درست مثل تمام آسیب هایی که به زانو وارد می شود ، پارگی مینیسک زانو نیز می تواند دردناک و فرسایشی باشد. متاسفانه این مشکل برای بسیاری از افراد رخ می دهد و یکی از شایع ترین آسیب های زانو می باشد. مینیسک یک تکه از زانو است که از ساییده شدن مفصل جلوگیری کرده و از آن محافظت می نماید. در صورتی که شما نیز دچار پارگی مینیسک شده اید و می خواهید بدانید چه روش هایی برای درمان آن وجود دارد ، همراه دکتر محمدابراهیم طاهریان ، بهترین متخصص ارتوپد تهران باشید.

پارگی مینیسک زانو + دکتر طاهریان

پارگی مینیسک زانو در چه زمانی رخ می دهد؟

همانطور که گفته شد ، مینیسک از ساییده و فرسوده شدن زانو جلوگیری می کند. اما در شرایطی که زانو با حالتی بد بچرخد و یا به آن فشار وارد شود ، پارگی رخ می دهد. گاهی اوقات ، یک تکه از میسنیسک از جای خود تکان می خورد و به مفصل وارد می شود ؛ این امر منجر به قفل کردن زانو خواهد شد.

این مشکل بیشتر در حین انجام ورزش های تماسی و سنگین اتفاق می افتد. افراد با سنین بالاتر بیشتر در معرض این معضل قرار دارند ، زیرا بالا رفتن سن باعث تضعیف مینیسک می شود.

ورزش هایی که می توانند باعث پارگی مینیسک زانو شوند

فوتبال ، بسکتبال ، تنیس و ورزش های تماسی از جمله مواردی هستند که منجر به پاره شدن مینیسک زانو می گردند. همچنین حرکاتی مثل اسکوات ، چرخیدن ناگهانی و وزنه برداری نیز در این موضوع نقش دارند.

از کجا بفهمیم مینیسک زانو دچار پارگی شده؟

زمانی که پارگی در این ناحیه رخ دهد ، ممکن است صدایی تقه مانند از زانوی خود بشنوید. بعد از آن احتمالا با علائم زیر رو به رو خواهید شد :

• درد ، مخصوصا زمانی که این ناحیه را لمس می کنید
  • دشواری در حرکت دادن زانو و یا ناتوانی در حرکت دادن آن در محدوده کامل حرکتی
  • حس اینکه زانو قفل شده است
  • خالی کردن زانو

امکان دارد در مواقعی احساس کنید که زانوی شما تحمل وزنتان را ندارد و یا به اصطلاح خالی کرده است ، این امر معمولا نشانه این است که یک تکه از مینیسک شل شده و جلوی مفصل را گرفته است.

در صورتی که با هر کدام از این علائم رو به رو شدید و پس از چند روز برطرف نشدند ، باید به یک متخصص ارتوپد خوب در تهران مراجعه نمایید تا مشکل به صورت دقیق بررسی و تشخیص داده شود.

تشخیص پارگی مینیسک زانو

معاینه فیزیکی

زمانی که دکتر ارتوپد خود را از علائم خود آگاه ساختید ، ایشان زانوی شما را معاینه می کنند و محدوده جرکتی آن را تست می نمایند.

ممکن است پزشک تست مک موری را نیز انجام دهد. در این روند ، جراح زانوی بیمار را خم می کند ، سپس آن را با یک دست نگه داشته و با دست دیگر کف پا را به سمت خارج می چرخاند. در مرحله بعد زانو را به آرامی صاف می نماید. در صورتی که در این زمان صدای کلیک شنیده شد یا بیمار احساس درد کرد ، می توان گفت که پارگی میسنیک زانو رخ داده است.

تصویربرداری

برای اطمینان از پارگی مینیسک ، آزمایشات تصویربرداری تجویز می شود. این تست ها شامل موارد زیر می شوند :

• تصویربرداری X ray

این تست پارگی در ناحیه مینیسک را نشان نمی دهد ، اما می توان از طریق آن مشکلات دیگری مثل آرتروز که باعث زانو درد شده اند را تشخیص داد.

• تصویربرداری MRI

این تست قادر است عکس های متعددی از زانوی شما ثبت کند. در این روند از مینیسک و رباط زانو تصویربرداری می شود تا پارگی مینیسک زانو تشخیص داده شود. البته توجه داشته باشید که در برخی موارد پارگی مینیسک در تصویر MRI مشخص نمی شود ؛ گاها نیز پزشک به اشتباه ساختارهای زانو را با این مشکل اشتباه بگیرد.

• سونوگرافی

در این رویکرد ، از امواج فراصوت بهره گرفته می شود تا دلیل زانو درد مشخص شوند. امکان دارد بهترین متخصص ارتوپد تهران آرتروسکوپی را تجویز کند. در این روند ، یک برش کوچک کنار زانو ایجاد می شود و یک ابزار فیبر نوری نازک و انعطاف پذیر به نام آرتروسکوپ از طریق آن وارد زانو می شود. ابزارهای جراحی نیز می توانند از این طریق وارد زانو شوند تا در صورت نیاز ، برش هایی در داخل زانو نیز زده شود.

درمان پارگی مینیسک زانو در تهران

در اولین قدم ، باید پارگی این ناحیه را با تکنیک های خانگی مثل استراحت کردن ، استفاده از کمپرس یخ و بالا قرار دادن پا درمان کنید. یکی از این روش ها ، RICE نام دارد که در ادامه آن را توضیح داده ایم.

• به زانو استراحت دهید. برای اینکه هیچ وزنی روی زانو قرار نگیرد ، از عصا کمک بگیرید و در فعالیت هایی که شرایط زانو را بدتر می کنند شرکت نکنید.
  • هر سه تا چهار ساعت ، به مدت سی دقیقه از یخ روی زانو استفاده کنید.
  • زانو را باندپیچی کنید تا التهاب کاهش یابد.
  • برای کاهش تورم ، زانو را بالاتر از سطح بدن قرار دهید.

می توانید برای کاهش درد ناشی از پارگی مینیسک زانو ، داروهایی مثل آسپرین ، ایبوبروفن یا هر داروی ضد التهاب دیگری را مصرف نمایید.

در صورتی که درد دارید ، نباید وزن خود را روی زانوی آسیب دیده بیاندازید. ممکن است بهترین متخصص ارتوپدی تهران برایتان فیزیوتراپی تجویز کند تا عضلات اطراف زانو تقویت گردند. این روند می تواند درد را کاهش داده و استحکام و دامنه حرکات زانو را بهبود بخشد. فیزیوتراپ ممکن است به بیمار پیشنهاد دهد تا از ماساژ بهره بگیرد ؛ تکنیک های استفاده شده در ماساژ تورم و سفتی را کاهش می دهند.

جراحی

در صورتی که زانو به درمان های بالا جواب ندهد ، متخصص ارتوپد خوب در تهران جراحی آرتروسکوپی را پیشنهاد می دهد. ایشان دستوراتی را جهت آمادگی برای این عمل در اختیار شما قرار می دهند. اما برخی از آن ها شامل موارد زیر می شود :

• قبل از انجام پروسیجر ، استفاده از عصا را یاد بگیرید
  • تمام آزمایشات تجویز شده را انجام دهید. این مورد شامل آزمایش خون ، X ray ، MRI ، اکوی قلب و تست حساسیت به داروی بیهوشی می شود.
  • هشت ساعت قبل از جراحی ، ناشتا باشید
  • داروهای تجویز شده را تهیه نمایید

در صورتی که قبل از جراحی پارگی مینیسک زانو با علائمی مثل تب ، عفونت و سرماخوردگی مواجه شدید و یا زخم باز داشتید ، متخصص ارتوپدی را مطلع سازید.

در این جراحی ، پزشک یک برش کوچک را روی زانو ایجاد می کند و ابزار جراحی را  از طریق آن وارد زانو می نماید تا مینیسک آسیب دیده را ترمیم نماید. کل پروسه به طور معمول حدود یک ساعت به طول می انجامد. معمولا بعد از این پروسه ، همان روز می توانید به منزل باز گردید. بهبودی کامل به زمان نیاز دارد ، اما می توانید چند روز بعد از عمل فیزیوتراپی را آغاز نمایید.

در صورتی که در جراحی پارگی مینیسک اصلاح شده باشد ، ریکاوری و توانبخشی حدود شش هفته به طول می انجامد. در این مدت باید از بریس زانو یا عصا استفاده نمایید. این پروسیجر با ریسک هایی همراه است ، بنابراین نیاز است تا قبل از هر اقدامی با  یک دکتر ارتوپد خوب در تهران صحبت کنید تا تعیین شود که کاندیدای خوبی برای این جراحی هستید یا خیر.

چگونه از پارگی مینیسک زانو جلوگیری کنیم؟

می توانید با انجام ورزش هایی که عضلات پا را قوی می کنند از پاره شدن مینیسک زانو جلوگیری نمایید. علاوه بر این ، می توانید هنگام ورزش کردن از وسایل محافظی بهره بگیرید تا این دست از مشکلات رخ ندهند.

انواع پارگی مینیسک زانو

پارگی رادیال (شعاعی)

شایع ترین نوع پارگی در این ناحیه ، شعاعی می باشد و در بخشی از زانو رخ می دهد که خون رسانی به آن انجام نمی شود. به همین دلیل ، امکان اینکه به صورت خود به خود ترمیم شود وجود نخواهد داشت. در صورتی که این عارضه شدید باشد ، نیاز است تا برای درمان آن جراحی به انجام برسد. در این صورت جراح بخشی که آسیب دیده است را از باقی مناطق جدا خواهد کرد.

پارگی افقی

درمان این مدل از پارگی ، یکی از ساده ترین رویکردها می باشد. جای اینکه بخش آسیب دیده مینیسک زانو جدا گردد ، پزشک سعی می کند فیبرهای محیطی آن را به یکدیگر بدوزد. مکان آسیب دیدگی ، در درمان پارگی مینیسک زانو نقش کلیدی را ایفا می کند. هر چه میزان رگ های خونی در ناحیه آسیب دیده بیشتر بوده و به لبه بیرونی نزدیک تر باشد ، درمان و بهبودی راحت تر صورت می گیرند. توجه داشته باشید در مقابل اگر پارگی به مرکز مینیسک نزدیک باشد ، این رویه به شکل دشوارتری به انجام خواهد رسید.

پارگی ناتمام مینیسک زانو

این نوع از آسیب دیدگی ، هنگامی که پزشک جراحی را آغاز می کند نرمال به نظر می رسد ، اما این پارگی خبر از این می دهد که بافت مینیسک در مراحل ابتدایی تغییرات دژنراتیو قرار دارد. ولی این آسیب معمولا باعث بروز مشکلات بیشتری نمی شود. این پارگی ها معمولا نیازی به جراحی ندارند و می توان آن ها را با استفاده از MRI تشخیص داد.

پارگی پیچیده

در این مدل از پارگی مینیسک زانو ، الگوهای متفاوتی دیده می شود که اغلب نشان دهنده نوع رادیال و افقی هستند. این آسیب دیدگی معمولا با جراحی اصلاحی درمان نمی شود ؛ اما امکان دارد در مواردی مینیسک نیز برداشته شود.

پارگی فلپ

این آسیب دیدگی نیز الگوی غیر طبیعی دارد. بیماری که به نوع فلپ این پارگی مبتلا شده باشد ممکن است با احساس گرفتگی در این ناحیه رو به رو شود. فلپ مینیسک باعث ایجاد چنین حسی می شود و می توان برای کاهش درد ، در طول جراحی این بافت کوچک را برداشت.

پارگی باکت هندل (BUCKET HANDLE)

این مدل ، بسیار شبیه به پارگی افقی مینیسک می باشد ، اما بخش بزرگ تری از مینیسک را در بر می گیرد. در این حالت زانو قفل می شود و بخش پاره شده جلوی حرکت عادی زانو را خواهد گرفت. برای درمان این عارضه نیاز به جراحی اورژانسی می باشد تا توانایی زانو در خم شدن باز گردد.

کلام آخر

در صورتی که این معضل به درستی تشخیص داده شده باشد و فرد نیز روند درمانی را طی کرده باشد ، زانو دوباره به محدوده حرکتی و عملکردی قبل از پارگی مینیسک زانو باز می گردد. ممکن است برای درمان این پارگی نیازی به جراحی نباشد و اقدامات دیگری به این جهت پیش گرفته شود.

هیچ جریان خونی به مینیسک راه ندارد ، به همین دلیل توانایی ترمیم آن تحت تاثیر قرار می گیرد. هرچند مناطقی از مینیسک زانو ، مثل بخش خارجی آن رگ های خونی بیشتری دارند و ترمیم آن ها با سهولت بیشتری صورت می گیرد.