خار پاشنه : فاسیای کف پا در حقیقت ، باندی پهن در کف پا می باشد که از پاشنه پا تا نوک انگشتان پا امتداد یافته است ؛ حال آن که چنانچه فاسیا دچار التهاب شود و این التهاب تداوم یابد ؛ می تواند موجب نشت و رسوب کلیسم در نقطه پیوند فاسیا به پاشنه پا شده و به خار پاشـنه بدل گردد. دکتر محمد ابراهیم طاهریان در درمان این دسته از عارضه ها بهترین عملکرد را دارد.

خار پاشنه ، نوعی زائده استخوانی خار مانند است که در استخوان پاشنه پا نمود می یابد ؛ این زائده گاها دردناک شده و می تواند منجر به اختلال در راه رفتن شود.

لازم به ذکر است که خود خار پاشـنه ، هرگز سبب ایجاد درد نشده و درد موجود در پاشنه پا ، از کشیدگی فاسیای کف پا نشأت می گیرد.

برای تشخیص دقیق این بیماری باید به متخصص ارتوپد مراجعه گردد.

دکتر محمد ابراهیم طاهریان بهترین متخصص ارتوپد در تهران و از حاذق ترین پزشکان این حوزه می باشند ؛ شما همراهان عزیز که از مشکل خارپاشنه رنج می برید می توانید با مراجعه به مطب ایشان از خدمات بهینه ای بهره مند شده و از درد مزمن ناشی از این بیماری رهایی یابید.

علل ایجاد کننده بیماری خار پاشنه

به طور کلی علت اصلی خار پاشـنه ، ناشی از آسیب یا فشار به نسج پاشنه پا می باشد که منتج به استخوانی شدن بست های کف پا و در واقع التهاب فاسیای کف پا می شود.

خار پاشنه

البته عوامل دیگری نیز وجود دارند که زمینه ابتلا به بیماری خارپاشنه را فراهم می سازند ؛ در ذیل به مهم ترین آن ها اشاره داشته ایم.

• اضافه وزن
  • پوشیدن کفش نامناسب
  • صافی کف پا
  • زیاد یا کم بودن قوس کف پا
  • راه رفتن روی سطوح ناهموار
  • افزایش سن و متعاقبا تغییر جنس نسج فاشیای پلانتار
  • چرخش کف پا به بیرون ( Pronation ) و تشدید فشار وارده به بافت فاشیا
  • ضربات مداوم به کف پا ( به عنوان مثال انجام ورزش هایی که سبب کوبیده شدن مکرر کف پا به زمین می شوند )

علائم خار پاشنه

خار پاشـنه غالبا با درد در پاشنه پا ، خود را نمایان می کند. درد خار پاشنه ، در لبه داخلی پاشنه یا مرکز آن است.

لازم به ذکر است شدت درد خار پاشنه و درد کف پا ؛ در ابتدای روز و پس از برخاستن از خواب و استراحت ، به مراتب بیشتر از دیگر بازه های زمانی است و با راه رفتن ، به تدریج از میزان آن کاسته می شود.

همچنین توجه داشته باشید که درد خار پاشنه پس از اولین قدم بعد از نشستن طولانی مدت ،  تشدید می گردد.

راه رفتن روی سطوح ناهموار و سخت و همچنین حمل اشیاء سنگین ؛ از دیگر مواردی که به افزایش درد خار پاشنه می انجامد.

عوامل خطر خار پاشنه

بهتر است بدانید عوامل متعددی وجود دارد که خطر ابتلا این عارضه را افزایش می دهند که در این قسمت به برخی از مهمترین عوامل اشاره می نماییم:

• سن: ورم کف پا و خار پاشنه بیشتر در سنین 40 تا 60 سال مشاهده می شود.
  • فعالیت های ورزشی خاص: فعالیت هایی اعم از دویدن مسافت های طولانی، ورزش های هوازی، رقص باله که استرس و فشار زیادی به پاشنه پا وارد می کند.
  • مشکلات و نواقص پا: مشکلاتی اعم از صافی کف پا، قوس زیاد کف پا، غیر عادی راه رفتن در توزیع وزن هنگام ایستادن نقش بسزایی داشته و به فاسیای پا فشار وارد می کند.
  • چاقی: یکی دیگر از عوامل وارد کردن فشار به فاسیای پا، اضافه وزن می باشد.
  • افراد شاغلی که مجبور به ایستادن طولانی مدت هستند.
  • کوتاه یا سفتی عضلات پشت ساق پا
  • افزایش میزان فعالیت

روشهای تشخیص خار پاشنه

یکی از روشهای تشخیص این عارضه معاینه پزشکی بوده و شما با مراجعه به متخصص ارتوپد و با بررسی نقاط حساس پا مانند قوس کف پا، انعطاف پا و نوع راه رفتن محل درد و علت آن را بررسی می یابد. تصویربرداری با اشعه ایکس و ام آر آی (MRI) یکی از رایج ترین روشهای تشخیص خار پاشنه بوده که این روش به دلیل اطمینان از ایجاد درد توسط خارپاشنه و جلوگیری از احتمال بروز عوارض دیگر تجویز می گردد.

روشهای پیشگیری از خارپاشنه

یکسری روش ها در پیشگیری خار پاشنه بسیار موثر بوده که در این قسمت به مهمترین روشهای پیشگیری از این عارضه اشاره می نماییم:

• استفاده از کفش های مناسب که از قوس پا محافظت و پشتیبانی می کند و تا حد زیادی فشار بر روی پاها را برداشته که در این صورت احتمال بروز خار پاشنه کمتر می شود.
  • همانطور که در بالا ذکر کردیم اضافه وزن میتواند فشار زیادی را به پا و پاشنه ی پا وارد کند به همین دلیل کاهش وزن و داشتن تناسب اندام احتمال بروز خار پاشنه را کاهش می دهد.
  • استفاده از وسایل کمکی مانند ساپورت کف پا یا اینسرت‌ های ارتوپدیک منجر به کاهش فشار و احتمال ابتلا به خار پاشنه به کف پا می شود.
  • انجام یکسری تمرینات ورزشی برای تقویت و افزایش انعطاف پذیری پا منجر به احتمال بروز خار پاشنه می شود.

درمان خارپاشنه

در راستای درمان خارپاشنه ، هم روش های غیرجراحی وجود دارد و هم روش جراحی.

البته باید اشاره داشت که پزشک متخصص ، به منظور درمان این بیماری در عمده موارد از درمان های غیرجراحی بهره برده و امکان درمان موفقیت آمیز را میسر می سازد.

درمان غیرجراحی خارپاشنه

اقدامات غیرجراحی جهت درمان خارپاشنه عبارتند از :

• استراحت

به طور مثال افرادی که فعالیت های ورزشی ای انجام می دهند که طی آن به پاشنه آن ها فشار و ضربه وارد می شود ؛ برای درمان این بیماری باید فعالیت ورزشی خود را متوقف نموده یا به طور موقت قطع کنند.

• سرما

از دیگر راهکارهای غیرجراحی که در راستای درمان خارپاشنه می تواند موثر واقع گردد ، قرار دادن پاشنه پا بر روی یک کیسه پلاستیکی مملو از یخ یا یک بطری یخ زده می باشد. ( این کار باید روزانه 3 الی 4 مرتبه و هر بار به مدت 20 دقیقه تکرار شود )

• دارو

تجویز داروهای ضد التهابی از قبیل بروفن یا سلوکسیب نیز یکی دیگر از راه های درمان غیرتهاجمی خارپاشنه می باشد.

نرمش : با انجام برخی نرمش های خاص و ایجاد کشش ملایم بر روی عضلات پشت ساق فاشیای پلانتار می توان آن ها را منعطف تر و نرم تر نموده و درد ناشی از خارپاشنه را تسکین بخشید.

• تزریق کورتون

با تزریق کورتون در موضع درد البته توسط پزشک متخصص ، می توان اقدام به درمان خارپاشنه نمود.

لازم به ذکر است که تزریق متناوب کورتون ، می تواند خطرناک بوده و منجر به پارگی فاشیای کف پا شده و در نتیجه فرد را با صافی کف پا و درد شدید مواجه سازد.

• کفی طبی

با قرار دادن کفی های طبی ( از جنس سیلیکون ) در داخل کفش ، می توان پاشنه پا را نرم نگاه داشته و از افزایش درد پیشگیری نمود.

• آتل شبانه

به طور طبیعی هنگامی که می خوابید ، کف پا به سمت پایین خم می شود که این امر منتج به ریلاکس شدن فاشیای پلانتار می گردد و در نتیجه زمانی که فرد از خواب بر می خیزد با درد صبحگاهی روبرو خواهد بود.

لذا با استفاده از آتل یا به عبارتی اسپلینت و بستن آن به پا و ساق در هنگام خواب ، می توان مچ پا را در حالت 90 درجه قرار داده و مانع کشیده شدن فاشیای پلانتار در حین خواب شد.

• شوک ویو تراپی

در این روش ، امواج پرقدرت صوتی به پاشنه پا تابانده شده و بدین ترتیب با تسریع روند ترمیم آسیب های فاشیای پلانتار به درمان خارپاشنه می انجامد. ( این روش در همه افراد نتایج یکسانی ندارد )

درمان خارپاشنه با جراحی

چنانچه پس از یکسال درمان فعال ، همچنان از درد ناشی از این بیماری رنج می برید ؛ ممکن است پزشک شما برای تان انجام جراحی را تجویز نماید.