پزشک متخصص ارتوپد

متخصص ارتوپد یا جراح استخوان و مفاصل که اصطلاحا به وی متخصص استخوان و مفاصل نیز اطلاق می گردد ؛ پزشکی است که با بکارگیری متدهای غیرتهاجمی و تهاجمی ، اقدام به درمان تعداد کثیری از بیماری های اسکلتی – عضلانی و همچنین مشکلات سیستم حرکتی می نماید.

از جمله مشکلات سیستم حرکتی می توان به موارد ذیل اشاره نمود :

• تومورهای نسوج نرم و استخوان ها
  • بیماری های مادرزادی اندام های بدن
  • تخریب مفاصل بدن ؛ نظیر ساییدگی مفاصل و آرتروز
  • آسیب دیدگی مفاصل و استخوان ها در پی اصابت ضربه ، پاره شدن تاندون و رباط ، در رفتگی ، شکستگی و غیره

با توجه به موارد فوق می توان گفت که عمدتا افراد به دنبال مشکلات استخوانی و مفصلی و درد ناشی از آن ، آسیب دیدگی های ورزشی و ناتوانی های حرکتی به متخصص ارتوپد مراجعه می کنند.

روش های تشخیص بیماری های ارتوپدی

متخصص ارتوپد به منظور تشخیص زمینه و علت بروز دردهای مزمن مفصلی و استخوانی و علائم ناشی از آن و به طور کلی تمامی بیماری های ارتوپدی ؛ در ابتدا بیمار را تحت معاینه فیزیکی قرار داده و به منظور تشخیص قطعی ، غالبا از روش های تصویربرداری استفاده می کند ؛ البته روش های دیگری نیز وجود دارد که متخصص ارتوپد می تواند به منظور تشخیص دقیق علت درد از آن ها نیز استفاده نماید که عبارتند از :

• سی تی اسکن
  • ام آر آی
  • اسکن استخوان
  • پرتونگاری مفاصل
  • تصویربرداری با اشعه ایکس
  • دیسکوگرافی

در برخی موارد آر ای یا آزمایش خون نیز تجویز می گردد.

متخصص ارتوپد

ناگفته نماند متخصص ارتوپد در این راستا ممکن است به آزمایش رفلکس های بدن نیز مبادرت نماید ، چرا که رفلکس های غیر طبیعی می توانند بیانگر آسیب عصبی باشند.

لازم به ذکر است که مراجعه زود هنگام به متخصص ارتوپد ، تشخیص به موقع و بکارگیری درمان مناسب ؛ می تواند تا حدود قابل توجهی از علائم بیماری کاسته و به بهبود وضعیت بیمار کمک شایانی نماید.

توجه داشته باشید بر اساس علت درد و علائم بیماری ؛ برنامه درمانی که متخصص ارتوپد ارائه می دهد در هر فردی متفاوت می باشد.

دکتر محمد ابراهیم طاهریان بهترین متخصص ارتوپد در تهران ، از برجسته ترین و بهترین جراحان استخوان و مفاصل استان تهران می باشند که با تکیه بر توانمندی بالقوه ای که در درمان بیماری های اسکلتی – عضلانی و نیز مشکلات سیستم حرکتی دارند ؛ در ارائه بهینه ترین برنامه درمانی به مراجعین خود جزو حاذق ترین پزشکان این حوزه به شمار می روند که به بهترین نحو ممکن ، رضایت بیماران خود را فراهم می سازند.

سخن پایانی

افزایش سن ؛ عوارضی اعم از ضعف مفاصل ، استخوان ها و ماهیچه ها را به دنبال دارد ؛ لذا بالا رفتن سن از عوامل تشدید کننده ابتلا به دردهای اسکلتی و مفصلی محسوب می گردد.

البته این بدان معنا نیست که نمی توان از بروز این اختلالات در سنین میانسالی پیشگیری نمود ؛ بلکه افراد می توانند با مراقبت از سلامت بدن خود ، اتخاذ الگوی زندگی مناسب و نیز انجام ورزش منظم و حرکات قدرتی و کششی ؛ از ریسک بروز آن تا حد چشمگیری بکاهند.