درباره درمان سیاتیک

درمان سیاتیک : سیاتیک ، دردی است که عصب سیاتیک ( بلندترین و بزرگترین عصب در بدن ) ، را درگیر می کند و از ناحیه تحتانی ستون فقرات شروع شده ، از باسن و پا عبور کرده و به زیر زانو منتهی می شود و در این بیماری ، علائم درد معمولا در یک طرف بدن خواهد بود. ( جراح ستون فقرات تهران )

سیاتیک ، زمانی اتفاق می افتد که عصب سیاتیک تحت فشار قرار گیرد ؛ به طوری که ممکن است فتق دیسک یا خار استخوان عصب ، سیاتیک را تحت فشار قرار دهد ؛ البته ناگفته نماند که درد سیاتیک از آسیب دیدگی عصب ، تحریک و التهاب عصب در کمر ایجاد می شود.

درد سیاتیک ، شبیه تیر کشیدن توصیف می شود و ضعف یا بی حسی ناشی از آن ، ممکن است در قسمت های مختلف پا اتفاق بیافتد.

درد ناگهانی بعد از حادثه یا تغییر وضعیت از یک حالت ؛ مانند باغبانی یا تصادف ، ایجاد می شود.

توجه داشته باشید معمولا درد سیاتیک در طول شب بی وقفه ادامه خواهد داشت ، لذا به منظور درمان این عارضه بهتر است حتما به جراح ستون فقرات مراجعه کنید.

درمان سیاتیک

علائم سیاتیک

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره شد ؛ درد سیاتیک معمولا باسن و ساق پا و به طور کلی یک طرف بدن را درگیر می کند ، از دیگر علائم این بیماری می توان به موارد ذیل اشاره نمود :

• درد یا بیحسی عمیق در یکی از باسن ها
  • سوزش ، مورمور شدن یا گرفتگی و احساس سنگینی در پا
  • ضعف در پای درگیرشده ، مثلا بلند شدن از حالت نشسته

توجه داشته باشید که درد سیاتیک ؛ در حالت نشسته یا ایستاده ، حرکت کردن ، عطسه یا سرفه کردن بدتر می شود.

ضمنا درد سیاتیک ؛ ممکن است هنگام خوابیدن افزایش یابد و باعث آشفتگی در خواب شود.

درمان سیاتیک بدون جراحی

درمان های غیرجراحی سیاتیک معمولا شامل ترکیبی از فیزیوتراپی ، داروها ، تزریقات درمانی و درمان های جایگزین است.

در مواردی که درد نسبتا خفیف است و فرد را از انجام کارهای روزمره باز نمی دارد ، پزشک ابتدا توصیه می کند ترکیبی از راه حل های اساسی فوق انجام شود.

در ادامه به معرفی و شرح توضیحی مختصر در خصوص روش های درمانی غیرتهاجمی سیاتیک پرداخته ایم.

• فیزیوتراپی

تمرینات کششی از جمله راهکارهایی است که می تواند به بهبود وضعیت بدن برای برداشتن فشار از عصب سیاتیک کمک کند.

در نهایت بیشتر افراد مبتلا به سیاتیک نیازی به جراحی ندارند و حدود نیمی از آنها در طی 6 هفته فقط با استراحت و دارو بهبود می یابند.

• ورزش

التهاب ناشی از سیاتیک ، با حرکت کردن می تواند بهبود یابد ؛ بنابراین پیاده روی کوتاه می تواند مفید واقع شود.

• استراحت محدود در تختخواب

سه روز به پا مرخصی دهید زیرا پا کار بزرگی انجام می دهد و مهم این است که روی تشک محکم بخوابید. پس از آن ، می توانید به فعالیت های عادی خود برگردید.

کمپرس گرم و سرد : کمپرس سرد و گرم را چند بار در روز روی کمرتان بگذارید. کمپرس گرم گرفتگی و اسپاسم عضله را آرام می کند و کمپرس سرد التهاب عضلات اطراف عصب سیاتیک را کاهش می دهد.

درمان سیاتیک

• درمان های جایگزین

در برخی موارد ، درمان های جایگزین مانند ماساژ ، اصلاح حرکات و طب سوزنی به درد سیاتیک کمک می کنند و شدت درد را کاهش می دهند.

دارو درمانی : دارو درمانی نیز می تواند در تقلیل درد سیاتیک موثر واقع گردد ، غالبا پزشک با تجویز داروهای مسکن و داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند آسپرین ، ایبوپروفن و ناپروکسن در مراحل اولیه بیماری سیاتیک ، مبادرت به درمان آن می نماید.

ضمنا توجه داشته باشید در صورتی که داروهای مسکن در التیام درد سیاتیک موثر واقع نشوند ، ممکن است پزشک داروهای شل کننده عضلانی یا ضد التهاب های قوی تری تجویز کند.

• تزریق استروئید

تزریق استروئید به طور مستقیم به عصب تحریک شده می تواند تسکین محدودی ایجاد کند.

در بعضی موارد ، پزشک ممکن است تزریق داروی کورتیکواستروئید را در اطراف ریشه عصب درگیر توصیه کند.

کورتیکواستروئیدها با سرکوب التهاب در اطراف عصب تحریک شده ، به کاهش درد کمک می کنند و اثرات آن معمولاً طی چند ماه از بین می رود.

تعداد تزریقات استروئیدی که می توانید انجام دهید محدود است ؛ زیرا خطر عوارض جانبی جدی هنگام تزریق ، افزایش می یابد.

لازم به ذکر است که بیشتر افراد مبتلا به سیاتیک ، طی چند هفته با درمان های مذکور بهتر می شوند ؛ البته برای سیاتیک مزمن با درد بیش از حد ، زمان درمان ممکن است بیشتر طول بکشد.

جراحی سیاتیک

در صورتی که درمان های غیر جراحی و جایگزین ، در راستای درمان سیاتیک ؛ موثر واقع نشوند ، جراحی سیاتیک انجام خواهد شد.

این گزینه معمولا مختص مواردی است که عصب فشرده باعث ضعف قابل توجه ، از دست دادن کنترل روده یا کنترل مثانه و درد در این نواحی شود ؛ در چنین مواردی ممکن است جراحی به عنوان اولین گزینه در نظر گرفته شود.