جراحی تعویض مفصل مچ دست

جراحی تعویض مفصل مچ دست ، به نسبت جراحی تعویض مفاصل لگن و زانو به مراتب کمتر انجام می شود ؛ اما با این وجود انجام این عمل جراحی در افرادی که با تخریب شدید مفصل مچ دست مواجه هستند ، می تواند تا حدود زیادی کمک کننده بوده و به میزان قابل توجهی سبب کاهش درد شده و به بهبود توانایی ها و حرکات مچ دست بیانجامد.

پیش از پرداختن به جراحی تعویض مفصل مچ دست ، لازم می دانیم اختصارا شما را با آناتومی مچ دست آشنا نماییم.

آناتومی مچ دست

به طور کلی آناتومی مچ دست از پیچیدگی بالایی برخوردار است. در بخش فوقانی مچ دست ، دو استخوان تحت عناوین استخوان رادیوس یا به عبارتی زند زبرین و اولنا یا زند زیرین واقع شده است و در بخش فوقانی آن ، هشت عدد استخوان کوچک موسوم به استخوان های کارپ موجود می باشد.

توجه داشته باشید کلیه استخوانچه های موجود در بخش پایین مچ دست ، به یکدیگر متصل بوده و نسبت به هم حرکت می نمایند.

تعویض مفصل مچ دست

لازم به ذکر است که این استخوانچه ها به کمک رباط های متعددی در کنار هم نگاه داشته می شوند.

استخوانچه های مچ دست از یک طرف به صورت واحد در کنار استخوان های ساعد حرکت می کنند و از طرف دیگر به استخوان های کف دست یا استخوان های متاکارپ نیز اتصال دارند.

توجه داشته باشید که بلند کردن اجسام سنگین توسط انگشتان دست ، نیازمند قدرت کافی مچ دست می باشد.

علل تعویض مفصل مچ دست

گاها به دنبال برخی بیماری ها نظیر آرتروز و رماتیسم مفصلی ؛ غضروف مفصل مچ دست ، تدریجا نازک می شود و به مرور و پس از گذشت چند وقت از بین می رود.

قاعدتا ، نازک شدن مفصل مچ دست ، منجر به سایش استخوان ها بر روی یکدیگر شده و موجب بروز درد و محدودیت های حرکتی می گردد.

در چنین مواردی با تعویض مفصل مچ دست می توان از ساییدگی استخوان ها بر روی هم ممانعت به عمل آورده و بدین ترتیب سبب بهبود دامنه حرکتی مفصل شده و درد را تا حدود قابل توجه کاهش داد.

تعویض مفصل مچ دست

آیا جراحی تعویض مفصل مچ دست عوارض دارد ؟

طبیعتا جراحی تعویض مفصل مچ دست مانند هر عمل جراحی دیگری ممکن است عوارضی به همراه داشته باشد. در ذیل به برخی از مهم ترین این عوارض اشاره نموده ایم :

• بروز عفونت در موضع جراحی ، یکی از عوارض احتمالی پس از جراحی تعویض مفصل مچ دست می باشد که در صورت وقوع آن ، برای بیمار داروهای آنتی بیوتیک تجویز می شود.

البته ناگفته نماند که در برخی موارد ، بسته به وضعیت بیمار و وسعت عفونت ، ممکن است نیاز باشد مفصل مصنوعی از بدن خارج شود.

• از دیگر عوارض احتمالی که پس از جراحی تعویض مفصل مچ دست ممکن است رخ دهد می توان به لق شدن مفاصل مصنوعی اشاره نمود که به دنبال شل شدن اتصال مابین استخوان و مفصل مصنوعی ایجاد می شود.

لازم به ذکر است که ریسک لق شدن مفصل مصنوعی مچ دست نسبت به مفاصل لگن و زانو ، کمتر می باشد.

باید توجه داشت که در صورت لق شدن مفصل مصنوعی مچ دست باید مجددا یک عمل جراحی دیگر به منظور تعویض مفصل انجام گیرد.