آشنایی با جراحی تعویض مفاصل لگن یا آرتروپلاستی لگن

جراحی تعویض مفاصل لگن ؛ نوعی از آرتروپلاستی مفصل ران است که شامل برداشتن مفصل لگن آسیب دیده و غضروف اطراف آن و جایگزینی آن با پروتز است که از مواد زیست سازگار ساخته شده است.

حال آن که زمانی که آسیب شدید ناشی از آرتروز یا جراحت وارده به لگن ، انجام فعالیت های روزمره را سخت و مشکل کرده باشد ؛ باید جراحی تعویض کامل مفاصل لگن انجام پذیرد.

این جراحی با هدف کاهش درد در حین بازیابی حس عملکرد طبیعی در مفصل لگن صورت می پذیرد ؛ چرا که پروتز مفصل لگن ، درد را کاهش داده و عملکرد ران و لگن را بهبود می بخشد.

لذا می توان گفت جراحی تعویض مفاصل لگن با جایگزینی پروتز مصنوعی ، به شما این امکان را می دهد که بدون درد حرکت کرده و کارهایی که قبلا می توانستید انجام دهید را مجددا از سر بگیرید.

توجه داشته باشید که انواع مختلفی از مفصل مصنوعی وجود دارد و متخصص ارتوپد ؛ بسته به شرایط بیمار ، مناسب ترین نوع را برای وی انتخاب می کند.

جراحی تعویض مفاصل لگن

جراحی تعویض مفاصل لگن برای چه افرادی تجویز می گردد ؟

به طور کلی عمدتا جراحی تعویض مفاصل لگن یا در واقع آرتروپلاستی لگن ، به افراد مبتلا به بیماری های ذیل توصیه می شود :

• در بیماران مبتلا به آرتروز شدید ران ( التهاب مفاصل ) که با درد زیاد در این ناحیه و نیز مشکل در راه رفتن مواجه هستند.
  • در افرادی که دچار استئوآرتریت یا آماس مفصلی ( شایع ترین نوع ساییدگی و التهاب مفصل ران ) هستند.
  • در اشخاصی که دچار شکستگی مفصل قسمت بالایی استخوان ران ( سر استخوان ران ) شده اند.

البته باید خاطر نشان نمود که به طور کلی از آن جا که جراحی تعویض مفصل ران ، با نگرانی ها و خطرات خاص خود همراه است ؛ سعی جراح ارتوپد بر آن است که حتی المقدور از گزینه های درمانی دیگری به جای جراحی مفصل ران و جایگزینی پروتز مصنوعی استفاده نماید.

توجه داشته باشید که احتمال شکستگی سر استخوان ران ، با افزایش سن تشدید می گردد. تا جایی که افراد میانسال به ویژه افراد بالای 85 سال ، به دلیل تغییر در ساختار استخوان و سلامت کلی ؛ بیش از دیگر افراد در معرض شکستگی سر استخوان ران قرار دارند.

جراحی تعویض مفصل ران

تعویض مفصل ران ، جراحی بسیار موفقی است که در آن قسمت هایی از مفصل ران با پروتز جایگزین می شود و شامل برداشتن و تعویض قسمت هایی از لگن و استخوان ران است که مفصل ران را تشکیل می دهند.

این جراحی در درجه اول برای تسکین درد و سفتی مفصل ران انجام می شود.

همچنین بعضی اوقات برای درمان آسیب هایی مانند شکستگی یا رشد نامناسب مفصل ران و برای سایر موارد نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

چگونه می توان فهمید به تعویض مفصل ران نیاز دارید ؟

• اگر علائم آرتروز را دارید ، باید جایگزینی مفصل ران را در نظر بگیرید.
  • سفتی لگن که حرکت را محدود و راه رفتن را دشوار می کند.
  • درد شدید لگن که با دارو برطرف نمی شود و باعث اختلال در کار ، خواب یا فعالیت روزمره می شود.

انواع مختلف جراحی تعویض مفصل ران

1. تعویض کامل مفصل ران
  2. تعویض قسمت سر مفصل ران

روش های جراحی تعویض مفصل ران

این جراحی به دو روش عمده برای تعویض مفصل ران انجام می شود :

1. روش خلفی : رایج ترین روش برای تعویض مفصل ران می باشد.
  2. روش قدامی : این روش از جراحی تعویض مفصل ران ، گاهی اوقات “جایگزینی مفصل ران عضله ای” نامیده می شود.

برای شروع عمل ، جراح تعویض مفصل ران برش هایی را در قسمت پشت ( خلفی ) یا جلو ( قدامی ) ران ایجاد می کند. هر دو روش تسکین درد و بهبود پیاده روی و حرکت در طی هفته های جراحی را ارائه می دهد.

چگونه برای جراحی تعویض مفصل ران آماده شوم ؟

اقدامات خاصی وجود دارد که بیماران می توانند قبل و بعد از جراحی برای زمان بهبودی و نتایج بهتر انجام دهند.

مهم است که از دستورالعمل ها و راهنمایی های ارائه شده توسط جراح ارتوپدی، تیم پزشکی و متخصص توانبخشی استفاده کنید.

برخی از کارهای خاص تقریبا در همه افراد اعمال می شود ( مانند نصب صندلی توالت فرنگی ) و سایر موارد که به شرایط خاص شما بستگی دارد.

• اگر اضافه وزن دارید ، پزشک توصیه کند قبل از جراحی وزن خود را کم کنید. کاهش وزن می تواند به پیشگیری از بروز عوارض مانند عفونت کمک کند.
  • سیگار را ترک کنید ؛ زیرا مصرف نیکوتین بر جریان خون تأثیر می گذارد و می تواند بهبودی شما را مختل کند. جراح ممکن است نکات مربوط به ترک سیگار را به شما ارائه دهد یا شما را به یک متخصص پزشکی ارجاع دهد تا به ترک سیگار کمک کند.
  • برخی تمرینات برای کشش و تقویت عضلات اطراف مفصل ران ، می تواند به بهبودی بعد از جراحی کمک کند.
  • چند هفته پس از جراحی قادر به رانندگی نخواهید بود ، مدت زمان دقیق آن بستگی به مدت مصرف داروی مسکن و زمان بازگشت کامل قدرت جسمانی شما دارد ؛ لذا هماهنگ کنید دوست یا یکی از اعضای خانواده شما را همراهی کند.
  • مصرف داروهای رقیق کننده خون ؛ مانند آسپیرین یا وارفارین را چند هفته قبل از جراحی قطع کنید.

جراحی تعویض مفاصل لگن

آیا می توان تعویض مفصل ران را به صورت سرپایی انجام داد ؟

بیشتر بیماران یک یا دو شب پس از جراحی در بیمارستان می مانند. برخی از بیماران ممکن است بتوانند در همان روز بصورت سرپایی جراحی تعویض مفصل ران را انجام دهند و به خانه برگردند.

مراقبت های بعد از جراحی تعویض مفصل ران

زمانی که در بیمارستان بستری هستید ، یک فیزیوتراپیست برای انجام تمرینات و حرکات خاص با شما کار خواهد کرد.

شرکت در فیزیوتراپی پس از جراحی تعویض مفصل ران به بهبود جریان خون و تقویت عضلات کمک می کند. همچنین به شما کمک می کند تا آسوده خاطر حرکت کنید.

با کمک واکر یا عصا در مسافت های کوتاه قدم بزنید.

فیزیوتراپیست به شما کمک می کند تا تمرینات تقویت و دامنه حرکتی خاصی را در رختخواب انجام دهید.

قبل از ترک بیمارستان ، یک فیزیوتراپیست دستورالعمل هایی را درباره تمرینات روزانه برای انجام در خانه به شما ارائه می دهد.

پیش از ترک بیمارستان ، یک متخصص کاردرمانی نیز با شما کار خواهد کرد تا روش های تغییر یافته انجام کارهای روزمره را بیاموزید و تمرین کنید ازجمله :

• دوش گرفتن
  • خوابیدن و بلند شدن از رختخواب