بیماری پوکی استخوان

پوکی استخوان چیست ؟ منظور از پوکی استخوان یا Osteoporosis ، کاهش تراکم استخوان می باشد که سبب کاهش قدرت استخوان شده و شانس شکنندگی آن را تشدید می کند ؛ تا جایی که اصابت کوچکترین ضربه می تواند منجر به شکستگی استخوان شود.

این بیماری می تواند هر یک از استخوان های بدن را درگیر کند ، اما عموما در دنده ها ، مچ دست ، لگن و ستون فقرات بیش از دیگر نواحی بدن مشهود است.

بیماری پوکي استخوان ؛ تدریجا پیشروی کرده و اغلب تا زمانی که منجر به شکستگی شود ، هیچ علامتی به همراه ندارد.

اگرچه پوکي استخوان یک بیماری پیشرونده است ، اما امکان پیشگیری و همچنین درمان آن وجود دارد.

پوکی استخوان

علل ایجاد کننده پوکی استخوان

• رژیم غذایی نامناسب
  • سبک غلط زندگی
  • اختلالات فیزیولوژیک
  • بی تحرکی
  • افزایش سن
  • مصرف برخی داروها
  • ابتلا به برخی بیماری های خاص ؛ نظیر بیماری های گوارشی ، روماتیسم مفاصل و غیره

لازم به ذکر است که افزایش سن از مهم ترین عوامل ایجاد کننده بیماری پوکي استخوان محسوب می شود ، به طوری که این بیماری معمولا در سنین میانسالی رخ می دهد و با ضعف و درد کلی بدن همراه است.

علائم پوکی استخوان

عمدتا پوکي استخوان در مراحل اولیه ، فاقد هرگونه علامت است ؛ اما با پیشرفت بیماری به تدریج علائم آن نمایان می گردد.

از رایج ترین علائم پوکي استخوان می توان به موارد ذیل اشاره داشت :

• پوکي استخوان ، می تواند موجب بروز درد در مفاصل گردد.
  • اختلال در ایستادن و نشستن به صورت صحیح ، از دیگر علائمی است که پوکي استخوان ممکن است ایجاد نماید.
  • پوکي استخوان ، کاهش تدریجی قد را به دنبال خواهد داشت.
  • شکننده شدن استخوان حتی در صورت برخورد ضربات با شدت ناچیز ، نیز از دیگر علائم پوکي استخوان به شمار می رود.

پوکی استخوان

تشخیص پوکی استخوان

در اکثر موارد ، پوکي استخوان با یک رادیوگرافی ساده قابل تشخیص خواهد بود ؛ به طوری که طی این عکسبرداری ، پزشک متخصص با رویت نازک شدن استخوان کورتیکال یا مشاهده کاهش خطوط داخل استخوان اسفنجی می تواند وجود پوکي استخوان را تشخیص دهد.

توجه داشته باشید در صورتی امکان تشخیص پوکي استخوان با رادیوگرافی ممکن خواهد بود که بیشتر از 30 درصد تراکم استخوان تقلیل یافته باشد ؛ لذا نمی توان اذعان داشت که رادیوگرافی ، ابزار دقیقی برای تشخیص پوکي استخوان است.

از این رو در حال حاضر ؛ در راستای سنجش تراکم استخوان و تشخیص پوکي استخوان ، روش Doual_enerjy X_ray مورد استفاده قرار می گیرد.

سخن آخر

افرادی که با هر یک از علائم فوق الذکر مواجه هستند ؛ جهت تشخیص وجود بیماری پوکي استخوان ، جلوگیری از پیشرفت و درمان آن باید به متخصص ارتوپد مراجعه نمایند.

دکتر محمد ابراهیم طاهریان بهترین متخصص ارتوپد در تهران می باشند ؛ ایشان از برجسته ترین پزشکان متخصص در این حوزه هستند که با بهره وری از نوین ترین تکنیک ها امکان درمان بیماری های ارتوپدی را به بهترین نحو ممکن میسر می سازند.