زمان مطالعه: 6 دقیقه

ارتوپد ، علمی است که به تشخیص ، پیشگیری و درمان بیماری های سیستم حرکتی بدن به خصوص ستون فقرات می پردازد. تشخیص و درمان بیماری های ارتوپدی ، باید به دست بهترین متخصص ارتوپد در تهران یا در واقع جراح و متخصص بیماری های استخوان و مفاصل انجام شود. در این مقاله دکتر محمد ابراهیم طاهریان ، بهترین دکتر ارتوپد تهران ، توضیحات کاملی راجع به این بیماری ها و نحوه درمان شان ارائه داده است.

 

بیماری های ارتوپدی - دکتر طاهریان

انواع بیماری های ارتوپدی

ما به معرفی برخی از بیماری های ارتوپدی در این مقاله می پردازیم.

  • بیماری فتق دیسک
  • بیماری رماتیسم مفصلی
  • آرتروز مفصل ران
  • خار پاشنه
  • بیماری مارفان
  • بیماری مافوچی
  • بیماری آرتریت
  • بیماری کیفوز
  • بیماری لوردوز

بیماری آرتریت

آرتریت ، به معنی ورم مفصل می باشد و منظور از بیماری آرتریت ، ملتهب شدن مفصل است ؛ این بیماری انواع مختلفی دارد که عبارتند از آرتریت روماتوئید ، روماتیسم مفصلی کودکان ، آرتریت عفونی و غیره. شایع ترین نوع بیماری های آرتریت ، بیماری استئوآرتریت می باشد که از آن به عنوان ساییدگی مفصل نیز یاد می کنند. علائم این نوع از بیماری های ارتوپدی ، با توجه به نوع آن متفاوت می باشد اما مواردی همچون تورم ، خشکی و محدودیت در حرکت مفصل جزء علائم مشترک آن به حساب می آیند. برای درمان بیماری های آرتریت ، با توجه به نوع و پیشرفت آن از روش های درمانی متفاوتی استفاده می کنند که برخی از آن ها عبارتند از : فیزیوتراپی ، دارو درمانی ، بریس و در نهایت انجام جراحی.

بیماری خار پاشنه

یکی دیگر از بیماری های ارتوپدی ، بیماری خار پاشنه می باشد.در قسمت زیرین استخوان پاشنه پا ، برجستگی کوچکی وجود دارد که به آن خار پاشنه گفته می شود ؛ بسیاری از بیماران تصور می کنند علت درد پاشنه پا وجود خار پاشنه می باشد ولی این طور نیست ؛ زیرا بسیاری از مردم خار پاشنه دارند ، اما دردی در این ناحیه حس نمی کنند. خار پاشنه ، دقیقا در ناحیه اتصال فاشیای پلانتار به استخوان پاشنه است و در واقع ، علت بروز درد در ناحیه پاشنه پا ، به دلیل التهاب فاشیای پلانتار می باشد.

بیماری فتق دیسک

بیماری فتق دیسک یکی از بیماری های ارتوپدی شناخته شده است که نام دیگر آن بیماری هرنی می باشد و ناحیه ستون فقرات افراد را درگیر می کند. طبق مطالعات انجام شده بهترین روش درمان دیسک پاره شده ، انجام جراحی توسط بهترین متخصص ارتوپد تهران است.

بیماری رماتیسم مفصلی

رماتیسم مفصلی ، یکی از انواع بیماری آرتریت است که باعث التهاب ، درد و تورم در ناحیه مفصل می شود. پیشرفت این دست از بیماری های ارتوپدی می تواند در نهایت منجر به تخریب مفصل شود. بیماری رماتیسم مفصلی ؛ در همه سنین دیده می شود ، اما شایع ترین زمان بروز آن بین 40 الی 60 سالگی می باشد و ناگفته نماند که شیوع این بیماری در زنان ، سه برابر مردان است.

بیماری مارفان

سندرم مارفان که نوعی از بیماری های ارتوپدی است ، نارسایی ژنتیکی است که بر بافت همبند تاثیر می گذارد و منجر به اختلال تولید بافت می شود. بافت همبند ، تمام سلول ها ، اندام ها و بافت را به همدیگر می پیوندد. همچنین نقش مهمی در رشد صحیح و مناسب بدن دارد. این عارضه معمولا قلب ، چشم ، رگ های خونی و اسکلت را درگیر می کند. بیماری مارفان می تواند عملکرد بسیاری از اندام های بدن مانند مفاصل ، استخوان ها ، چشم ها ، قلب و رگ های خونی را مختل کند. اگر مبتلا به سندرم مارفان هستید و قصد بارداری دارید ، بسیار مهم است که با بهترین دکتر ارتوپد تهران خود صحبت کنید. این شرایط و روش های درمانی ، احتمال بروز مشکلات را برای شما و جنین افزایش می دهد. بارداری ، باعث ایجاد استرس بیشتر در قلب و رگ های خونی می شود. بزرگترین نگرانی بیماران سندرم مارفان ، عوارض جدی آئورت ، مانند پارگی است که می تواند باعث مرگ یا صدمه جدی به مادر و جنین شود. اگر آئورت ، بیش از 4 سانتی متر گشاد شود ، خطر بیشتر است. بیماران مبتلا به سندرم مارفان ، معمولا قد بلند و لاغر با دست ها ، پاها و انگشتان غیرمعمول و ستون فقرات خمیده هستند. آسیب های ناشی از این عارضه ، می تواند خفیف یا شدید باشد. درمان با تجویز دارو ، معمولا برای پایین آوردن فشار خون و کاهش فشار بر آئورت است. نظارت منظم بر پیشرفت آسیب ، امری حیاتی است. بسیاری از افراد مبتلا به سندرم مارفان ، در نهایت برای ترمیم آئورت ، نیاز به جراحی پیشگیرانه دارند.

 

بیماری های ارتوپدی - دکتر طاهریان

بیماری اولیر

نوعی نارسایی اسکلتی نادر است که با ناهنجاری رشد استخوان ( دیسپلازی استخوان ) تعریف می شود. اگرچه این نوع از بیماری های ارتوپدی می تواند مادرزادی باشد ، اما ممکن است تا اوایل کودکی آشکار نشود. علائمی مانند تغییر شکل یا رشد نامناسب اندام در این زمان مشهودتر خواهد بود. بیماری اولیر ، ابتدا بر استخوان های بلند و غضروف مفاصل بازو و پاها تاثیر می گذارد. در این بیماری ، اغلب لگن درگیر می شود و به ندرت بر دنده ها ، جناغ سینه یا جمجمه تاثیر می گذارد.

بیماری پاژه استخوان

نوعی بیماری مزمن اسکلتی است که فرآیند بازسازی در استخوان سالم ، بافت کهنه استخوان را از بین می برد و استخوان جدید را جایگزین می کند. بیماری پاژه ، به عنوان یکی از بیماری های ارتوپدی ، باعث می شود که این روند از تعادل خارج شود و در نتیجه استخوان جدید غیر طبیعی ، ضعیف و شکننده ایجاد کند. بیماری پاژه ، اغلب افراد مسن را درگیر می کند و تقریبا در 2 تا 3 درصد از افراد بالای 55 سال رخ می دهد. بسیاری از بیماران ، هیچ گونه علائمی ندارند و تا زمان تصویربرداری اشعه ایکس به دلیل بیماری دیگری از ابتلا به این بیماری اطلاع ندارند. هنگامی که درد استخوان و سایر علائم بروز می کند ، می تواند مربوط به خود بیماری یا عوارض ناشی از بیماری باشد ( مانند آرتروز ، تغییر شکل استخوان و شکستگی. ) بیماری پاژه ، می تواند بر روی هر استخوانی در اسکلت تأثیر بگذارد. به طور کلی این بیماری ، غالبا در ستون فقرات ، لگن ، استخوان های بلند و جمجمه ظاهر می شود.

پارگی مینیسک زانو

دو غضروف درون زانو كه بین استخوان ران و استخوان درشت نی قرار دارند ، تبدیل به دو ساختمان هلالی شکل شوند ؛ این ساختمان های هلالی شکل ، مینیسک نام دارند. گوه های لاستیکی غضروف ، مانند ضربه گیر زانو عمل می کنند و باعث ایجاد بالشتکی برای استخوان ها و مفاصل زانو می شوند. با افزایش سن ، غضروف های زانو ساییده و ضعیف می شوند. قاعدتا غضروف نازک ، راحت تر پاره می شود. آرتروز ( تجزیه غضروف مفاصل ) نیز می تواند منجر به پارگی مینیسک شود. پارگی مینیسک ، آسیب و یکی از بیماری های ارتوپدی بسیار شایع زانو است و غالبا ورزشکاران و افرادی که فوتبال ، تنیس ، بسکتبال و ورزش های تماسی بازی می کنند دچار پارگی مینیسک می شوند و برای درمان ان باید به بهترین جراح و متخصص ارتوپد تهران رجوع کرد. این آسیب ، همچنین در افراد مسن و مبتلا به آرتروز زانو دیده می شود. در بیشتر مواقع ، پارگی مینیسک در حین حرکت ناگهانی روی زانو و پیچ خوردگی زانو و حرکت ناگهانی در حالی که پای شما روی زمین قرار دارد و هنگام ورزش رخ می دهد. گاهی اوقات ، تخریب ناشی از آرتروز حتی بدون آسیب دیدگی زانو باعث پارگی مینیسک می شود.

آسیب دیدگی بافت نرم

واژه بافت نرم ، به ماهیچه ها ، رباط ها و تاندون هایی گفته می شود که مفاصل را در بر می گیرند و حمایت می کنند. آسیب به بافت نرم اطراف شانه ، می تواند به دلیل افتادن روی دست دراز شده ، استفاده بیش از حد یا ضربه مستقیم باشد. آسیب دیدگی بافت نرم ، که در گروه بیماری های ارتوپدی قرار می گیرد شامل آسیب به عضلات ، تاندون ها و رباط ها است اما استخوان را شامل نمی شود. تاندون ، نوارهای رشته ای است که عضلات را به استخوان ، متصل نگه می دارند. آسیب به عضلات یا تاندون ها در اثر فشار بیش از حد ، به عنوان “فشار” شناخته می شود. رباط ها نوارهای رشته ای هستند که استخوان ها را به هم متصل می کنند. کشیدگی بیش از حد “پیچ خوردگی” شناخته می شود. پیچ خوردگی و کشیدگی ، می تواند برای افراد در هر سنی اتفاق بیفتد. این علائم ، اغلب به دلیل پیچ خوردن یا افتادن حادث می گردند. هنگامی که بافت نرم آسیب می بیند ، معمولا درد ، تورم و اغلب کبودی رخ می دهد. همچنین ممکن است با از دست دادن حرکت و عملکرد باشد ؛ مانند عدم تحمل وزن یا استفاده از مفصل.

درمان بیماری های ارتوپدی

معمولا زمانی که بیماران به متخصص بیماری های استخوان و مفاصل با بهترین دکتر ارتوپد تهران ، مراجعه می کنند از درد زیاد سیستم حرکتی بدن خود شکایت دارند ، برای نمونه درد کمر یا درد زانو. یک متخصص ارتوپد خوب در تهران ، قادر به تشخیص علت درد بیماران می باشد و سپس به وسیله انجام تصویربرداری ، رادیوگرافی ، سی تی اسکن ، ام آر آی و غیره بیماری را تشخیص می دهد و پس از تشخیص ، بهترین راه درمان را برای بیمار انتخاب می کن. لازم به ذکر است با توجه به پیشرفت بیماری ، بسیاری از بیماری های ارتوپدی را می توان با روش های غیرجراحی هم چون ماساژدرمانی ، فیزیوتراپی ، دارو و غیره درمان کرد.

درمان دیسک کمر ، یکی از بیماری های ارتوپدی توسط بهترین دکتر ارتوپد تهران ، دکتر محمد ابراهیم طاهریان