زمان مطالعه: 7 دقیقه

جراحی فیوژن ستون فقرات به عنوان یکی از متدهای جراحی ستون مهره ها به شمار می رود که از دهه 90 میلادی به مرور ، توسعه یافته است. از جراحی فیوژن ستون فقرات ، می توان به عنوان یکی از پیچیده ترین روش هایی اشاره کرد که در راستای درمان اختلالات و مشکلات مهره ها مورد استفاده قرار می گیرد. به طور کلی جراحی اندام و ستون فقرات به روش فیوژن ، سبب اتصال دائمی مهره ها به یکدیگر و ایجاد یک واحد استخوانی منفرد شده و در نتیجه ، منجر به تقلیل دامنه حرکات در نقطه اتصال مهره ها می گردد. لازم به ذکر است جراحی فیوژن ستون فقرات ، تنها در صورتی مجاز خواهد بود که فرد از کلیه ابعاد علی الخصوص از منظر این که آیا روش های کم تهاجمی در وی پاسخگو هستند یا خیر ، مورد بررسی قرار گیرد. این بررسی باید توسط متخصص ارتوپد و جراح ستون فقرات به انجام رسد که در این حیطه می توانید به دکتر محمد ابراهیم طاهریان در تهران مراجعه کنید.

جراحی فیوژن ستون فقرات

زیرا در برخی موارد ، ممکن است بیمار در وضعیتی باشد که بکارگیری روش های درمانی با حداقل تهاجم از قبیل جراحی دیسککتومی ستون فقرات ، برای وی مناسب تر بوده و به نتایج قابل قبولی بیانجامد. لذا بر اساس مطالب مذکور باید اشاره داشت که جراحی فیوژن ستون مهره ها ، آخرین گزینه جهت درمان مشکلات و دردهای ستون فقرات محسوب شده و ، تنها در مواردی که تمامی روش های درمانی غیر تهاجمی ( غیر جراحی ) بر روی بیمار مورد استفاده واقع شده و به درمان ، منتج نشده باشند ، انجام آن بلامانع است.

کاربرد جراحی فیوژن ستون فقرات

همجوشی ستون فقرات برای درمان یا تسکین علائم بسیاری از مشکلات ستون فقرات انجام می شود. این روش تحرک بین دو مهره تحت درمان را از بین می برد. ممکن است انعطاف پذیری را کاهش دهد ، اما برای درمان اختلالات ستون فقرات و حرکات دردناک مفید است. این اختلالات عبارتند از :

  • از تومورها یا عفونت ها
  • تنگی کانال نخاعی
  • فتق دیسک
  • بیماری دیسک دژنراتیو( تغییر شکل داده )
  • شکستگی مهره ها که ممکن است ستون فقرات شما را بی ثبات کند.
  • انحنای ستون فقرات
  • کیفوز ( گرد کردن غیرطبیعی ستون فقرات فوقانی )
  • ضعف یا بی ثباتی ستون فقرات به دلیل آرتروز شدید
  • اسپوندیلولیستزیس ( وضعیتی که در آن یک مهره به مهره زیر آن می لغزد و باعث درد شدید می شود )

جراحی فیوژن یا همجوشی ستون فقرات ممکن است شامل دیسککتومی نیز باشد. وقتی دیسکتومی به تنهایی انجام می شود ، برداشتن دیسک به دلیل آسیب یا بیماری است. زمانی که دیسک برداشته می شود ، پیوندهای استخوان در فضای خالی دیسک قرار می گیرند تا ارتفاع مناسب بین استخوان ها حفظ شود. پزشک شما از دو مهره در دو طرف دیسک برداشته شده برای ایجاد یک پل ( یا همجوشی ) در پیوندهای استخوان برای ایجاد ثبات طولانی مدت استفاده می کند. هنگامی که همجوشی نخاعی همراه با دیسککتومی در مهره گردنی انجام شود ، به آن همجوشی گردنی گفته می شود. جراح به جای برداشتن مهره ، دیسک ها یا خارهای استخوان را از ستون فقرات گردنی خارج می کند.

چگونه جراحی فیوژن ستون فقرات انجام می شود ؟

همجوشی ستون فقرات در بخش جراحی بیمارستان با استفاده از بیهوشی عمومی انجام می شود ، بنابراین در طول عمل هوشیار نخواهید بود و دردی احساس نمی کنید. در حین عمل ، شما دراز کشیده اید و یک فشار فشار خون بر بازو دارید و مانیتور قلب بر روی قفسه سینه شما قرار دارد. ضربان قلب و فشار خون شما در حین جراحی کنترل می شود و جراحی ممکن است چندین ساعت طول بکشد. بهترین متخصص ارتوپد تهران ، پیوند استخوان را برای جوش خوردن دو مهره آماده می کند. اگر از استخوان خودتان استفاده می شود ، جراح یک بریدگی بالای استخوان لگن ایجاد می کند و قسمت کوچکی از آن را برمی دارد. پیوند استخوان همچنین ممکن است یک استخوان مصنوعی باشد. بسته به محل جوش خوردن استخوان ، جراح یک برش برای قرار دادن استخوان ایجاد می کند.

جراحی فیوژن ستون فقرات

اگر فیوژن در مهره گردنی انجام شود ، جراح اغلب یک برش کوچک در قسمت افقی جلوی گردن می زند تا ستون فقرات گردنی را مشاهده کند. پیوند استخوان بین مهره های آسیب دیده قرار می گیرد و آن ها متصل می شود. گاهی اوقات ، مواد پیوند بین مهره ها در قفس های خاص قرار می گیرد. برخی از تکنیک ها پیوند را روی قسمت پشتی ستون فقرات قرار می دهند. هنگامی که پیوند استخوان در جای خود قرار گرفت ، جراح شما ممکن است از صفحات ، پیچ ها و میله ها برای جلوگیری از حرکت ستون فقرات استفاده کند که اصطلاحا تثبیت داخلی نامیده می شود.

انواع جراحی فیوژن ستون فقرات

انواع مختلفی از جراحی فیوژن ستون فقرات وجود دارد. معمول ترین روش های جراحی شامل موارد زیر است :

  • جراحی همجوشی خلفی

می توان در هر قسمت از ستون فقرات ، از گردن تا استخوان خاجی انجام داد. در این حالت ، برش از پشت ستون فقرات زده می شود و استخوان ها به روش های مختلف برای بهبود در محل خود ثابت می شوند. این جراحی به چندین روش مختلف انجام می شود.

  • همجوشی ناودانی خلفی

جراحی ستون فقرات از پشت و از طریق یک برش میانی به طول هفت تا 12 سانتی متر انجام می شود. پیوند استخوان از لگن گرفته می شود و در پشت استخوان ستون فقرات قرار می گیرد. بخشی از مهره ها یه به عنوان محل اتصال عضلات عمل می کنند. برای این که پیوند در جای خود محکم باشد ، این عضلات را برداشته و روی پیوند قرار می دهند تا فشار و کشش لازم برای پیوند استخوان فراهم شود.

مراقبت های بعد از جراحی فیوژن ستون فقرات - دکتر طاهریان

  • جراحی فیوژن قدامی

جراحی ستون فقرات از قسمت جلویی انجام می شود و شامل برداشتن دیسک بین دو مهره و قرار دادن استخوان در فضای ایجاد شده بین آن ها است. در مقایسه با جراحی خلفی ثبات و پشتیبانی بیشتری ایجاد می کند که نتیجه آن امکان همجوشی سالم و ترازبندی ستون فقرات است. این عمل جراحی به عنوان همجوشی بین قدامی کمر شناخته می شود.

  • همجوشی بین اندام خلفی کمر

این روش از ناحیه پشت انجام می شود و شامل برداشتن دیسک بین دو مهره و قرار دادن استخوان در فضای ایجاد شده بین دو مهره است

  • همجوشی بین اندام قدامی کمر

این روش از جلو انجام می شود و شامل برداشتن دیسک بین دو مهره و قرار دادن استخوان در فضای ایجاد شده بین دو جسم مهره ای است

  • جراحی تلفیقی قدامی/خلفی

روشی است که در آن جراحی ستون فقرات از جلو و عقب انجام می شود. برخی از جراحان ستون فقرات برای ایجاد ثبات بیشتر ، جراحی فیوژن را به عنوان ترکیبی از جراحی قدامی و خلفی انجام می دهند. مطالعات نشان داده است که جراحی در دو طرف ستون فقرات در ناحیه کمر باعث افزایش سرعت همجوشی می شود. در این روش ، برش هم در کنار بدن و هم در پشت ایجاد می شود.

  • همجوشی میانی ترانسفورامینال کمر

از طریق پشت ستون فقرات انجام می شود. در این روش ابتدا یک فاصله دهنده همجوشی بین مهره ها قرار داده می شود و سپس از پیچ و میله های پدیکل برای افزایش سرعت همجوشی و عدم تحرک مهره ها استفاده می شود. پیوند استخوان مورد استفاده در این عمل نیز از استخوان لگن بیمار گرفته می شود ؛ البته امکان استفاده از گزینه های جایگزین وجود دارد.

جراحی فیوژن ستون فقرات

عوارض جراحی فیوژن ستون فقرات

عمل جراحی فیوژن ستون فقرات به دلیل ماهیت تهاجمی ای که دارد ، قاعدتا عوارضی برای بیمار به دنبال دارد که برخی از شایع ترین این عوارض عبارتند از :

  • آسیب دیدگی اعصاب
  • نشت مایع نخاعی
  • عفونت در موضع عمل
  • اختلالات ادراری
  • افت شدید حرکت مهره ای

لازم به ذکر است در مواردی که به منظور انجام جراحی به این روش ، جهت پیوند گرافت استخوانی از گرافت پیوندی فردی دیگر ( آلوگرافت ) استفاده شده باشد ، احتمال پس زدن گرافت وجود دارد.

  • آیا می توان عوارض جراحی فیوژن ستون فقرات را کاهش داد ؟

جهت تحقق این امر پیش از هر چیز باید در انتخاب جراح ستون فقرات ، نهایت دقت را بکار گرفت و همچنین قبل و بعد از جراحی ستون فقرات به روش فیوژن باید اقدامات و مراقبت های لازم را مورد توجه قرار داد. به طور کلی افرادی که تحت این عمل جراحی قرار می گیرند ، باید در رعایت موارد ذیل دقت کافی داشته باشند :

  • پس از ترخیص از بیمارستان باید حرکات خود و حتی جابجایی در یک موقعیت ثابت را کاملا محدود کنند تا بدین ترتیب گرافت پیوند شده ، در موضع مورد نظر به درستی تثبیت گردد.
  • دست کم به مدت 2 الی 6 ماه بعد از جراحی فیوژن انجام امور سنگین اکیدا ممنوع است.
  • رعایت سبک صحیح زندگی ( تحرک کافی و رژیم غذایی سالم ) که قبل و بعد از جراحی فیوژن ستون فقرات باید رعایت گردد.
  • ترک مصرف سیگار و دخانیات از چند ماه قبل از جراحی ستون فقرات به روش فیوژن ، یکی دیگر از ضروریات این عمل جراحی می باشد.

مراقبت های بعد از عمل فیوژن ستون فقرات

باید برای یک دوره سه تا چهار روزه بهبودی و مراقبت در بیمارستان بمانید. وقتی در بیمارستان هستید ، داروی مسکن دریافت خواهید کرد. همچنین ممکن است دستورالعمل هایی درباره راه های جدیدی که ممکن است به آن ها نیاز داشته باشید را دریافت کنید ، زیرا ممکن است انعطاف پذیری شما محدود باشد. معمولا بهبودی کامل از همجوشی ستون فقرات ، سه تا شش ماه طول خواهد کشید.

  • شاید لازم باشد برای راه رفتن ، نشستن و ایستادن ایمن ، تکنیک های جدیدی را بیاموزید.
  • همچنین ممکن است برای چند روز نتوانید یک رژیم غذایی طبیعی با غذای جامد را از سر بگیرید.
  • پس از ترک بیمارستان ممکن است لازم باشد که از یک بریس استفاده کنید تا ستون فقرات در یک راستای مناسب قرار گیرد.
  • تا زمانی که بدن استخوان را در جای خود قرار ندهد ، نمی توانید فعالیت های عادی خود را از سر بگیرید.
  • جوش خوردن مهره ها ممکن است تا شش هفته یا بیشتر طول بکشد.
  • پزشک ممکن است توانبخشی را برای کمک به تقویت کمر و یادگیری روش های حرکت ایمن توصیه کند.