عمل جراحی تعویض مفاصل لگن و زانو

جراحی تعویض مفاصل لگن و زانو ؛ یکی از مهم ترین دستاوردهای علم پزشکی به شمار می رود. این عمل جراحی ، در سال های اخیر به منظور درمان آسیب دیدگی های مفصلی که در پی بیماری آتریت و صدمات مختلف پدید آمده اند مورد استفاده قرار گرفته و رهایی از درد مزمن مفاصل و بهبود کیفیت زندگی را برای افراد به دنبال داشته است.

لازم به ذکر است این عمل جراحی ؛ افزون بر موارد فوق ، مزایای دیگری ؛ از جمله بهبود حرکت و تعادل و افزایش توازن و قدرت بالا تنه و پاها و همچنین سهولت در راه رفتن و بالا و پایین رفتن از پله ها را نیز به دنبال دارد.

در واقع ؛ جراحی تعویض مفاصل لگن و زانو در مواردی که سایر روش های درمانی ، نتیجه بخش نبوده اند ؛ مناسب ترین و بهترین گزینه درمانی با اثربخشی و ماندگاری طولانی مدت خواهد بود.

دکتر محمد ابراهیم طاهریان از برجسته ترین متخصصان و جراحان ارتوپد می باشند که با ارزیابی و معاینه دقیق وضعیت مفصل بیمار و انجام عکسبرداری های لازم ، نسبت به تجویز موثرترین برنامه درمانی برای بیماران خود اقدام می نمایند.

لذا افرادی که به دنبال بیماری های التهابی یا صدمات ، با درد مفاصل لگن و زانو درگیر هستند ؛ می توانند با اطمینان خاطر از دریافت بهینه ترین خدمات درمانی به مطب جناب آقای دکتر طاهریان رجوع فرمایند و پروسه درمان را تحت نظر ایشان آغاز کنند.

جراحی تعویض مفاصل لگن و زانو

ماندگاری مفصل مصنوعی در زانو و لگن چقدر است ؟

این پرسش ، از رایج ترین سوالات و دغدغه هایی است که غالبا افرادی که عمل جراحی تعویض مفاصل لگن و زانو برای شان تجویز می گردد ؛ با آن روبرو هستند.

امروزه ؛ عمده مفاصل مصنوعی یا در حقیقت پروتزهایی که جهت تسکین درد مفصل لگن و زانو مورد استفاده قرار می گیرند ؛ تقریبا یک تا دو دهه ماندگاری دارند.

از این رو افرادی که تحت این عمل جراحی قرار می گیرند ، می توانند از این حیث که پروتز برای شان 10 تا 20 سال کار خواهد کرد ؛ مطمئن باشند و با طیب خاطر اقدام به انجام جراحی تعویض مفاصل لگن و زانو نمایند.

بیهوشی در تعویض مفصل لگن و زانو

روش های بیهوشی مختلفی برای انجام این جراحی وجود دارد که بیهوشی اسپاینال یا بیهوشی موضعی از ناحیه کمر ، بهترین روشی می باشد که بدین منظور می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

در ذیل به برخی از مزایای مهم این روش بیهوشی اشاره می نماییم :

• میزان خونریزی حین عمل در بیهوشی اسپاینال در حداقل ممکن می باشد.
  • از مهم ترین مزایای بیهوشی به روش اسپاینال ، می توان به عدم احساس درد بعد از جراحی اشاره نمود.
  • کاهش عوارض ناشی از جراحی ، از دیگر مزایای بیهوشی اسپاینال محسوب می گردد.
  • تقلیل احتمال لخته شدن خون در پاها و اندام های تحتانی و همچنین کاهش ریسک بروز آمبولی ، در بیهوشی به روش اسپاینال ؛ یکی دیگر از مزیت های ویژه این روش به شمار می رود.

بر اساس موارد فوق الذکر می توان گفت ، برای انجام جراحی تعویض مفاصل لگن و زانو ؛ بیهوشی از ناحیه کمر ( بیهوشی اسپاینال ) ، نسبت به سایر روش های بیهوشی ارجحیت دارد ؛ البته لازم به ذکر است که تعیین روش بیهوشی در صلاحیت جراح می باشد.

جراحی تعویض مفاصل لگن و زانو

جراحی تعویض مفصل لگن و زانو در چه کسانی مورد نیاز است ؟

جراحی تعویض مفصل لگن و زانو در حقیقت ، یک عمل جراحی تهاجمی و اساسی است.

بنابراین اغلب در صورتی توصیه می شود که سایر درمان ها ؛ مانند فیزیوتراپی یا تزریق استروئید ، به کاهش درد یا بهبود تحرک کمک نکرده باشند.

به طور کلی جراحی تعویض مفاصل لگن و زانو در موارد ذیل مورد نیاز خواهد بود :

1. در مفصل لگن و زانو ؛ احساس درد ، تورم و سفتی دارید و دامنه حرکتی شما کاهش یافته است.
  2. درد مفصل لگن و زانو ، آن قدر شدید است که کیفیت زندگی و خواب تان را مختل کرده است.
  3. به دلیل درد و عدم تحرک ( ناشی از درد مفصل لگن و زانو ) ، احساس افسردگی می کنید.
  4. درد مفصل لگن و زانو ، به قدری است که انجام کارهای روزمره ؛ مانند خرید کردن برای تان دشوار یا غیر ممکن شده است.

شرایط لازم برای انجام جراحی تعویض مفصل لگن و زانو

باید از سلامت فیزیکی کافی و مناسبی برخوردار باشید تا بتوانید هم با یک عمل جراحی پیچیده و هم با توانبخشی پس از آن کنار بیایید.

لازم به ذکر است که از دید پزشکان متخصص ارتوپد و جراحان ستون فقرات ؛ همه افراد مبتلا به آرتروز مفصل لگن و زانو ، کاندید مناسبی برای جراحی تعویض مفصل لگن و زانو نیستند.

به طور کلی جراحان ارتوپدی ، در صورتی انجام این عمل جراحی را درخواست می کنند که علائم و نشانه های خاصی در بیمار وجود داشته باشد که نشان دهد جایگزینی مفصل لگن می تواند یک درمان مناسب باشد.

جراحی تعویض مفاصل لگن و زانو

افراد واجد شرایط تعویض مفاصل لگن و زانو از شرایط زیر برخوردارند :

• با آرتروز متوسط ​​تا شدید ؛ از جمله آرتروز ، آرتریت روماتوئید یا آرتریت پس از سانحه که باعث درد می شود یا فعالیت های زندگی روزمره را مختل می کند ؛ در لگن یا زانو مواجه هستند.
  • راه رفتن ، بالا رفتن از پله ها و خم شدن ، نشستن و برخاستن برای آن ها دشوار است.
  • درد ، حتی در هنگام استراحت نیز وجود دارد و میزان آن متوسط ​​تا شدید است و حتی ممکن است خواب را تحت تأثیر قرار دهد.
  • تحلیل رفتن مفصل لگن و زانو در آن ها ، باعث سفتی این ناحیه می شود و این امر ، بر میزان حرکت لگن در هنگام فعالیت های طبیعی تأثیر می گذارد و حتی در مواردی سبب می شود فرد در هنگان راه رفتن لنگ بزند.
  • در موجود در مفاصل لگن و زانو ؛ با هیچ یک از درمان های غیر جراحی ؛ مانند داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID) ، فیزیوتراپی ، تزریق استروئید یا استفاده از عصا یا واکر ؛ منجر به کاهش علائم بیماری نگردد.

آیا جراحی تعویض مفاصل لگن و زانو درد را از بین می برد ؟

هنگامی که تعویض مفصل زانو انجام می شود و توانبخشی به پایان می رسد ؛ بیش از 90٪ بیماران ، نتیجه جراحی را خوب یا عالی ارزیابی می کنند.

به طور کلی مهم ترین مسئله برای یافتن راه حل موثر جهت رفع درد مداوم ؛ این است که ابتدا علت درد مشخص شود.

زیرا بدون این دانش ، یافتن درمان مناسب بسیار دشوار خواهد بود.