زمان مطالعه: 5 دقیقه

درباره جراح آندوسکوپیک دیسک

جراح آندوسکوپیک دیسک یا به عبارتی جراح دیسک ، در حقیقت پزشکی است که درمان دردهای گردن و کمر و نیز پارگی و بیرون زدگی دیسک در حوزه صلاحیت ایشان می باشد.

بهترین جراح دیسک ، نسبت به بیمار خود احساس مسئولیت داشته و در نتیجه به منظور درمان وی ، مناسب ترین روش درمانی را بر می گزیند.

مطالعه مقاله پیش رو شما را در انتخاب بهترین جراح دیسک ، کمک خواهد کرد ؛ لذا توصیه می شود در صورتی که با دردهای مزمن کمر یا گردن مواجه هستید و درصدد مراجعه به جراح دیسک هستید ، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

دلایل بروز دیسک کمر

دیسک کمر در اثر تغییر در ساختار دیسک طبیعی ایجاد می شود.

بیشتر اوقات ، بیماری دیسک در نتیجه افزایش سن و تجزیه طبیعی داخل دیسک اتفاق می افتد ؛ آسیب شدید و ضربه به ناحیه کمر نیز می تواند باعث فتق دیسک شود.

جراح آندوسکوپیک دیسک

جراحی دیسک

پیش از پرداختن به مبحث انتخاب جراح دیسک ، لازم دانستیم تا اختصارا به شرح توضیحاتی پیرامون بیماری دیسک و جراحی دیسک بپردازیم.

به طور کلی دیسک ها به مثابه بالشتک هایی می باشند که مابین استخوان های ستون فقرات واقع شده اند و وظیفه حفاظت از ستون فقرات و پشتیبانی از آن را بر عهده دارند.

افزایش سن ، اصلی ترین عاملی است که به فرسایش و تخریب دیسک ، منتج می گردد که در اصطلاح چنین اطلاق می شود که دیسک گردن یا کمر به وقوع پیوسته است.

در واقع جابجایی یا تخریب دیسک ، از متداول ترین و رایج ترین بیماری های مرتبط با ستون فقرات به شمار می رود که منجر به محدودیت فرد در انجام بسیاری از امور روزمره شده و وی را در انجام فعالیت های روزانه با مشکل مواجه می سازد.

توجه داشته باشید که راهکارهای مختلفی در راستای درمان دیسک وجود دارد که در صورت عدم پاسخگویی درمان های دارویی ، فیزیوتراپی و به طور کلی تمامی روش های درمانی غیرتهاجمی ، پزشک جراحی دیسک را پیشنهاد خواهد نمود ؛ جراحی دیسک ، آخرین گزینه برای درمان دیسک محسوب می شود.

حال آن که جراحی دیسک به چند روش ؛ اعم از جراحی باز و جراحی آندوسکوپیک قابل انجام است که در مقاله حاضر ، تمرکز ما بر روی جراحی آندوسکوپیک دیسک می باشد.

جراحی آندوسکوپیک دیسک چیست ؟

یکی از مدرن ترین روش های جراحی دیسک می باشد که به منظور انجام آن ؛ نیازی به ایجاد شکاف عمیقی که در جراحی دیسک به روش باز بر روی ناحیه مورد نظر ایجاد می شد ، وجود ندارد.

طی جراحی آندوسکوپیک دیسک ، تنها برشی بسیار ظریف بر روی موضع مورد نظر ایجاد شده و سپس دوربینی با قدرت وضوح بالا از طریق این برش به زیر پوست فرستاده می شود و امکان مشاهده اندام های درونی بیمار را بر روی مانیتور متصل به دستگاه فراهم می آورد.

بدین ترتیب جراح آندوسکوپیک دیسک خواهد توانست ، به وضوح و با دقت بسیار بالا به مشاهده محل ضایعه پرداخته و با برداشتن قسمتی که موجب ایجاد فشار بر روی عصب شده است ، به بهترین نحو ممکن به درمان بیماری دیسک بپردازد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص جراحی آندوسکوپیک دیسک ، به مقاله جامع موجود در سایت مراجعه فرمایید.

توضیحات دکتر محمد ابراهیم طاهریان بهترین جراح آندوسکوپیک درباره جراحی آندوسکوپی دیسک

ویژگی های بهترین جراح دیسک

  • بهترین جراح دیسک ، پزشکی است که بین روش های درمانی موجود ، بهترین و موثرترین آن را انتخاب نماید.
  • یک جراح دیسک ماهر و مجرب ، باید به انواع متدهای جراحی دیسک اشراف داشته و توانایی انجام آن ها را داشته باشد.
  • بهترین جراح دیسک ، جراحی است که دیدی واقع بینانه نسبت به این جراحی در بیمار خود ایجاد نماید و عوارض جراحی ، مدت زمان انجام آن ، مکانیزم عمل و حتی احتمال عود مجدد بیماری را برای بیمار خود تبیین نماید.

در نهایت ، این که بهترین جراح دیسک باید این اطمینان را در بیمار ایجاد کند که در صورت وقوع هر گونه عارضه ناشی از عمل ؛ بیمار را تا پایان بهبودی همراهی خواهد کرد.

جراحی آندوسکوپیک دیسک به چه کسانی توصیه می شود ؟

اگر آزمایشات تشخیصی ؛ وجود فتق یا بیرون زدگی دیسک را محرز نموده و علائمی از قبیل بی حسی ، ضعف پا ، درد زیاد در کف یا ساق پا دارید و به طور کلی علائمی دارید که با فیزیوتراپی یا دارو بهبود نیافته اند ؛ جراحی آندوسکوپیک دیسک می تواند گزینه درمانی مناسبی برای شما باشد.

اقدامات قبل از جراحی آندوسکوپیک دیسک

  • قبل از این عمل جراحی ؛ سوابق پزشکی شما مانند ابتلا به بیماری قلبی یا مشکلات تنفسی ، دیابت ، فشار خون ، درمان های قبلی ، نتایج تصویر برداری اشعه ایکس ، سی تی اسکن ، ام آر آر ، آزمایش خون و اقدامات دیگر تشخیصی بررسی می شوند.
  • حساسیت دارویی و غذایی ، عوارض جانبی ناشی از دارو یا مکمل های غذایی روزانه ، سابقه خانوادگی ، مصرف دخانیات و الکل ، سابقه خونریزی ( کبودی غیرمعمول ) و معاینات عصبی بیمار مورد ارزیابی قرار می گیرد.
  • استقامت جسمی بیمار ؛ مانند راه رفتن و بالا رفتن از پله ها ارزیابی می شود.

لازم به ذکر است که هر وضعیت تداخلی بر سیستم قلبی – عروقی ، ریوی ، دستگاه گوارش ، غدد درون ریز و عصبی می تواند خطر جراحی را افزایش دهد.

در حین جراحی آندوسکوپیک دیسک چه اتفاق می افتد ؟

بعد از بیهوشی ، پوست ضد عفونی و میزان دسترسی به مهره محاسبه می شود ؛ سپس سوزن در ناحیه جراحی قرار می گیرد و آندوسکوپ به دقت جایگذاری می شود.

لوله فلزی کوچکی برای مشاهده مستقیم ستون فقرات داخل مهره ها گذاشته می شود. این لوله ، به عنوان مسیر عبور ابزار جراحی عمل می کند تا عضلات بیمار بریده یا پاره نشود.

سپس پارگی حلقوی ، دیسک بیرون زده یا فتق دیسک را می توان به راحتی از طریق لوله مشاهده کرد.

بیرون زدگی کوچک دیسک یا پارگی حلقوی می تواند با لیزر درمان شود.

لیزر ، ماده دیسک را تبخیر می کند ؛ عصب های داخل دیسک را می کشد و دیسک را سفت می کند تا از نشت بیشتر ماده دیسک در عصب های اطراف جلوگیری کند.

در این مرحله ، لوله برداشته می شود و برش با یک یا دو بخیه بسته می شود.

در موارد خاص ، هسته دیسک با کمک آنزیم خاصی جمع می شود تا فشار حلقه غضروف خارجی را کاهش دهد و دیسک را بهبود بخشد.

آندوسکوپی ستون فقرات ، جراحی کم خطر بسته است و به ندرت عوارضی به همراه دارد.

جراحی آندوسکوپی دیسک ، یک عمل کم تهاجمی است و بیمار 24 ساعت پس از عمل ترخیص می شود.

مراقبت های بعد از جراحی آندوسکوپیک دیسک

مراقبت های ستون فقرات ، سه هفته اول بعد از جراحی باید رعایت شوند.

  • محدودیت حرکتی : از فعالیت های فشرده ، بلند کردن اجسام سنگین و کارهای تکراری که مستلزم حرکت قسمت تحتانی کمر است سه هفته اول بعد از جراحی ، پرهیز کنید.

به عبارتی هرگونه کاری که نیاز به خم شدن ، بلند کردن و چرخش ستون فقرات است تا 3 هفته ممنوع می باشد.

  • بریس کمر : جراح آندوسکوپیک دیسک ، ممکن است استفاده از بریس را توصیه کند اما برای تمام بیماران الزامی نیست. ( بریس می تواند برای راحتی بیمار ، تجویز شود )
  • قدم زدن : راه رفتن ، موجب افزایش جریان گردش خون و کاهش بروز لخته شدن خون می شود ؛ لذا توصیه می شود افراد بعد از جراحی و در طول دوره نقاهت در منزل به آهستگی راه بروند.
  • تغذیه مناسب : افزودن میزان مناسب پروتئین و ویتامین ؛ بویژه ویتامین آ در برنامه غذایی ، برای بهبودی زخم و بافت پس از جراحی مهم است.
  • داروی مسکن : مسکن تجویز شده صرفا طبق دستور پزشک استفاده شود. اغلب بیماران می توانند مسکن تجویزی را بعد از یک هفته متوقف کنند.

داروهای بدون نسخه ؛ مانند استامینوفن و داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن را می توان به عنوان مکمل یا به جای داروی مسکن تجویزی استفاده کرد.

  • شش هفته پس از جراحی ، بیماران تصویربرداری اشعه ایکس را برای اطمینان از تراز ستون فقرات و بهبودی محل برش انجام می دهند.
  • اکثر بیماران یک تا دو هفته پس از عمل می توانند به کار خود بر گردند ، اما بیمارانی که ماهیت شغل آن ها مستلزم نیروی جسمانی است باید زمان بیشتری از محل کار خود مرخصی داشته باشند.
  • یکسال پس از جراحی ، بیماران باید مجددا تصویربرداری اشعه ایکس از نمای انعطاف کمر ( خم شدن و گرفتن انگشت شست پا ) و حرکت کششی ( خم شدن به پشت از ناحیه کمر ) انجام دهند.