زمان مطالعه: 4 دقیقه

مقصود از جراحی استخوان و مفاصل یا ارتوپدی ( Orthopedics ) ؛ جراحی تاندون ، رباط ، عضلات ، اعصاب اندام ها و آسیب دیدگی های هر نقطه ای از اندام بدن می باشد، در این مقاله دکتر طاهریان توضیحات جامعی درباره جراحی استخوان و مفاصل داده اند توصیه می کنم اگر در این زمینه نیاز به اطلاعات مفیدی دارید این مقاله را مطالعه کنید.

امروزه بیماری های ارتوپدی ؛ از جمله درد استخوان و مفاصل ؛ زانو یا کمر درد ، احساس سفتی و درد در مفاصل در حین خواب یا در پی کم تحرکی طولانی مدت و به طور کلی مصدومیت هایی که تسکین نمی یابند ؛ رایج ترین دلایل مراجعه به متخصص ارتوپدی می باشند.

لازم به ذکر است که پزشکان متخصص ارتوپدی که از آن ها تحت عنوان جراح استخوان و مفاصل نیز یاد می شود ؛ شناخت کاملی از آناتومی سیستم اسکلتی عضلانی و همچنین انواع مختلف مفاصل و نحوه عملکرد آن ها ؛ شامل عضلات ، اعصاب ، استخوان ، مفاصل ، تاندون ها ، رباط ها ، غضروف ها و سایر بافت های همبند دارند.

بسیاری از بیماری ها و آسیب های اسکلتی – عضلانی وجود دارد که می تواند باعث درد شود و اغلب متخصصان ارتوپدی می توانند به کاهش یا از بین بردن درد کمک کنند.

در ادامه به معرفی اجمالی اعمال جراحی مفاصل و استخوان که در راستای درمان مشکلات مربوط به سیستم اسکلتی عضلانی – استخوان ها و بافت های همبند ؛ مانند رباط ها و تاندون ها ، رباط صلیبی قدامی و ترمیم منیسک تا تعویض مفصل ران تا جوش نخاعی و موارد دیگر مورد استفاده قرار می گیرند ؛ می پردازیم.

جراحی استخوان و مفاصل

برای درمان بیماری های استخوان و مفاصل به چه پزشکی مراجعه کنیم ؟

افراد در صورت رویارویی با هر یک از بیماری های ارتوپدی ، باید به متخصص ارتوپد ( جراح استخوان مفاصل ) مراجعه کنند.

جراح استخوان و مفاصل یا جراح ارتوپد هر دو تعریفی از یک مفهوم مشابه می باشند ؛ لذا می توان گفت که متخصص ارتوپد یا در واقع همان جراح استخوان و مفاصل ، پزشکی است که پس از اخذ مدرک دکتری ، به فراگیری آموزش های تخصصی در راستای تشخیص و درمان بیماری های استخوان و مفاصل ، طی یک دوره 4 ساله پرداخته و به موفقیت نائل آمده است.

به طور کلی جراح ارتوپد ؛ به منظور درمان مشکلات و بیماری های استخوان و مفاصل ، پیش از هر چیز به تشخیص منشأ بیماری پرداخته و پس از انجام معاینات لازم و درخواست آزمایشات و تصویربرداری های مخصوص ، اقدام به درمان بیماری می نماید.

لازم به ذکر است که پزشک متخصص ؛ جهت درمان بیماری ، در مواردی ممکن است از طریق دارودرمانی یا فیزیوتراپی اقدام نماید یا این که در برخی موارد ، جراحی را گزینه مناسبی در این خصوص می داند.

بهترین جراح استخوان و مفاصل

از آن جا که متخصص ارتوپد ، توانایی انجام جراحی اندام را نیز دارد به ایشان جراح استخوان و مفاصل نیز اطلاق می گردد.

توجه داشته باشید که جراح استخوان و مفاصل ؛ موظف به درمان شکستگی های مربوط به دست ، پا و کمر نیز می باشد.

البته ناگفته نماند که شکستگی های اندام های ذکر شده ؛ گاهی اوقات فاقد نیاز به جراحی بوده و با انجام اقداماتی ؛ از قبیل جا انداختن ، گچ گرفتن و مواردی از این قبیل ، درمان پذیر خواهند بود و تنها در موارد بخصوصی ؛ مستلزم انجام جراحی می باشند که جراح استخوان و مفاصل ( جراح ارتوپد ) ، توان انجام آن را داراست.

بهترین جراح استخوان و مفاصل با تشخیص دقیق مشکلات ارگان ها یا اندام های بدن ، قادر خواهد بود جراحی استخوان و مفاصل را در نهایت دقت و صحت پیش برده و نتایجی رضایت بخش برای مراجعین خود به ارمغان آورد.

به طور کلی هر نوع دردی که اندام هایی از بدن ؛ اعم از دست ، پا ، گردن و کمر را درگیر کند ، درمان آن در صلاحیت متخصص ارتوپد می باشد.

حال آن که این نوع دردها ؛ در برخی موارد با درمان های طبی و در پاره ای دیگر از موارد ، از طریق جراحی قابل درمان خواهند بود.

جراحی استخوان و مفاصل یا ارتوپدی

متداول ترین جراحی استخوان و مفاصل کدام اند؟

  • آرتروسکوپی : برای تشخیص و درمان مشکلات داخل مفصل استفاده می شود. آرتروسکوپی یا آرتروپلاستی ، جراحی کم تهاجمی است و به بیمار امکان می دهد به فعالیت های طبیعی خود بدون درد باز گردد.
  • ترمیم بافت نرم : شامل ترمیم و جایگزینی بافت تخریب شده با بافت زنده در بدن است.
  • تعویض مفصل : وقتی مفصل دچار پارگی ، ساییدگی یا شکستگی بر اثر تصادف یا آرتروز ، دیسپلازی یا نکروز عروقی می شود و قدرت حرکت را محدود می کند ؛ جراحی تعویض مفصل انجام می شود.

لازم به ذکر است در صورتی که سایر درمان ها به کاهش درد یا بهبود پاسخ ندهد ، جراحی تعویض مفصل انجام خواهد شد.

  • جراحی ترمیمی مفصل : خراب شدن پروتز با گذشت زمان به دردناک شدن و التهاب مفصل منجر می­شود. در این حالت ، پروتز جدید جایگزین بخشی یا تمام پروتز فرسوده می شود.
  • ترمیم شکستگی استخوان : جراحان ارتوپد ؛ بسته به محل ، نوع و شدت جراحت ؛ با استفاده از صفحات فلزی ، پیچ یا پین ، شکستگی را ترمیم می کنند.
  • جراحی فیوژن : در مواردی که بیمار دردهای مفصلی یا آرتروز شدید دارد ؛ جراح ارتوپد ، دو استخوان را ” جوش می دهد ” تا یکی شوند و به این ترتیب درد را کاهش داده و ثبات بیشتری در ناحیه درد ایجاد می کند.
  • استئوتومی : جراح ارتوپد در این روش ، استخوان های تغییر شکل یافته را برش و شکل داده و مفاصل آسیب دیده را ترمیم می کند و استخوان ها را به طور صحیح کوتاه یا بلند می کند.