آب درمانی در کاهش درد اندام و مفاصل

آب درمانی یا Hydrotherapy ، نوعی متد درمانی است که در کاردرمانی و فیزیوتراپی مورد استفاده قرار می گیرد و باید تحت نظر متخصص ارتوپد انجام شود.

به طور کلی از این روش درمانی ؛ عمدتا در راستای کاهش درد اندام و مفاصل و همچنین افزایش قدرت اندام و گسترش دامنه حرکات مفاصل بدن ، بهره گرفته می شود.

آب درمانی چیست ؟

معمولا آب مورد استفاده در آب درمانی ، آب گرم می باشد.

گرمای آب ، جریان خون در پوست را تسریع کرده و بدین ترتیب از تنش و درد عضلات ، مفاصل و استخوان های بدن می کاهد.

از آب درمانی می توان ، به منظور درمان بیماری های متعددی ؛ از جمله انواع روماتیسم ، آرتروز و غیره استفاده کرد.

نحوه تاثیر آب درمانی

پرسشی که غالبا در خصوص آب درماني مطرح می گردد ؛ این است که آب درمانی چگونه سبب تقلیل شدت درد می گردد ؟

در پاسخ به این سوال متداول ، باید گفت که به طور کلی مکانیسم کار آب درمانی به نحو ذیل است :

• در تکنیک آب درمانی ؛ اندام مورد نظر ، گرم شده و در نتیجه از شدت درد کاسته می شود.
  • وزن بدن در هنگام قرارگیری در آب ، سبک شده و این امر ، منجر به تسهیل حرکت اندام ها برای فرد می شود.
  • عضلات بدن به دلیل مقاومتی که آب در مقابل حرکت اندام ها ایجاد می کند ، تقویت می گردد ؛ لذا تقویت عضلات ، سبب بهبود دامنه حرکات بدن خواهد شد.
  • بدن با قرارگیری در آب ، آرامش یافته و قاعدتا آرامش روحی می تواند به کاهش درد اندام بیانجامد.

مزایای آب درمانی و راه رفتن در آب

راه رفتن در آب ، اثرات مثبت زیادی در پی دارد که در ذیل به برخی از مهم ترین آن ها اشاه نموده ایم :

1. استخوان های لگن و ستون مهره ها و به طور کلی اندام های تحتانی بدن ؛ به دنبال راه رفتن در آب ، قوی تر شده و به این ترتیب از بروز پوکی استخوان نیز جلوگیری به عمل خواهد آمد.
  2. جریان خون با راه رفتن در آب ، افزایش یافته و این امر به عملکرد بهتر قلب و ریه منتج می گردد.

لازم به ذکر است که راه رفتن روی زمین ، در قیاس با راه رفتن در آب ؛ کمک قابل توجه تری به سلامت بدن می کند. از این رو توصیه می شود ، چنانچه توان راه رفتن بر روی زمین برای تان امکان پذیر است ؛ در پیاده روی اهمال نورزید.

تاثیر آب درمانی در تسکین دردهای ستون فقرات

هیدروتراپی یا آب درمانی ، در معالجه طیف وسیعی از بیماری ها ؛ مانند آرتروز و دردهای ستون فقرات کاربرد دارد.

شناوری در آب یا در واقع همان بی وزنی که شما را روی آب نگه می دارد ؛ باعث می شود شما بسیار سبک شوید ؛ در نتیجه تنش و فشار را از روی مفاصل تحمل کننده وزن ، عضلات و اعصاب دردناک برمی دارد.

این قابلیت ؛ به بیمارانی که قادر به تحمل وزن نیستند ، این فرصت را می دهد تا آب درمانی را بدون نگرانی از آسیب دیدگی بیشتر خیلی زود شروع کنند.

اهداف آب درمانی ؛ کاهش درد ، افزایش و بهبود دامنه حرکتی – عملکردی صحیح و قدرت عضلانی و حفظ تعادل است.

آب درمانی

دمای آب معمولا 34 درجه سانتیگراد است که گرمتر از یک استخر معمولی است.

دمای گرم آب به ماهیچه ها اجازه می دهد تا شل شوند و درد مفاصل را تسکین می دهد و به بیماران این اجازه را می دهد تا با انجام طیف وسیعی از تمرینات حرکتی ، احساس راحتی کنند.

فشار هیدرواستاتیک نیرویی است که توسط آب از هر جهت به بدن وارد می شود. به فشرده سازی بدن کمک می کند تا تورم را کاهش داده و گردش خون را افزایش دهد.

با این کار ؛ متابولیسم ، در عضلات افزایش یافته و در نتیجه تقاضای اکسیژن بیشتر و تولید دی اکسید کربن افزایش می یابد.

افزایش دمای بدن اجتناب ناپذیر است ، زیرا بدن از آب و تمام عضلات منقبض شده گرما می یابد.

با گرم شدن پوست رگ های خونی سطحی گشاد شده و خون رسانی محیطی افزایش می یابد.

خون جریان یافته در این رگ ها گرم شده و دمای ساختارهای زیرین افزایش پیدا می کند ؛ گرمای نسبتا ملایم آب ، حساسیت انتهای عصب حسی را کاهش می دهد.

تکنیک های مختلف آب درمانی

• آب درمانی آی چی Ai Chi

شامل تمرینات تنفسی و حرکات ورزشی است که منجر به افزایش قدرت بدنی و عضله‌سازی ، سطح اکسیژن و انرژی مورد نیاز سلول ها می شود.

قدم زدن در آب با گام های بلند با نظارت درمانگر به تسکین دردهای مزمن کمر ، آرتروز یا ناهنجاری ناشی از فلج مغزی مفید است.

• حمام گرم پا

غوطه وری موضعی پا و مچ پا در آب با دمای 102-112 درجه فارنهایت به مدت 30-30 دقیقه.

سیستم Kneipp ، شامل استفاده از آب سرد و گرم روی پوست است و به بهبود سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

• هیدرو ماساژ

شامل استفاده از آب گرم است که ماساژ شیمیایی ، مکانیکی و حرارتی را به بدن وارد می کند و به بهبود گردش خون ، تسکین درد و تنش کمک می کند.

حمام و دوش می تواند سالم و شفابخش باشد.

حمام یا دوش آب گرم می تواند باعث آرامش شود ، استرس را کاهش داده و سموم را دفع کند.

افزودن روغن های اساسی یا گیاهان به حمام می تواند مزایای درمانی را افزایش دهد.

• حمام سرد پا

پا تا مچ ، حدود یک دقیقه در آب سرد غوطه ور می شود. حمام سرد پا باعث تسکین پای خسته می شود.

• کمپرس

در این روش ، حوله را در آب گرم و یا خنک خیس کرده و سپس در ناحیه خاصی از بدن قرار می دهند.

کمپرس خنک باعث کاهش التهاب و تورم می شود ، کمپرس گرم باعث افزایش جریان خون می شود و عضلات سفت و دردناک را تسکین می دهد.

هنگامی که پا معالجه می شود ، به عنوان جوراب گرم کننده یا جوراب مرطوب نیز شناخته می شود.

• حمام هیپ یا سیتز

شامل دو وان آب گرم و خنک است.

در این تکنیک ، شما در یک وان نشسته و پاها را در وان دیگر قرار می دهید و سپس جای خود را عوض می کنید.

حمام سیتز برای بواسیر ، سندرم قبل از قاعدگی ( PMS ) و مشکلات قاعدگی توصیه می شود.

• حمام بخار یا حمام ترکی

از حمام بخار برای درمان برونشیت ، آسم ، مشکلات پوستی ، درد و آلرژی استفاده می شود.

• سونا

هوای خشک و گرم باعث تعریق می شود و بدین ترتیب به التیام درد کمک می کند.

• استنشاق بخار

در این تکنیک ، آب در یک قابلمه بزرگ جوشانده می شود.

استنشاق بخار ، موجب تسکین عفونت سینوسی و گرفتگی بینی می شود.

لازم به ذکر است افرادی که فشار خون دارند باید از استنشاق بخار خودداری کنند.

• حمام غوطه وری کامل

فرد حدود 20 دقیقه در آب غوطه ور می شود ( تا سطح شانه ).

دمای آب ، در حدود 90 درجه فارنهایت حفظ می شود. آب ممکن است ساده یا ممکن است حاوی گیاهان ، نمک ها یا روغن ها باشد.

این شکل از آب درمانی ، باعث ایجاد آرامش می شود.

وان های آبگرم ، گاهی اوقات به عنوان آبگرم یا با نام تجاری جکوزی نیز شناخته می شوند.

• حمام های گرداب

در این روش ، بدن را در یک حمام تحت فشار قرار می دهند.

حمام گرداب ، به سوختگی و زخم کمک می کند و حتی می تواند استرس را کاهش دهد.

اندازه مخزن گرداب ، می تواند متفاوت باشد. اگر غوطه وری کامل لازم نباشد ، مخازن کوچکتر با نیمکت های قابل تنظیم در مخزن می توانند به این روش درمانی کمک کنند.

در آخر باید اشاره داشت که بیماری های آرتروز زانو و گردن ، روماتیسم مفصلی ، درد پایین کمر و گردن درد ، درد عصب سیاتیک ، زانو و پا درد ، شانه و کمر درد ؛ از جمله مواردی هستند که می توانند از مزایای آب درمانی و بدون نیاز به جراحی بهره مند شوند.