جراحی تعویض مفاصل لگن یا آرتروپلاستی لگن

جراحی تعویض مفاصل لگن ؛ نوعی از آرتروپلاستی مفصل ران است که شامل برداشتن مفصل لگن آسیب دیده و غضروف اطراف آن و جایگزینی آن با پروتز است که از مواد زیست سازگار ساخته شده است.

حال آن که زمانی که آسیب شدید ناشی از آرتروز یا جراحت وارده به لگن ، انجام فعالیت های روزمره را سخت و مشکل کرده باشد ؛ باید جراحی تعویض کامل مفاصل لگن انجام پذیرد.

این جراحی با هدف کاهش درد در حین بازیابی حس عملکرد طبیعی در مفصل لگن صورت می پذیرد ؛ چرا که پروتز مفصل لگن ، درد را کاهش داده و عملکرد ران و لگن را بهبود می بخشد.

لذا می توان گفت جراحی تعویض مفاصل لگن با جایگزینی پروتز مصنوعی ، به شما این امکان را می دهد که بدون درد حرکت کرده و کارهایی که قبلا می توانستید انجام دهید را مجددا از سر بگیرید.

توجه داشته باشید که انواع مختلفی از مفصل مصنوعی وجود دارد و متخصص ارتوپد ؛ بسته به شرایط بیمار ، مناسب ترین نوع را برای وی انتخاب می کند.

جراحی تعویض مفاصل لگن

جراحی تعویض مفاصل لگن برای چه افرادی تجویز می گردد ؟

به طور کلی عمدتا جراحی تعویض مفاصل لگن یا در واقع آرتروپلاستی لگن ، به افراد مبتلا به بیماری های ذیل توصیه می شود :

• در بیماران مبتلا به آرتروز شدید ران ( التهاب مفاصل ) که با درد زیاد در این ناحیه و نیز مشکل در راه رفتن مواجه هستند.
  • در افرادی که دچار استئوآرتریت یا آماس مفصلی ( شایع ترین نوع ساییدگی و التهاب مفصل ران ) هستند.
  • در اشخاصی که دچار شکستگی مفصل قسمت بالایی استخوان ران ( سر استخوان ران ) شده اند.

البته باید خاطر نشان نمود که به طور کلی از آن جا که جراحی تعویض مفصل ران ، با نگرانی ها و خطرات خاص خود همراه است ؛ سعی جراح ارتوپد بر آن است که حتی المقدور از گزینه های درمانی دیگری به جای جراحی مفصل ران و جایگزینی پروتز مصنوعی استفاده نماید.

توجه داشته باشید که احتمال شکستگی سر استخوان ران ، با افزایش سن تشدید می گردد. تا جایی که افراد میانسال به ویژه افراد بالای 85 سال ، به دلیل تغییر در ساختار استخوان و سلامت کلی ؛ بیش از دیگر افراد در معرض شکستگی سر استخوان ران قرار دارند.