درباره دیسک کمر

امروزه پیشرفت فناوری ، سبب کم تحرکی افراد شده و از این رو در حال حاضر بیماری هایی همچون دیسک کمر ( فتق دیسک کمری ) بسیار رواج یافته است. متاسفانه این بیماری ، منجر به ایجاد تاثیرات مخربی بر روی عضلات کمر و سلامت افراد خواهد شد.

به طور کلی افراد ، در ستون فقرات خود 26 مهره دارند. زمانی که به هر دلیلی ‌یکی از دیسک بین مهره ای دچار بیرون زدگی شود و به نخاع فشار وارد آورد ؛ سبب احساس درد در آن ناحیه و پاها شده و در واقع موجب ابتلا به بیماری دیسک کمر می گردد.

لازم به ذکر است که معمولا بیماری ديسک کمر ، مهره های چهارم و پنجم کمر را درگیر می کند.

احتمال بروز بیماری ديسک کمر ، در همه سنین وجود دارد ؛ اما اکثرا این بیماری ، افراد بالای 45 سال را درگیر می کند.

علل بروز دیسک کمر

توجه داشته باشید ابتلا به بیماری ديسک کمر ، می تواند ناشی از علل مختلفی باشد که برخی از آن ها عبارتند از :

• اضافه وزن
  • افزایش سن
  • داشتن شکم بزرگ
  • بلند کردن اجسام سنگین
  • و غیره

دیسک کمر

علائم دیسک کمر

• گرفتگی عضلات
  • احساس درد شدید در ناحیه کمر
  • احساس درد در ناحیه باسن

از علائم دیسک کمر در پاها می توان به موارد ذیل اشاره نمود :

• بی حسی پا
  • احساس خارش در پا
  • از کار افتادن عصب پا
  • لاغری ناحیه ساق و ران پا
  • احساس درد در ناحیه جلو و پشت ران
  • از دست دادن کنترل ادرار و مدفوع ( در صورتی که بیماری بسیار پیشرفت کرده باشد ، سبب بروز این علائم در بیمار خواهد شد ).

تشخیص دیسک کمر

افراد در صورت مواجهه با علائم بیماری ديسک کمر باید به متخصص ارتوپد مراجعه نمایند. پزشک متخصص ؛ در صورت مشکوک شدن به بیماری ديسک کمر ، جهت تشخیص دقیق این بیماری برای بیمار آزمایشاتی ؛ از قبیل تصویر برداری ، تست الکتریکی ، سی تی اسکن ، ام آر آی و غیره تجویز خواهد کرد.

بهترین روش درمان دیسک کمر

در صورتی که پزشک از ابتلای فرد به ديسک کمر مطمئن شد ؛ با توجه به پیشرفت بیماری ، روش های درمانی متفاوتی پیشنهاد می دهد.

متخصص ارتوپد ، در ابتدا از طریق روش های درمانی غیرتهاجمی ؛ همچون فیزیوتراپی ، استفاده از دارو ، آب درمانی و غیره اقدام به درمان بیماری می نماید و در صورت وخامت بیماری ، درخواست جراحی دیسک را صادر می کند.

در جلسات فیزیوتراپی ؛ حرکات کششی مناسب ، شیوه درست راه رفتن ، بلند کردن اجسام و غیره به بیماران آموزش داده می شود.

آیا استراحت در درمان دیسک کمر تاثیرگذار است ؟

بسیاری از بیماران تصور می کنند که جهت درمان و جلوگیری از پیشرفت بیماری دیسک کمر ، باید به طور مطلق استراحت کنند ؛ در صورتی که این باور اشتباه است و آن ها باید استراحت نسبی داشته باشند و تنها از انجام فعالیت های سنگین دوری کنند.