زمان مطالعه: 8 دقیقه

 به طور کلی هر زانو دو رباط صلیبی دارد ؛ رباط صلیبی قدامی و خلفی. این رباط ها استخوان ران یا فمور را به تیبیا یا استخوان پایین پا وصل می کنند. وقتی یکی از این رباط ها در زانو به صورت جزئی یا به طور کامل پاره شود ، پارگی رباط صلیبی زانو حادث می ­شود ؛ البته تصادف و افتادن می تواند هر دو رباط را پاره کند. در صرت دچار به این عارضه ، می توانید به دکتر محمد ابراهیم طاهریان ، بهترین متخصص ارتوپد در تهران مراجع نمایید تا ایشان پس از انجام بررسی های لازم ، مناسب ترین روند درمانی را برایتان در پیش بگیرد.

پارگی رباط صلیبی زانو

لازم به ذکر است که تصادفات رانندگی ­و جراحات ورزشی رایج ترین دلایل پارگی رباط صلیبی هستند ؛ به عنوان مثال ، رباط صلیبی قدامی اغلب در یک حرکت ناگهانی هنگام توقف اتفاق می کند ؛ طی این جریان ، زانو خم می شود و مختصری در وضعیت قفل شده قرار می گیرد و همزمان به سمت بیرون می چرخد ؛ که این حالت ، غالبا در اسکی ، فوتبال یا سایر ورزش های توپی­که مستلزم تغییرات ناگهانی در مسیر حرکت می باشند اتفاق می افتد. پارگی رباط صلیبی خلفی ، در نتیجه فشارهای بیرونی می باشد ؛ برای مثال برخورد با داشبورد خودرو یا تصادف. این حرکات موجب می شود رباط صلیبی خلفی بیش از حد کشیده شده و به پارگی منتج شود.

علائم پاره شدن رباط صلیبی زانو

وقتی رباط صلیبی پاره می شود ، صدای ترک واضحی شنیده شده و زانو سریعا متورم و دردناک می­شود ، اگرچه این درد بعد از مدت کوتاهی به نحوی خفیف می شود ، اما توجه داشته باشید که چنانچه فشار روی زانو قرار گیرد ، درد دوباره تشدید می گردد. در صورت وقوع پارگی رباط صلیبی زانو ؛ زمانی که فرد راه می رود ، زانوی او بی ثبات بوده و به یک طرف خم می ­شود. همچنین فرد با رباط صلیبی پاره ، نمی تواند پای خود را خم کند یا بکشد. ضمنا به دنبال پارگی ، ممکن است کبودی شکل گیرد و گاهی اوقات خونریزی داخلی اتفاق بیفتد. برای تشخیص هر چه بهتر این مشکل ، بهتر است به متخصص مراجعه کنید.

علت پارگی رباط صلیبی زانو

پاره شدن رباط صلیبی زانو در افراد جوان بین 15 تا 25 سال به میزان زیادی دیده شده است. در اغلب موارد مردان به این عارضه دچار می گردند. اکثر اوقات پارگی رباط زانو طی ورزش های پر تحرک و پر سرعت مانند فوتبال ، هندبال ، بسکتبال ، اسکی و سایر ورزش هایی که در این دسته قرار می گیرند ، وقوع می یابد.  در رفتگی یا پیچ خوردن مفصل زانو و انحراف زانو نیز ممکن است باعث پارگی رباط در این ناحیه شوند.

پیشگیری از پارگی رباط صلیبی زانو

در صورتی که ورزشکار هستید ، ممکن است پیشگیری از بروز چنین عارضه ای ممکن نباشد ، اما تکنیک های مختلفی می تواند ریسک پاره شدن رباط صلیبی زانو را پایین آورد. برای مثال در صورتی که بسکتبال ، والیبال یا فوتبال بازی می کنید ، باید هنگام تغییر مسیر یا پریدن ، جای درست پای خود را پیدا کرده و با اصول درست این حرکات را انجام دهید. فعالیت های نام برده شده عامل هفتاد درصد از پارگی های مربوط به رباط صلیبی زانو هستند.

مراقبت های اولیه هنگام پارگی رباط صلیبی زانو

در بسیاری از موارد افراد صدایی را که مربوط  به پاره شدگی رباط می باشد می شنوند که با درد بسیاری همراه است. به توصیه جراح در این حالت لازم است که آرامش خود را حفظ کرده و بی حرکت در محل باقی بمانید. در صورتی نیاز می توانید دور زانو را آتل بسته و کمپرس یخ بر روی آن قرار دهید.  فرد آسیب دیده باید در اسرع وقت به بیمارستان منتقل شود. هنگام جابه جایی بهتر است در حالت ثابتی قرار داشته  و بر روی کمر دراز کشیده باشد. ترجیحاً برای انتقال شخص از اورژانس کمک بگیرید زیرا برای سوار شدن در ماشین های شخصی ، او باید پای خود را خم نماید که در این صورت جراحت وارده تشدید می باید.

پارگی رباط صلیبی زانو

تشخیص پارگی رباط صلیبی زانو

بهترین متخصص ارتوپد تهران در ابتدا ، بر اساس معاینات فیزیکی مختلف مرتبط با پارگی رباط صلیبی اقدام به تشخیص این عارضه می کند و برای محرز نمودن تشخیص خود ، ام آر آی و اشعه ایکس تجویز می نماید.

درمان پارگی رباط صلیبی زانو در تهران

درمان پاره شدن رباط صلیبی خلفی:

در ورزشکاران و همه افراد فارغ از هر سنی که می خواهند به فعالیت های فیزیکی سخت ادامه دهند ؛ برای درمان پارگی رباط صلیبی خلفی ، جراحی بازسازی رباط صلیبی لازم است ؛ لذا می توان گفت که گزینه جراحی ، معمولا برحسب سبک زندگی بیمار خواهد بود. از این رو اگر جراحت شدید نباشد ، در بعضی بیماران که ورزش های فشرده یا کار فیزیکی ­سخت انجام نمی دهند می توان بدون جراحی ، پارگی رباط صلیبی خلفی را درمان کرد. هدف از درمان پارگی رباط صلیبی زانو با جراحی ، تعویض و بازسازی قسمت آسیب دیده رباط صلیبی و بازیابی ثبات زانو است.

درمان پاره شدن رباط صلیبی قدامی :

درمان پارگی رباط صلیبی قدامی ، به شدت جراحت بستگی دارد ، تا جایی که تمام پارگی های رباط صلیبی به جراحی نیازی ندارند. درمان اولیه بر کنترل درد ناشی از پارگی رباط صلیبی قدامی ، بازیابی طبق حرکت و جلوگیری از جراحت در آینده است. لازم به ذکر است اقدام سریع به درمان  می تواند به بازیابی سریع تر حرکت زانو و کمک به بهبودی زانو بسیار موثر واقع گردد. تصمیم به درمان جراحی یا غیر جراحی برای پارگی رباط صلیبی قدامی ، به چندین فاکتور از جمله سن بیمار ، علائم موجود ، سطح فعالیت او و انتظارات وی از این جراحی ، بستگی دارد.

روند درمانی پارگی رباط صلیبی زانو

در برخی موارد با توجه به میزان آسیب دیدگی رباط صلیبی ، فرد می تواند بدون قرار گرفتن تحت جراحی ، از سوی یک متخصص معالجه شود. اگر طی ضربه دیگر بخش های رباط زانو صدمه ندیده باشند و علائم شدیدی بروز پیدا نکرده باشد ، فرد  با انجام فیزیوتراپی  به تقویت عضلات اطراف زانو کمک کرده و حرکت مفصل زانو را به طور کامل بهبود می بخشد. فیزیوتراپی معمولا چند جلسه در هفته انجام می شود و برای کسب بهبودی مطلوب ممکن است تا چند هفته ادامه پیدا کند. پروسه توانبخشی نیز می تواند در این امر به فرد کمک بسیاری کند.

قبل از جراحی درمان پارگی رباط صلیبی زانو در تهران

پیش از اینکه برای عمل مراجعه کنید ، باید تا زمانی که تورم کاهش پیدا کند و محدوده حرکتی زانو به حالت اولیه باز گردد منتظر بمانید. همچنین ممکن تا زمانی که عضلات جلوی ران (چهارسر) و عضلات پشت ران (همسترینگ) به اندازه کافی قدرت داشته باشند. در صورتی که قبل از جراحی دامنه حرکتی زانو کامل نشده باشد ، ممکن است ریکاوری سخت تری داشته باشید.

معمولا تا بازگشت دامنه حرکتی به صورت کامل ، در حدود سه هفته زمان نیاز است. ممکن است به این منظور ، متخصص برایتان چند جلسه فیزیوتراپی تجویز نماید. فیزیوتراپ نیز حرکاتی را به شما آموزش می دهد تا در خانه آن ها را انجام دهید و انعطاف پذیری پای خود را بالا ببرید. ورزش های سبکی مثل شنا و دوچرخه سواری نیز به شما توصیه خواهند شد.

این نوع فعالیت ها قدرت عضلات را بالا می برند و در عین حال ، فشار زیادی به زانو وارد نمی کنند. توصیه اکید می گردد از انجام ورزش ها و فعالیت هایی که شامل چرخیدن و یا پریدن می شوند دوری کنید.

جراحی پارگی رباط صلیبی زانو در تهران

چنانچه فرد پس از ضربه به یکی از موارد زیر دچار شود ، به احتمال بسیار ،  جهت درمان باید جراحی شود :
  • کسانی که طی پارگی رباط صلیبی ، بخشی از استخوان  آن ها نیز دچار در رفتگی شده است
  • آسیب وارد شده بیش از یک رباط را درگیر ساخته است
  • آسیب رباط صلیبی که در گذشته و به مرور رخ داده و با علائمی همراه است
طی روند جراحی ، جراح بخش آسیب دیده رباط را برداشته و آن را با بافتی جدید جایگزین می کند. بافت تاندون انتخاب مناسبی برای
جایگزینی رباط آسیب دیده می باشد. پس از عمل نیز ، فرد به احتمال بسیار یک دوره توانبخشی  را سپری خواهد کرد.

ریسک های جراحی پارگی رباط صلیبی زانو در تهران

این عمل در هشتاد درصد موارد عملکرد زانو را برمی گرداند. اما ممکن است زانوی شما بعد از این پروسیجر ، به شکل کامل شبیه قبل از عمل نشود و در برخی مواقع احساس درد و تورم داشته باشید. این امر به این علت رخ می دهد که ممکن است در حین یا بعد از این فرآیند آسیب دیگری مثل پاره شدن یا آسیب دیدن غضروف رخ دهد.

درست مثل تمام جراحی های تهاجمی ، خطرات مختلفی را امکان دارد تجربه کنید. این موارد شامل عفونت ، لخته شدن خون ، زانو درد ، سفتی و ضعف در عضلات زانو ، تاثیر داروهای بیهوشی و غیره شود. البته این نکته را در نظر داشته باشید تا زمانی که به یک دکتر حاذق مراجعه کرده باشید ، هیچ کدام از مشکلات بالا رخ نخواهند داد و یا شدت آن ها کم خواهد بود.

دوره ریکاوری پس از درمان پارگی رباط صلیبی

مدت زمان ریکاوری میان افراد مختلف ، متفاوت می باشد. به طور کلی هر چه شدت پارگی بیشتر باشد زمان بیشتری برای ترمیم و بهبودی نیاز دارد. اگر پارگی رباط کامل باشد ، جهت درمان فرد تحت جراحی قرار می گیرد و دوره بهبودی 6 الی 8 هفته به طول می انجامد. چنانچه پارگی رباط صلیبی زانو کامل نباشد ، بایستی به تدریج پس از فروکش کردن علائم و طی 2 الی 3 هفته فیزیوتراپی و توان بخشی شروع شود.

آیا پس از جراحی پارگی رباط  صلیبی زانو ، فرد در بیمارستان بستری می شود؟

به طور معمول افراد 1 الی 3 روز در بیمارستان بستری می شوند تا میزان درد ، احتمال بروز عوارض و میزان پیشرفت حرکات او بررسی شود. با توجه به نتایج بدست آمده از موارد فوق ممکن است مدت زمان بستری طولانی یا کوتاه شود.

چرا زنان بیشتر در معرض پارگی رباط صلیبی زانو هستند؟

بانوان و آقایان در هنگام انجام حرکات مختلف ، از تکنیک های مختلفی استفاده می کنند ، همین موضوع زنان را بیشتر در معرض ابتلا به این مشکل قرار می دهد. زنان ابتدا عضلات چهار سر خود را فعال می کنند ، در صورتی که مردان ابتدا ماهیچه های همسترینگ را فعال می نمایند. همین منجر می شود میزان فشاری که به زانو وارد می شوند متفاوت باشد.

انواع مختلف پارگی رباط صلیبی زانو کدامند؟

این آسیب دیدگی معمولا به سه دسته گرید 1 ، 2 و 3 تقسیم بندی می شود که در مورد هر کدام توضیحات مختصری را بیان کرده ایم.

گرید 1

زمانی که آسیب دیدگی خفیف باشد ، این درجه به آن اطلاق می شود. برای مثال زمانی که رباط صلیبی کمی کشیده شده باشد اما هنوز استحکام کافی را برای مفصل زانو فراهم کند.

گرید 2

این نوع آسیب دیدگی به ندرت رخ می دهد و زمانی به کار برده می شود که رباط کشیده شده و مقداری پارگی داشته باشد.

گرید 3

زمانی که رباط صلیبی به طور کامل پاره شود و هیچ استحکامی به مفصل زانو نبخشد.

ممکن است برخی افراد با آسیبی مواجه شوند که اوالژن تیبیال رباط صلیبی نام دارد. در این مدل ، خود رباط پاره نمی شود ، بلکه قسمت استخوانی که رباط را به تیبیا متصل می کند کشیده می شود. بسته به اینکه این قسمت استخوانی تا کجا کشیده است ، این آسیب می تواند به ضعف یا عدم ثبات در زانو منجر شود.

پارگی رباط صلیبی زانو خود به خود درمان می شود؟

این عارضه به صورت خود به خودی درمان نخواهد شد ، اما امکان اینکه بدون درمان با آن زندگی کنید وجود دارد. البته زمانی که گرید آن پایین باشد! اما در صورتی که ورزشکار هستید و یا می خواهید به فعالیت های ورزشی خود باز گردید ، باید تحت عمل قرار گیرید. بیشتر افراد ترجیح می دهند این مشکل را درمان کنند.

اگر رباط صلیبی زانو پاره شده باشد می توان راه رفت؟

برخی افراد می توانند با پارگی رباط راه بروند ؛ اما در صورتی که حین حرکت کردن با درد مواجه شدید خود را مجبور نکنید. در صورتی که با درد یا دیگر علائم مواجه شدید به متخصص مراجعه نمایید ؛ فشار آوردن به یک پارگی کوچک می تواند آن را بدتر کند.