درباره فیبرومیالژیا

فیبرومیالژیا ؛ یک بیماری خاموش مزمن طولانی مدت است که باعث بروز درد در عضلات و استخوان ها ( درد ماهیچه ای – استخوانی ) ، احساس درد یا ناراحتی هنگام لمس کردن ناحیه درگیر ، خستگی عمومی ، اختلالات شناختی و اختلالات خواب می شود. ( متخصص ارتوپد )

تشخیص بیماری فیبرومیالژیا ، امری دشوار می باشد و غالبا درمانی برای آن وجود ندارد ؛ اما ترکیبی از تجویز دارو ، ورزش ، تغییر سبک زندگی و مدیریت استرس و عادت های سالم ، می تواند به اندازه کافی علائم این بیماری را تسکین دهد به طوری که فرد بتواند زندگی فعال و طبیعی را تجربه کند.

علائم فیبرومیالژیا

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره شد ، فيبروميالژيا باعث ایجاد درد در استخوان ها و عضلات می شود ؛ لازم به ذکر است دردی که در این نواحی دیده می شود ، دردی پیوسته است.

فیبرومیالژیا

سایر علائم فیبرومیالژیا عبارتند از :

• خستگی و اختلال خواب برای طولانی مدت
  • نگرانی
  • مشکل تمرکز یا توجه کردن
  • خشکی چشم
  • اختلالات مثانه و تکرر ادرار
  • درد در قسمت تحتانی شکم
  • نفخ شکم ، یبوست و اسهال
  • حساسیت به سرما ، گرما ، نور یا صدا
  • بیحسی یا سوزن سوزن شدن صورت ، بازو ، دست ، کف یا ساق پا

ناگفته نماند که بیماری فيبروميالژيا ، می تواند بر احساسات و سطح انرژی فرد مبتلا تاثیر بگذارد ؛ چرا که در افراد مبتلا به این بیماری ، مغز و اعصاب ممکن است سیگنال های طبیعی درد را به اشتباه فهمیده و به این ترتیب ، میزان آن را بیش از اندازه نشان دهند.

علل ابتلا به بیماری فیبرومیالژیا

تاکنون پزشکان ، علت اصلی ابتلا به فیبرومیالژیا را در نیافته اند و مطمئن نیستند که دقیقا چه چیزی موجب بروز این بیماری می شود ؛ اما برخی از پزشکان ، این بیماری را ناشی از مشکل عملکرد مغز در پردازش سیگنال های درد از مغز و نخاع اعصاب می دانند.

فیبرومیالژیا

موارد ذیل ، احتمال ابتلا به فیبرومیالژیا را تشدید می کنند :

• جنسیت ( زنان بیش از مردان در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند )
  • ابتلا به بیماری های مزمن دیگر مانند آرتریت یا عفونت
  • ابتلا به اختلالات روحی مانند نگرانی یا افسردگی
  • ابتلا به سندرم پسا ترومبوزی
  • کم تحرکی
  • سابقه ابتلای اقوام درجه یک به این بیماری

درمان فیبرومیالژیا

در حال حاضر درمانی برای این بیماری وجود ندارد ؛ البته باید توجه داشت که پروسه درمان این بیماری ، بر کاهش علائم و بهبود کیفیت زندگی متمرکز است ؛ لذا با تجویز دارو ، تکنیک خوددرمانی ، تغییر سبک زندگی ، نحوه خوابیدن درست ، فیزیوتراپی و کاردرمانی می توان به کنترل آن پرداخت.

چه افرادی به فیبرومیالژیا مبتلا می شوند ؟

فيبروميالژيا اغلب در سنین 25 تا 55 سال بروز می کند ، اگر چه کودکان هم به این بیماری مبتلا می شوند. توجه داشته باشید که به نظر می رسد زنان بیشتر از مردان به این بیماری مبتلا می شوند.