زمان مطالعه: 5 دقیقه

پزشک متخصص ارتوپد در تهران

با توجه به تراکم جمعیت در استان تهران ، شاهد آن هستیم که تعدد پزشکان در حوزه های مختلف ؛ از جمله ارتوپد و ستون فقرات ، نیز در این استان به مراتب بیش از سایر شهر ها و استان ها می باشد.

از این رو انتخاب بهترین پزشک متخصص ارتوپد در تهران ، امری دشوار به شمار می رود ؛ مطالعه مقاله پیش رو ، شما عزیزان را در راستای یافتن بهترین متخصص ارتوپد در تهران یاری می کند.

متخصص ارتوپد کیست ؟

متخصص ارتوپد که به وی جراح یا متخصص استخوان و مفاصل نیز اطلاق می شود ، درمان بسیاری از اختلالات سیستم حرکتی و نیز بیماری های اسکلتی و عضلانی را از طریق روش های جراحی و غیرجراحی ؛ میسّر می سازد.

از این رو غالبا ؛ در پی ناتوانی حرکتی ، مشکلات مفصلی و استخوانی و مواردی از این قبیل ؛ باید به متخصص ارتوپد مراجعه نمود.

منظور از اختلالات سیستم حرکتی چیست ؟

مشکلات سیستم حرکتی به موارد ذیل اشاره دارد :

  • مشکلات و بیماری های مادرزادی
  • از بین رفتن و ساییدگی مفاصل بدن
  • وجود تومور در استخوان ها و بافت های نرم بدن

از دیگر مشکلات سیستم حرکتی ، می توان به آسیب دیدگی استخوان ها و مفاصل اشاره نمود که ممکن است به دنبال شکستگی ، برخورد ضربه ، در رفتگی ، پاره شدن رباط و تاندون و غیره ایجاد شده باشند.

متخصص ارتوپد در تهران

تشخیص بیماری های ارتوپدی به چه نحو است ؟

در راستای تشخیص بیماری های ارتوپدی ؛ ابتدا بیمار توسط متخصص ارتوپد ، تحت معاینه بالینی قرار می گیرد.

سپس متخصص ارتوپد ؛ جهت تشخیص دقیق بیماری ، روش های تشخیصی تکمیلی ؛ اعم از  تصویر برداری سی تی اسکن ، تصویر برداری ام آر آی ، اسکن استخوان ، تصویربرداری با اشعه ایکس ، پرتونگاری مفاصل و دیسکوگرافی و در پاره ای از موارد آزمایش خون را درخواست می نماید.

توجه داشته باشید که متخصص ارتوپد ؛ بدین منظور ممکن است برای بیمار ، آزمایش رفلکس تجویز نماید ؛ زیرا در برخی موارد ، آسیب های عصبی ؛ ناشی از  رفلکس های غیر عادی هستند.

درمان بیماری های ارتوپدی

به طور کلی متخصص ارتوپد با توجه به منشأ بروز درد و نشانه ها و علائم موجود ، راهکار درمانی متناسب با آن را ارائه می نماید ؛ لذا بر این اساس ، ممکن است برنامه درمانی در هر شخص با دیگری تفاوت داشته باشد.

ناگفته نماند افراد در صورت مراجعه به موقع به پزشک متخصص ارتوپد و تشخیص بهنگام بیماری ، می توانند سریعا درمان خود را تحت نظر ایشان آغاز نموده و به میزان چشمگیری از علائم بیماری بکاهند.

دکتر محمد ابراهیم طاهریان بهترین متخصص ارتوپد در تهران هستند. ایشان با اتکا بر تجاربی که طی سال های متمادی طبابت خود کسب نموده اند ، قادر به درمان انواع اختلالات سیستم حرکتی و بیماری های ارتوپدی به بهترین نحو ممکن می باشند.

نرمی استخوان

راشیتیسم ( ریکتز ) ، نرمی استخوان نیز گفته می شود ، نارسایی اسکلتی ناشی از کمبود ویتامین دی،  کلسیم یا فسفر است.

این مواد مغذی برای رشد ، استحکام و سلامت استخوان مهم هستند.

بیماران مبتلا به ریکتز ( Rickets ) استخوان های نرم و ضعیف ، توقف رشد و در موارد شدیدتر ، بدشکلی اسکلتی دارند. ویتامین دی به جذب کلسیم و فسفر از روده کمک می کند.

علائم بیماری نرمی استخوان

  • ناهنجاری در رشد
  • ناهنجاری در مهارت های حرکتی
  • درد در ستون فقرات ، لگن و پا

از آن جا که بیماری نرمی استخوان نواحی رشد بافت در انتهای استخوان کودک را نرم می کند ، می تواند منجر به بدفرمی های اسکلتی مانند پای پرانتزی یا قفل شدن زانو ، ضخیم شدن مچ پا و مچ دست ، برآمدگی استخوان قفسه سینه ( سینه کبوتری ) گردد.

چه کسانی در خطر ابتلا به نرمی استخوان هستند ؟

عوامل خطر ابتلا به این بیماری را می توان موارد زیر عنوان کرد :

  • سن : راشیتیسم شایع ترین بیماری کودکان در رده سنی 6 تا 36 ماه است. در این مقطع سنی ، کودکان معمولا رشد سریعی را تجربه می کنند و زمانی است که بدن آن ها به کلسیم وفسفر بیشتری برای استحکام و رشد استخوان نیاز دارند.
  • برنامه غذایی : اگر برنامه غذایی گیاهی دارید که ماهی، تخم مرغ یا شیر را شامل نمی شود ، خطر ابتلا به نرمی استخوان در شما بیشتر است.

همچنین اگر در هضم شیر مشکل دارید یا به قند شیر ( لاکتوز ) حساسیت دارید ، در معرض خطر بیشتری هستید.

نوزادانی که فقط از شیر مادر تغذیه می کنند نیز می توانند دچار کمبود ویتامین D شوند. شیر مادر حاوی ویتامین D کافی برای جلوگیری از راشیتیسم نیست.

  • موقعیت جغرافیایی : نور آفتاب ویتامین D بیشتری در بدن تولید می کند ، بنابراین اگر در منطقه ای با نور آفتاب کم زندگی می کنید یا بیشتر ساعات روز در محیط بسته کار می کنید ، در معرض خطر بیشتری قرار دارید.
  • ژن : یک شکل از راشیتیسم می تواند ارثی باشد. این بدان معناست که این اختلال از طریق ژن های شما منتقل می شود. این نوع راشیتیسم ، نرمی استخوان ارثی نامیده می شود و از جذب فسفر در کلیه جلوگیری می کند.
  • استئومالاسی : نرمی استخوان در افراد بزرگسال و میانسال به دلیل فقر ویتامین دی است که موجب ضعیف شدن، نرمی و شکستگی آسان استخوان می شود.

استخوان ، بافت زنده است ؛ سلول های پیر استخوان ، پیوسته از بین می روند و سلول های جدید جایگزین آن ها می شوند. ( این چرخه ، گردش استخوان نام دارد. )

کورتکس ، لایه خارجی سخت استخوان است و ماتریس ، قسمت داخلی استخوان است که ساختار نرم تر و سبک تری شبیه کندوی عسل یا توری دارد.

لایه های کلسیم و فسفر ، برای محافظت از قسمت داخلی استخوان روی آن قرار می گیرند و پوسته خارجی استخوان را تشکیل می دهند.

استئومالاسی چه علائمی دارد ؟

این بیماری در مراحل اولیه هیچ نشانه ای ندارد. اما با پیشرفت عارضه ، می تواند موجب بروز این علائم شود :

  • درد در استخوان و مفاصل
  • درد و ضعف عضله بویژه بعد از ورزش
  • استخوان به راحتی می شکند بالاخص لگن ، قسمت تحتانی کمر و پا
  • مشکل در راه رفتن و تغیر در نحوه راه رفتن ؛ مانند اردک ( کج و سنگین )
  • گزگز شدن دست و پا بدلیل سطح پایین کلسیم

پوکی استخوان

پوکی استخوان ، یک بیماری خاموش است. استخوان را نازک و ضعیف می کند. استخوان به راحتی می شکند به ویژه استخوان های مفصل ران ، ستون فقرات و مچ دست.

هرکسی می تواند به پوکی استخوان مبتلا شود اما در بانوان مسن بیشتر دیده می شود. روند طبیعی پیری ، لاغر بودن ، سابقه خانوادگی پوکی استخوان ، مصرف داروهای خاص ، سفیدپوست یا آسیایی بودن ، تراکم استخوان را می توان از عوامل بروز این بیماری نام برد.

پوکی استخوان شایع ترین بیماری متابولیک استخوانی و اختلالات استحکام استخوان است که در صورت عدم درمان ، می تواند منجر به شکستگی، تغییر شکل استخوان و ناتوانی جدی شود.

تومور استخوان

رشد غیرطبیعی سلول های استخوانی است که می تواند سرطانی یا غیرسرطانی باشد. علت بروز تومور مشخص نیست.

علل احتمالی می تواند ژنتیک ، تشعشع و جراحت باشد.

تومورهای استخوانی می توانند بر روی هر استخوان از بدن درگیر کند و از سطح تا مغز استخوان ایجاد شوند.

تومور استخوانی در حال رشد – حتی یک تومور خوش خیم – باعث از بین رفتن بافت سالم و ضعیف شدن استخوان می شود و در نتیجه از شکستگی آسیب پذیرتر می شود.