درباره دیسک کمر

امروزه پیشرفت فناوری ، سبب کم تحرکی افراد شده و از این رو در حال حاضر بیماری هایی همچون دیسک کمر ( فتق دیسک کمری ) بسیار رواج یافته است. متاسفانه این بیماری ، منجر به ایجاد تاثیرات مخربی بر روی عضلات کمر و سلامت افراد خواهد شد. ( جراح آندوسکوپیک دیسک )

به طور کلی افراد ، در ستون فقرات خود 26 مهره دارند. زمانی که به هر دلیلی ‌یکی از دیسک بین مهره ای دچار بیرون زدگی شود و به نخاع فشار وارد آورد ؛ سبب احساس درد در آن ناحیه و پاها شده و در واقع موجب ابتلا به بیماری دیسک کمر می گردد.

لازم به ذکر است که معمولا بیماری ديسک کمر ، مهره های چهارم و پنجم کمر را درگیر می کند.

احتمال بروز بیماری ديسک کمر ، در همه سنین وجود دارد ؛ اما اکثرا این بیماری ، افراد بالای 45 سال را درگیر می کند.

دیسک کمر

علائم دیسک کمر

• گرفتگی و انسداد عضلات کمر
  • احساس درد شدید در ناحیه کمر و باسن

از علائم دیسک کمر در پاها می توان به موارد ذیل اشاره نمود :

• افراد مبتلا به ديسک کمر ، غالبا در پاهای خود احساس بی حسی می کنند.
  • احساس خارش در پا ؛ از دیگر علائم ابتلا به بیماری ديسک کمر می باشد.
  • به دنبال این بیماری در عمده موارد ، عصب پا از کار می افتد.
  • افرادی که به بیماری ديسک کمر دچار هستند ، اغلب ساق و ران پای لاغری دارند.
  • احساس درد در ناحیه جلو و پشت ران ؛ نیز یکی دیگر از علائم ديسک کمر می باشد.
  • در مواردی که بیماری ديسک کمر بسیار پیشرفت کرده باشد ، شاهد از دست دادن کنترل ادرار و مدفوع در فرد مبتلا به این بیماری خواهیم بود.

علل بروز دیسک کمر

توجه داشته باشید ابتلا به بیماری ديسک کمر ، می تواند ناشی از علل مختلفی باشد که برخی از آن ها عبارتند از :

• اضافه وزن
  • افزایش سن
  • داشتن شکم بزرگ
  • بلند کردن اجسام سنگین
  • و غیره

تشخیص دیسک کمر

افراد در صورت مواجهه با علائم بیماری ديسک کمر باید به متخصص ارتوپد مراجعه نمایند. پزشک متخصص ؛ در صورت مشکوک شدن به بیماری ديسک کمر ، جهت تشخیص دقیق این بیماری برای بیمار آزمایشاتی ؛ از قبیل تصویر برداری ، تست الکتریکی ، سی تی اسکن ، ام آر آی و غیره تجویز خواهد کرد.

آیا استراحت در درمان دیسک کمر تاثیرگذار است ؟

بسیاری از بیماران تصور می کنند که جهت درمان و جلوگیری از پیشرفت بیماری دیسک کمر ، باید به طور مطلق استراحت کنند ؛ در صورتی که این باور اشتباه است و آن ها باید استراحت نسبی داشته باشند و تنها از انجام فعالیت های سنگین دوری کنند.

درمان دیسک کمر

در صورتی که پزشک متخصص ارتوپد ، از ابتلای فرد به ديسک کمر مطمئن شود ؛ با توجه به پیشرفت بیماری ، روش های درمانی متفاوتی پیشنهاد می دهد.

پزشک ، در ابتدا از طریق روش های درمانی غیرتهاجمی ؛ همچون فیزیوتراپی ، تجویز دارو ، آب درمانی و غیره ؛ اقدام به درمان بیماری می نماید و در صورت وخامت بیماری ، درخواست جراحی دیسک را صادر می کند.

لازم به ذکر است که در جلسات فیزیوتراپی ؛ حرکات کششی مناسب ، شیوه درست راه رفتن ، بلند کردن اجسام و غیره به بیماران آموزش داده می شود.

جراحی آندوسکوپی دیسک کمر

در حال حاضر با پیشرفت علم پزشکی و همچنین پیشرفت فناوری های این حوزه ، شاهد آن هستیم که درمان بخش عمده ای از بیماری های ارتوپدی ؛ از جمله ديسک کمر با استفاده از جراحی به روش های کم تهاجمی ؛ نظیر جراحی آندوسکوپی محقق شده و نتایج قابل قبولی در پی داشته است.

مزایای جراحی دیسک کمر به روش آندوسکوپی

به طور کلی در مواردی که جراح متخصص ؛ برای درمان بیماری دیسک کمر ، انجام جراحی را پیشنهاد می نماید ؛ جراحی آندوسکوپی دیسک ، بهترین و مناسب ترین روش خواهد بود.

در این روش ، در راستای ترمیم بخش آسیب دیده دیسک و بهبود وضعیت بیمار ، از امواج رادیو فرکوئنسی استفاده می شود.

لذا از آن جا که استخوان های ناحیه کمر دستکاری نمی شوند ؛ به جرأت می توان گفت که جراحی آندوسکوپی دیسک کمر ، عوارض جراحی دیسک با متد باز را نداشته و در نتیجه ، احتمال مواجهه با پیامدهایی از قبیل خونریزی موضع عمل ، بروز عفونت در محل جراحی شده و نیز درد ناشی از جراحی و غیره در جراحی به روش آندوسکوپی به حداقل خواهد رسید.

همچنین ناگفته نماند که طول دوره نقاهت پس از جراحی آندوسکوپی دیسک کمر ؛ در قیاس با جراحی به روش باز ، به مراتب کوتاه تر بوده و افراد بعد از بازه زمانی کوتاهی پس از انجام آن می توانند امور روتین خود را از سر بگیرند.