عارضه انحراف شست پا

منظور از انحراف شست پا یا اصطلاحا هالوکس والگوس ، در حقیقت برآمدگی استخوانی ای است که در مفصل پایه انگشت شست پا دیده می شود. ( متخصص ارتوپد )

زمانی که انگشت بزرگ پا به انگشت جانبی خود فشار وارد آورده و به سمت آن متمایل گردد ، می تواند سبب بیرون زدگی مفصل شست پا یا به عبارتی انحراف شست پا شود.

علل انحراف شست پا

انحراف شست پا ، عموما منشأ وراثتی داشته و به دنبال برخی اختلالات ساختاری در پا که غالبا ژنتیکی هستند ، نمود می یابد.

البته برخی از عارضه ها نیز در بروز انحراف شست پا دخیل هستند که عبارتند از :

• صافی کف پا
  • ساختار غیرطبیعی استخوان ها
  • انعطاف پذیری بیش از حد رباط ها

برخی از متخصصان معتقدند که استفاده از کفش نامناسب نیز می تواند از عوامل ایجاد کننده هالوکس والگوس باشد ؛ اما برخی دیگر اعتقاد دارند که کفش نامناسب نمی تواند زمینه ساز بروز این عارضه گردد و تنها در تشدید آن می تواند موثر باشد.

عوامل خطر

لازم به ذکر است که انحراف شست پا ، با گذشت زمان حدّت یافته و از جمله مواردی که در تشدید آن اثرگذارند می توان به موارد ذیل اشاره نمود :

• ایستادن طولانی مدت
  • ابتلا به بیماری آرتریت روماتوئید
  • استفاده از کفش هایی که هم اندازه پا نبوده و به دلیل تنگ و کوچک بودن ، منتج به تحت فشار قرار گرفتن انگشتان بویژه انگشت شست پا می شوند.
  • استفاده از کفش های پاشنه دار یا کفش های نوک تیز ، نیز در تشدید انحراف شست پا دخیل می باشند ؛ چرا که این نوع از کفش ها موجب به هم فشرده شدن انگشتان پا خواهند شد.

علائم و نشانه های انحراف شست پا

• پوست کناری انگشت شست پا را دچار قرمزی و التهاب خواهد ساخت.
  • سبب خواهد شد که انگشت شست پا به سمت دیگر انگشتان منحرف گردد.
  • منجر به ضخامت پوست زیر انگشت شست پا می گردد.
  • به ایجاد پینه یا به اصطلاحا کالوس ، بر روی انگشت دوم پا منتج خواهد شد.
  • موجب ایجاد درد مکرر یا ممتد در پا می شود.
  • انحراف شست پا در مواردی که به دنبال بیماری آرتریت رخ داده باشد ، مانع سهولت حرکت شست پا شده و به محدودیت حرکتی انگشت بزرگ پا می انجامد.

لازم به ذکر است که گاها درد ناشی از انحراف شست پا ، سبب اختلال در راه رفتن می گردد.

درمان انحراف شست پا

جهت درمان انحراف انگشت شست پا ، بسته به وسعت این اختلال ، هم می توان از روش های درمانی غیرتهاجمی ؛ اعم از دارو ، کفش های مناسب ، فاصله دهنده های انگشتی ، پدگذاری و نوارپیچی ، کفی های طبی کفش ، اسپلینت ، اصلاح فعالیت ها و فیزیوتراپی و همچنین از روش جراحی بهره برد.

انحراف شست پا

در چه مواردی برای درمان انحراف شست پا ، عمل جراحی درخواست می شود ؟

در صورتی که درد ناشی از انحراف انگشت شست پا به قدری باشد که فعالیت های روتین از قبیل پیاده روی را با محدودیت مواجه سازد ؛ به طوری که حتی علیرغم پوشیدن کفش های مناسب نیز امکان پیاده روی بدون احساس درد وجود نداشته باشد.

چنانچه التهاب و تورم انگشت شست پا ، با مصرف دارو و استراحت نیز التیام نیابد.

در مواردی که انحراف شست پا ، سبب ناتوانی فرد در خم و راست کردن انگشت شست پا شده باشد.