاهریان متخصص ارتوپد در تهران همراه باشید تا با این بیماری بیشتر آشنا شوید.

آرتریت انگشتان دست

توجه داشته باشید که درد ناشی از آرتریت انگشتان دست ، در مراحل اولیه بیماری گذرا است اما با شدیدتر شدن آن؛ غضروف مفاصل نیز ساییده شده و افزون بر این ، بافت ها و رباط هایی که برای نگه داشتن مفصل در جای خود طراحی شده اند نیز با پیشرفت بیماری ضعیف تر شده و متورم می گردند. نهایتا این موارد ؛ به تغییر شکل انگشتان دست و همچنین ایجاد کیسه های کوچک حاوی مایع که کیست های مخاطی نامیده می شوند ، منتج شده که پدیده ای دردناک می باشد.

انواع آرتریت انگشتان دست

این بیماری انواع مختلفی دارد ، اما متداول ترین آن دو نوع است :

1. استئوآرتریت : زمانی که عملکرد غضروف محافظ مفصل ؛ مختل شود رخ می دهد.
  2. آرتریت روماتوئید : زمانی که مفاصل ، مورد هجوم سیستم ایمنی قرار گیرند پدید می آید.

استئوآرتریت ؛ در دست ها ایجاد می شود و می تواند در یکی از سه ناحیه ذیل حادث شود :

1. انتهای شست
  2. مفصل انتهایی انگشت اشاره
  3. مفصل میانی انگشت

به منظور درمان این نوع از آرتریت انگشتان دست می توان از راهکارهای زیر بهره برد :

• مصرف داروهای ضد التهاب بدون استروئید
  • استراحت دادن دست مبتلا به آرتروز
  • استفاده از آتل در شب
  • تسکین درد با گرم کردن ناحیه آرتروز
  • استفاده از یخ برای کاهش تورم
  • تزریق کورتیزون

علائم آرتریت انگشتان دست

علائم متداول این بیماری عبارتند از :

• تورم انگشت
  • سفتی انگشتان
  • درد مفصل انگشت
  • کاهش دامنه حرکت انگشت
  • تغییر شکل مفصل انگشت

آرتریت انگشتان دست

تشخیص آرتریت انگشتان دست

اولین گام ، مراجعه به پزشک متخصص ارتوپد می باشد. پزشک ؛ پس از معاینه بالینی بیمار ، از طریق بررسی سطح تورم در خون و مایع مفصل به تشخیص آرتریت می پردازد.

تشخیص این بیماری، امری پیچیده است ؛ لذا متخصصان ارتوپد در این راستا ، معمولاً از اسکن های تصویر برداری مانند اشعه ایکس ، ام آر آی و سی تی اسکن استفاده می کنند.

گزینه های درمان آرتریت انگشت دست

در مراحل اولیه آرتریت انگشتان دست ، درمان های غیر جراحی اعم از موارد ذیل مورد استفاده قرار می گیرند :

• کاردرمانی
  • دارو درمانی
  • تزریق کورتیزون
  • آتل بندی
  • فیزیوتراپی
  • رژیم غذایی مناسب و پرهیز از مصرف غذاهای محرک التهاب

جراحی آرتریت انگشتان دست

توجه داشته باشید در صورتی که مفاصل دست به شدت آسیب دیده باشند ؛ جراحی آرتریت انگشت ، صورت خواهد پذیرفت.

به طور کلی چندین گزینه جراحی ، برای درمان آرتریت انگشتان دست وجود دارد که در تمامی این جراحی ها ، مفاصل کوچک انگشت با استفاده از سیلیکا یا ایمپلنت فلز مانند تعویض می شوند.

این امر ، می تواند درد را از بین برده و عملکرد دست را تا حد زیادی بهبود بخشد.

گزینه درمانی بعدی جهت درمان آرتریت انگشتان دست ، ادغام مفاصل انگشت می باشد ؛ در این عمل ، مفاصل به هم متصل می شوند تا به صورت دائمی در محلی ثابت قرار گیرند ؛ اگرچه در این روش درمانی ، انگشتان خم نمی شوند ؛ اما درد ناشی از آرتریت فروکش می کند.