عمل جراحی اندام و ستون فقرات

جراحی اندام و ستون فقرات : درد ستون فقرات به دلیل ناراحتی هایی که به دنبال دارد ، سبب می شود افرادی که با این مسئله درگیر هستند ؛ همواره به دنبال یافتن راهی جهت تسکین و درمان آن باشند.

این افراد می توانند در راستای درمان این مقوله مهم ؛ به جراح اندام و ستون فقرات مراجعه نمایند تا تحت نظر ایشان ، تصمیم به بکارگیری بهینه ترین متد درمانی برای آنان اتخاذ گردد.

لازم می دانیم پیش از پرداختن به بحث جراحی اندام و ستون فقرات ، اطلاعاتی اجمالی در خصوص ستون فقرات و اهمیت بالقوه آن در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

ستون فقرات

ستون فقرات در حقیقت ؛ ساختاری اسکلتی از مهره ها ، استخوان ها و دیسک هایی واقع در امتداد کمر می باشد که موظف به حمایت از وزن بالاتنه است.

البته ناگفته نماند که حفاظت از نخاع نیز از دیگر وظایف ستون فقرات به شمار می رود.

لذا به جرأت می توان از ستون فقرات به عنوان یکی از مهم ترین ارگان بدن یاد کرد که در صورت مواجهه با هر گونه اختلال یا اشکالی می تواند سبب بروز ناراحتی و درد و نیز اشکال در حفظ تعادل و غیره برای افراد گردد.

جراحی اندام و ستون فقرات

توجه داشته باشید که مبدأ ستون فقرات از پایه مغز ، آغاز شده و به انتهای بالاتنه یا اصطلاحا دنبالچه منتهی می شود و می توان آن را در سه بخش ذیل تقسیم بندی نمود :

1. بخش منحنی گردنی
  2. بخش منحنی قفسه سینه
  3. بخش منحنی کمری

ستون فقرات در حالت نرمال ، مشابه حرف S لاتین می باشد ؛ به نحوی که در بخش گردنی و کمری شاهد یک منحنی مقعر مختصر و در بخش قفسه سینه شاهد یک منحنی محدب جزئی هستیم.

لازم به ذکر است این منحنی ها به مثابه یک فنر عمل کرده و در عین حال که سبب برقراری تعادل می شوند ، قادر به کنترل شوک های وارده به ناحیه کمر نیز خواهند بود.

مشکلات ستون فقرات

قاعدتا سلامت جسم ، تحت تاثیر پارامترهایی ؛ نظیر فعالیت بیش از حد ، خم شدن های مکرر ، بلند کردن اشیاء با وزن بالا و مواردی از این قبیل ؛ تحت الشعاع قرار گرفته و در معرض رویارویی با مشکلاتی نظیر مشکلات ستون فقرات واقع خواهد شد.

مشکلات ستون فقرات ، تنها به درد گردن یا کمر منتهی نمی شوند و می توانند عوارضی ؛ از جمله ضعف و بی حسی شانه ها ، دست ها و بازوها و مواردی از این قبیل ؛ را به دنبال داشته باشند و در صورت حدّت ، منجر به کاهش دامنه حرکتی گردن شده و بدین ترتیب تعاملات اجتماعی و کیفیت زندگی فرد مبتلا را تحت تاثیر قرار دهند.

درمان مشکلات ستون فقرات

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره شد ؛ افرادی که دچار مشکلات ستون فقرات هستند ، جهت تشخیص و درمان آن باید به جراح ستون فقرات مراجعه نمایند.

پزشک پس از بررسی بیمار و آنالیز آزمایشات انجام شده ؛ بر اساس وضعیت بیمار و وسعت مشکل ، بهترین گزینه جهت درمان را برای وی بر می گزیند.

در برخی موارد ممکن است از طریق تجویز دارو بتوان به کاهش و کنترل درد فائق آمد.

در پاره ای موارد نیز احتمال دارد ؛ پزشک از طریق فیزیوتراپی و تجویز حرکات کششی ، اقدام به درمان بیمار نماید.

اما در صورتی که هیچ یک از روش های مذکور ، منتج به کنترل و درمان مشکلات ستون فقرات نگردد ؛ جراحی ستون فقرات برای بیمار تجویز خواهد شد.

جراحی اندام و ستون فقرات

جراحی ستون فقرات

امروزه جراحی اندام و ستون فقرات با حداقل تهاجم مورد استفاده قرار گرفته و با حداقل دخالت در عضلات انجام می پذیرد.

با انجام جراحی ستون فقرات به روش های کم تهاجمی یا جراحی آندوسکوپیک ستون فقرات ، می توان از میزان خونریزی در حین عمل به میزان قابل توجهی کاسته و همچنین فرآیند بهبودی را تسریع بخشید.

البته ناگفته نماند تشخیص روش جراحی ؛ به عهده جراح می باشد و در برخی افراد ممکن است جراحی به روش آندوسکوپیک ، پاسخگو نبوده و پزشک از طریق جراحی به روش باز اقدام به درمان بیمار نماید.

دکتر محمد ابراهیم طاهریان جراح آندوسکوپیک دیسک و جراح اندام و ستون فقرات ، با بهره وری از تجارب درخشان خود در این حوزه ؛ در ارائه موثرترین و کارآمدترین خدمات در زمینه درمان مشکلات ناشی از ستون فقرات جزو پیشتازان می باشند.

شما همراهان گرامی می توانید به منظور رهایی از دردهای مزمن ستون فقرات ( گردن و کمر ) ، انواع دیسک و دردهای مفاصل ؛ با نهایت اطمینان به مطب دکتر طاهریان مراجعه فرمایید.