کجی گردن یا تورتیکولی عارضه ای دردناک است که در آن بالای سر به یک سمت متمایل شده و چانه در خلاف جهت آن قرار می گیرد. این بیماری می تواند مادرزادی یا اکتسابی باشد. همچنین به علت وارد شدن آسیب به عضلات گردن یا سیستم خون رسانی نیز بروز می کند. کجی گردن گاهی اوقات بدون درمان برطرف می شود ، اما شانس وقوع دوباره آن نیز وجود دارد. دکتر محمد ابراهیم طاهریان بهترین متخصص ارتوپد تهران با بهره گرفتن از برترین تکنیک ها شما را از این درد رها می کنند.

تورتیکولی + دکتر طاهریان

نوع مزمن این مشکل می تواند درد زیادی را با خود به همراه داشته باشد و روی انجام فعالیت های روزانه تاثیر منفی بگذارد. خوشبختانه با مصرف داروهای خاص و انجام فیزیوتراپی توسط بهترین دکتر تورتیکولی در تهران می توان درد و خشکی را تا حد زیادی کاهش داد. گاهی اوقات جراحی نیز این معضل را اصلاح می کند. درمان زمانی به بیشترین میزان موفقیت می رسد که در مراحل اولیه آغاز شود ، مخصوصا برای کودکان.

چه چیزی موجب بروز تورتیکولی می شود؟

این بیماری هم می تواند ارثی باشد و هم در رحم مادر شکل بگیرد. این اتفاق زمانی رخ می دهد که سر بچه در موقعیت نامناسبی باشد و یا به عضلات و سیستم خون رسانی آسیب رسیده باشد. همه افراد بعد از آسیب دیدن در ناحیه گردن و یا سیستم عصبی می توانند به کجی این عضو مبتلا شوند. اما در اکثر موارد علت وقوع تورتیکولی نامشخص است.

علاوه بر موارد ذکر شده فاکتورهایی مثل در رفتن مفاصل ، دیسک بیرون زده و یا عفونت های باکتریایی نیز باعث کج شدن گردن می شوند.

علت های بروز تورتیکولی

عضلانی

شایع ترین علت است و در نتیجه تنگ بودن SCM و یا دیگر عضلات گردن رخ می دهد.

عصب شناختی

این موارد ، شیوع کمتری دارند اما شامل موارد زیر می شوند :

• بروز تومور در فضای کوچکی در جمجمه نزدیک مخچه یا ساقه مغز
  • وجود تومور در چشم یا اعصاب چشم
  • سندرم ساندیفر (نوعی بیماری ارثی که منجر به حرکت غیرارادی عضلات می شود. در چنین شرایطی نوزاد می چرخد و به کمر خود قوس می دهد)

اسکلتی

فرم گرفتن غیر عادی استخوان ها ؛ که به معنی رشد غیر عادی استخوان در جمجمه یا ستون فقرات گردنی می باشد.

بیماری های دیگری که اغلب به همراه کجی گردن رخ می دهند نیز در ادامه ذکر شده اند :

• آسیب به شبکه عصبی براکیال (بازویی) : این موضوع می تواند در نتیجه آسیب دیدن گردن ، شانه و یا دست ها رخ دهد. در بیشتر موارد این اتفاق در حین زایمان سخت رخ می دهد و باعث آسیب دیدن عصب هایی می شود که شانه و دست ها را کنترل می کنند.
  • دیسپلازی استخوان لگن : زمانی رخ می دهد که استخوان فمور (ران) به شکل مناسبی با استخوان لگن چفت نمی شود.
  • پلاژیوسفالی : زمانی که سر نوزاد صاف یا به شکلی نامتقارن در آمده باشد
  • تکامل دیر هنگام مهارت های حرکتی

در برخی شرایط نیز نوزاد با تورتیکولی به دنیا می آید. برای مثال زمانی که طول بدن نوزاد از حالت عادی بیشتر باشد و یا زمانی که در رحم جای کمی برای رشد وجود داشته باشد این اتفاق رخ می دهد. در مواردی نیز حالت قرار گیری جنین در رحم ، باعث بروز مشکلاتی خواهد شد. صاف شدن سر نوزاد ، کج شدن فک ، نامتقارن بودن اعضای صورت و محدود بودن دامنه حرکتی از جمله این عوارض می باشند.

انواع کجی گردن

موقت

این نوع معمولا بعد از یک یا دو روز خود به خود رفع می شود و می تواند به علت ورم غدد لنفاوی ، عفونت گوش ، سرماخوردگی و آسیب به سر که منجر به تورم شده باشد بروز کند.

ثابت

این مدل که با نام تورتیکولی حاد یا دائمی نیز شناخته می شود به علت مشکل در ساختار عضلانی یا استخوانی به وجود می آید.

عضلانی

شایع ترین نوع از دسته ثابت است که در نتیجه خراشیده شدن یا سفت شدن  ماهیچه های یک طرف گردن رخ می دهد.

سندرم گردن کوتاه

یکی از انواع نادر و مادرزادی کجی گردن است و زمانی اتفاق می افتد که استخوان های گردن کودک به شکل نامناسبی شکل بگیرند ، مخصوصا زمانی که دو مهره بهم جوش می خورند. نوزادانی که با این معضل به دنیا می آیند احتمال دارد در حس بینایی و شنوایی آن ها اختلال ایجاد شده باشد.

دیستونی گردن

این عارضه نادر بعضی وقت ها با نام تورتیکولی متناوب نیز شناخته می شود و موجب می شود عضلات گردن دچار اسپاسم شوند. اگر به این بیماری مبتلا باشید گردن به شکل دردناکی به یک طرف بر می گردد. حتی امکان دارد به سمت جلو یا عقب نیز خم شود. دیستونی گردن معمولا نیازی به درمان ندارد اما در این صورت احتمال رخ داد دوباره آن هست.

این معضل را همه افراد می توانند تجربه کنند ، اما بیشتر در کسانی که بین 40 تا 60 سال سن دارند تشخیص داده می شود. به علاوه بیشتر زنان را درگیر می کند تا مردان.

علائم تورتیکولی درمان نشده

علائم کجی گردن

نشانه های تورتیکولی به آرامی شروع می شوند و به مرور زمان بدتر می شوند. به گفته بهترین جراح تورتیکولی در تهران شایع ترین این علائم شامل موارد زیر می شوند :

• ناتوانی در حرکت دادن سر به صورت عادی
  • درد گردن یا سفت شدن آن
  • سر درد
  • یکی از شانه ها بالاتر از دیگری باشد
  • تورم عضلات گردن
  • کج شدن چانه به یک سمت
  • درد در ماهیچه های گردن که به ستون فقرات سرایت می کند

صورت کودکانی که به بیماری تورتیکولی مبتلا هستند ممکن است نامتعادل و پهن به نظر برسد. همچنین امکان دارد مهارت های حرکتی کندی داشته باشند و حس شنوایی و بیناییشان مختل شده باشد.

تشخیص این معضل

این امر معمولا با بررسی مدارک و سوابق پزشکی و معاینه فیزیکی توسط بهترین متخصص ارتوپد تهران تشخیص داده می شود. به یاد داشته باشید که اگر آسیبی به ناحیه سر و گردن وارد شده بود حتما ایشان را مطلع سازید. امکان دارد چند آزمایش نیز صورت پذیرد.

الکترومیوگرافی (EMG) یکی از این آزمایشات است که در آن فعالیت های الکتریکی ماهیچه ها اندازه گیری می شود و مشخص می شود کدام یک از عضلات تحت تاثیر قرار گرفته اند. یکی دیگر از این تست ها تصویربرداری X ray و MRI می باشد تا مشکلات ساختاری به موقع تشخیص داده شوند.

تورتیکولی به سه گروه تقسیم بندی می شود :

گروه اول : تومور استرنوکلیدوماستوئید یا SCM. در این نوع از این بیماری ، یک تومور واقعی در گردن وجود ندارد ، تنها به علت ضعیف بودن گردن نوزاد ، یک بافت در عضله برآمده می شود. این شدیدترین نوع این معضل است و درمان آن مدت زمان بیشتری به طول می انجامد. این امر منجر به سفت شدن عضلات گردن شده و دامنه حرکات آن محدود می شود.

گروه دوم : مدل عضلانی. کودکانی که به این عارضه دچار هستند دچار سفتی در عضلات گردن شده و دامنه حرکات و انعطاف این ناحیه را از دست می دهند ، اما برآمدگی در گردن وجود نخواهد داشت.

گروه سوم : نوع موضعی. این خفیف ترین و قابل درمان ترین نوع این بیماری در نوزادان می باشد. هرچند اگر درمان توسط یک دکتر خوب ارتوپد در تهران زود متوقف شود ، امکان دارد گردن کودک دوباره به همان حالت قبلی باز گردد. نوزادانی که به این نوع مبتلا هستند ، در ماهیچه های گردن سفتی ندارند و محدوده حرکتی آن ها نرمال است. این افراد معمولا با یکی از نشانه های زیر رو به رو می شوند :

• عدم تعادل عضلات
  • میل شدید گردن به قرار گرفتن در یک موقعیت خاص

درمان تورتیکولی

در حال حاضر راهی برای پیشگیری از این عارضه وجود ندارد ، هرچند اگر سریعا تحت درمان قرار بگیرید از بدتر شدن آن جلوگیری می کنید. شما می توانید برای بهبود مدل ارثی و مادرزادی کجی گردن ، از حرکات کششی در ماهیچه های این عضو بهره بگیرید. اگر چند ماه بعد از به دنیا آمدن بچه این روند آغاز شود درصد موفقیت آن تا حد زیادی بالا می رود. اگر این امر یا درمان های دیگر جواب نداد ، باید از جراحی کمک گرفت. اگر دلیل بروز تورتیکولی مشخص باشد ، دکتر با توجه به آن می تواند برای درمان برنامه ریزی کند. برخی از این درمان ها شامل گرم کردن موضعی ، ماساژ ، فیزیوتراپی یا طب مفصلی ، حرکات کششی و بستن آتل گردن می شود.

در مواردی نیز بهترین پزشک ارتوپد تهران پیشنهاد می دهد شخص تحت جراحی قرار گیرد. در ادامه مقاله تعدادی از این عمل ها را نام برده ایم:

• جوش دادن مهره های غیرعادی
  • افزایش طول یا کش دادن ماهیچه های گردن
  • بریدن عضلات یا اعصاب
  • تحریک اعماق مغز به منظور اختلال در سیگنال های عصبی (تنها در موارد شدید تورتیکولی استفاده می شود).

همچنین ممکن است داروهایی نیز برای بهبودی از کجی گردن مصرف شود. شل کننده ها عضلات ، داروهایی که برای درمان لرزش های ناشی از پارکینسون استفاده می شود ، تزریق بوتاکس که هر چند ماه یک بار تکرار می شود و قرص های مسکن از جمله این داروها هستند.

زندگی با تورتیکولی

کج شدن گردن که به علت آسیب خفیف یا بیماری ایجاد می شود اکثرا درمان پذیر و موقتی می باشد. هرچند فرم مادرزادی و شدید آن می تواند منجر به مشکلات دراز مدت سلامتی شود. این مشکل باعث بروز عوارضی می شود که در ذیل برای شما گردآوری کرده ایم:

• تورم عضلات گردن
  • اختلالات عصب شناختی که در نتیجه تحت فشار قرار گرفتن اعصاب رخ می دهند
  • درد مزمن
  • مشکل در انجام وظایف روتین و روزانه
  • ناتوانی در رانندگی کردن
  • مشکل در ظاهر شدن در اجتماع و فعالیت های عمومی
  • منزوی شدن
  • افسردگی و استرس

بهبود این مشکل در نوزادان

اگر کودک دلبند شما به تورتیکولی مبتلا باشد ، بهترین جراح ارتوپدی تهران فعالیت هایی کششی را به شما آموزش می دهد تا در خانه آن را انجام دهید. این امر کمک می کند تا عضله سفت شده به مرور شل شود و ماهیچه ضعیف مقابل آن تقویت شود. این کار در صاف شدن سر و گردن بچه تاثیر بسزایی دارد. در مواردی دکتر پیشنهاد می دهد تا نوزاد تحت فیزیوتراپی قرار گیرد. پس از شروع دوره ، هر 2 تا 4 هفته باید به مطب مراجعه کنید تا ایشان وضعیت بیماری را بررسی کند.

کمک به نوزاد در خانه

کودک را تشویق کنید تا سر خود را به هر دو طرف بچرخاند. توجه داشته باشید که بچه نمی تواند با این کار به خود آسیب بزند. در ادامه این مقاله چند حرکت و نرمش را برای رفع تورتیکولی به شما پیشنهاد داده ایم:

• هنگام غذا خوردن ، شیشه شیر و سینه را در جایی قرار دهید که نوزاد مجبور شود سر خود را به طرف دیگر بچرخاند.
  • وقت خواب صورت کودک را به سمت دیوار بگذارید. از آنجایی که آن ها ترجیح می دهند فضای اتاق را تماشا کنند ، از سمت دیوار غلت می زنند و همین حرکت موجب کش آمدن ماهیچه های گردن می شود.
  • در زمان بازی کردن توجه نوزاد را با اسباب بازی های مورد علاقه او جلب کنید تا سر را به جهات مختلف بچرخاند.

نوزاد را به شکم بخوابانید

یکی از تمرینات مهم ، این است که کودک را هنگامی که بیدار است ، روی شکم بخوابانید. این امر به قدرت بخشیدن به عضلات گردن و شانه کمک می کند و نوزاد را برای چهار دست و پا رفتن آماده می کند. این تمرین مخصوصا به نوزادی که به تورتیکولی مبتلاست کمک می کند. برای انجام آن :

• کودک را روی پای خود بخوابانید ؛ به طوری که سر او بر خلاف جهتی باشد که شما قرار دارید. سپس با نوزاد حرف بزنید تا صورتشان را به سمت شما بچرخاند. این کار را سه بار در روز به مدت ده تا پانزده دقیقه انجام دهید.

نتیجه گیری

کجی گردن می تواند به علل زیادی در نوزادی و یا بزرگسالی رخ دهد و راهی برای پیشگیری از آن نیست اما می توان  آن را بهبود بخشید. درمان تورتیکولی در نوزادان از کودکان راحت تر است. زمانی که درمان این بیماری از راه های معمولی و غیرتهاجمی ممکن نباشد از عمل کمک گرفته می شود. شما می توانید با مراجعه به دکتر طاهریان بهترین متخصص ارتوپد تهران از پروسه ای امن برخوردار شوید و به بهترین نتیجه ممکن برسید.

برای دانلود پی دی اف مقاله کلیک کنید